Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det er en effekt der ja. Men ikke sÄ stor som enkelte tror. Mye annet som krakker ogsÄ.

Nytt for meg at analytikerne driver med guiding; trodde det var estimater de kom med, og at det var selskapene som guidet.

3 Likes

Er vel snart ned 50% siden desember. Hvor mange andre store selskaper har krakket tilnĂŠrmet like mye?

2 Likes

Gitt informasjon:

• Tesla beta (ÎČ_Tesla) ≈ 3,13
  • Amazon beta (ÎČ_Amazon) ≈ 1,37
  • Amazon nedgang = 20%

For Ă„ finne en tilnĂŠrming til Teslas nedgang kan vi anta at bevegelsene er proporsjonale med beta:

Dersom Amazon faller med 20 %, kan man estimere at Tesla vil falle med omtrent 45,69 % , basert pĂ„ beta-forholdet mellom aksjene. Dette er en teoretisk beregning og forutsetter at bevegelsene er proporsjonale, men i praksis kan andre faktorer ogsĂ„ spille inn. ​

Neon tegn som ikke funket i TI; Tesla har mye hÞyere volatilitet, derfor skal den normalt mer ned ogsÄ. Har ikke sjekket hvor mye Amazon bar gÄtt ned da; en bedre poxy er sikker Ä se pÄ Nasdaq og multiplisere opp med volatiliteten.

1 Like

Om slike AI-innlegg skal ha noen form for verdi sÄ mÄ premissene for spÞrringen fremlegges, samt hvilken robot man har brukt.

1 Like

MÄtte vente 2 til 5 dager jeg Ä vente pÄ overfÞringen

Det er jo bare volatiliteten til Tesla opp mot en Proxy; og sÄ en sammenlikning. Man kan ikke sammenlikne en aksje med lav volatilitet med en med mye hÞyere. Da har man ikke sjanse til Ä se utsagene ved en tillegsfaktor.

Ingen, men Tesla gÄr ofte 2x av mag7.
Noen av de sterkeste aksjene i 2024:
PLTR -40 % fra topp, HOOD -45 % fra topp, APP -54 %. MSTR - 56 %. Det er 50-200b selskap. NVDA -30 % nest svakest av mag7.
AVGO -27 %, TSM -26 % svakest av andre large cap. SÄ det er ikke bare Tesla. QQQ -4.38 % nÄ.

3 Likes

Hvilken tilleggsfaktor tenker du pÄ da?

Musk

1 Like

Det er jo bare Ä sammenlikne med indeksen, som per definisjon har Beta 1,0 ? Tesla er volatil ja, har hatt store draw downs tidligere ogsÄ. Og skjedde ikke sÄ mye selskapsspesifikt akkurat i dag som jeg har fÄtt med meg.

2 Likes

Det samme tenker jeg, og nÄr denne ene, i mine Þyne, uberegnelige faktoren blir sÄ utslagsgivende sÄ handler det ikke lenger om investeringer i aksjer hvor rasjonelle beslutninger fÄr lov til Ä vÊre fÞrende.

1 Like

Det er jo litt interessant Ă„ fĂžlge med pĂ„. Tesla-aksjen inneholder sĂ„pass mye “luft” at den potensielt nesten kan kollapse. Men ideene til Tesla er nok like viktige som Musk selv (selv om sikkert mye kommer fra ham). Som RoboTaxi og Optimus. De forsvinner ikke selv om Musk beveger armen pĂ„ en mĂ„te som folk tolker som en nazihilsen, eller om han henger med Trump.

3 Likes

Ja dÄrlig ordbruk der. Mente Ä si at nedgangen var forutsett.

1 Like

Ser ut som om det har hatt litt effekt; Tesla begynte fallet en del tiligere enn Nasdaq generelt. (Kan selvfÞlgelig ogsÄ vÊre tilfeldig). Normalt skal slike hendelser vÊre en kjÞpsmulighet

2 Likes

Kjþpsmulighet

Jeg kan ikke regnskapsreglene for krypto i USA, men btc var en stor andel av eps forrige kvartal. Blir potensielt med negativt fortegn etter q1.

PE eks BTC og CO2 kvoter er fortsatt nord for 200. Enda hÞyere nÄr du justerer ned fortjenesten pÄ bilene pga. diverse rentekampanjer.

1 Like

FÄr nok en dead cat bounce i likhet med krypto og andre high risk assets som har falt mye?

Tenker den fint kan falle mot 180 pÄ sikt.

AltsÄ, 60-80% av kjÞperne finner Elon Musk uspiselig. Eneste mÄten de kan vise det pÄ er Ä ikke kjÞpe Tesla. SpÞrsmÄlet er om det vil fortsette.

Jeg har ikke investert i tesla eller shortet dem, men jeg mÄ si at jeg ikke vet hvordan model y refreshen vil slÄ ut. Vil salget hente seg inn? Eller vil tesla fÄ vesentlig lavere salg i hele 2025?

2 Likes

Tror ikke sÄ stor andel av kineserne bryr seg sÄ mye, og dt er et kjempeviktig marked, men der er konkurransen knallhard.

Men i andre deler av verden, som er mer knyttet til politikeren Musk, har det jo en stÞrre effekt. Det ser man pÄ nedgang i salg i hhvis rÞde og blÄ stater.

Selskaper med et omdÞmmeproblem prÞver ofte Ä rebrande pÄ en eller annen mÄte. Man kan se for seg at Musk slutter som CEO i Tesla som en form for rebranding. Men jeg lurer pÄ om han kanskje ogsÄ mÄ selge seg ned en del, slik at folk ikke forsÞker Ä ramme ham Þkonomisk. SpÞrsmÄlet er da hvor mye kraft det egentlig er igjen i Tesla Inc.