Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det er det. Men de agerer ikke politisk pÄ den mÄten Elon Muskva gjÞr.
Selv prÞver jeg at unngÄ kineiske produkter, men det er jeg det. Mange gir ju blanke F.

5 Likes

Tja. De stÞtter opp under det kinesiske diktaturet. De slenger bare ikke med leppa om det - prÞver Ä skli under radaren pÄ folk flest, og klarer det.

Poenget mitt er at hvis noen fÞrst hiver seg pÄ verdi-posering, og stempling av andre - ja, da skal du ha rimelig fint mel i posen om ikke den flisen du ser hos andre finnes som en stokk i en eller annen form i hos deg selv. Slik adferd er religiÞsitet.

Mine fÞrste smarttelefoner var fra Huawei. Billig og bra. Problemet mitt nÄ er at jeg ser pÄ regimet i Kina under Xi som rimelig uspiselig. Jeg endte derfor med Ä kjÞpe en Samsung. NÄr det kommer til bilkjÞp, sÄ tenker jeg jo ogsÄ at kinesisk kanskje ikke er det lureste
 MÄ bli koreansk, japansk, europeisk eller amerikansk da. Problemet med amerikansk er at eneste alternativet derfra er Tesla. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Bil er enkelt; kjĂžp italienskt.

Mobiltelefon: Undvik samsung. Softwaren er sĂžppel.

Android mener du?

Jeg har en annen Androidtelefon ogsÄ. Husker ikke fabrikatet. Ett litet, skummelt kineiskt fabrikat som lager telefoner i stÞrrelse med apple, men med android. Mye bedre enn Samsungs. Men de kanskje har lagt noen egene lÞsninger oppÄ android-dingsen. Samsungen jeg har imponerer ikke; instabil, funksjoner som borde finnes gjÞr ikke det eller er dolda under fler lag i settings. Gjennerellt omstending Ä bruke.
Dessverre finns ikke noen mobiler med adroid i vettig stÞrrelse at kjÞpe fra de store tillverkene. Hadde det funnits (og gjerne en som tÄler fukt) sÄ hadde jeg kjÞpt en direkt.

Musk sa i kabinett mÞte i forgÄrs at han hadde fÄtt hundrevis av drapstrusler. Med Trump sine to attentatforsÞk frisk i minne bÞr de ta det alvorlig. Ikke overraskende om de prÞver Ä ta ut Musk.

1 Like

Jeg likte faktisk Huawei-en bedre enn Samsung, men det fÄr bare vÊre :stuck_out_tongue:

Er produsert i Tyskland da om en kjÞper Y, som igjen fÞrer til flere arbeidsplasser i Europa og ikke hos fiendene vÄre.

Hvor pengene havner i lommeboken til Musk, altsÄ er det bedre Ä kjÞpe europeiske merker som er eid av europeere.

6 Likes

Hvis du kjÞper Tesla etter i kveld sÄ nÊrmer det seg landssvik. Ferdig snakka.

9 Likes

De blir nok ikke mer glad etter i kveld nei.

8 Likes

Tesla aksjen opp idag. Jeg tror ikke tumhultet har sÄ stor invirkning pÄ hverken salg eller bÞrskurs. Det er en kort periode nÄ noen uker da Elon Muskwa fÄr litt dÄrlig publicitet, men det er nok snart glemt.
Aksjen har dokk et P/E pÄ 82, sÄ det finns en del fallhÞyde.

82? Er det forward adjusted P/E eller noe sÄnt?

1 Like

I fÞlge google fÞr noen minutter siden er den 82. Men med P/E pÄ 142 sÄ blir det jo bare mer potentiell fallhÞyde fÞr aksjen.
Er det rimligt at anta, som ett P/E pÄ 142 implicerer, at Tesla skall Þke sin profitt med en faktor 6-7 eller mer inom noen Är? Ikke sÊrlig.

1 Like

ja, okei, eps 2,04 for 2024 gir p/e 140, sÄ friskt priset er den uansett for et megacap-selskap.

1 Like

Var ikke denne nedgangen i salget av biler Är for Är i siste kvartal ventet lenge pÄ forhÄnd?

Musk har egentlig kastet hele Tesla pĂ„ bĂ„let, sĂ„ nĂ„ mĂ„ Tesla klare seg uten Musk. Den unormale hĂžye prisingen pga. “musk” faktor er nĂ„ gone. Dette er ikke “dĂ„rlig” publisistet i noen uker, dette er Musk som har endret retning totalt og bryr seg nok svĂŠrt lite om Tesla fremover. Hvem skal ta Tesla videre?

3 Likes

Tsla mÄ vel vÊre en bra short for de som driver med slikt. Tror det Trump holder pÄ med** fort kan trigge finansiell ustabilitet og uro i finansmarkdene. Da vil hÞyt prisede aksjer rammes. Dette pÄ toppen av det Musk holder pÄ med.

** kanskje ikke rett trÄd men det som skjedde i det hvite hus i kveld er en skam for et vestlig demokrati. Trump ser ut til Ä bygge raskt ned det hans forgjengere brukte 250 Är pÄ Ä bygge opp.

11 Likes