Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Kjøpe billigere kinesiske, eller dyrere amerikansk? Når retorikken mellom USA og Kina blir hardere, så sliter jeg med å se at de klarer å holde på markedsandeler. Selv er jeg skeptisk til å kjøpe kinesisk pga mulige sanksjoner, for Kina blir det heller motsatt.

4 Likes

Det offisielle Kina er veldig anti-amerikansk, men for den litt velstående kineseren er det i utgangspunktet knyttet en enorm status til varer fra vesten. En kineser vil nok være villig til å bla opp litt ekstra for å få en ikke-kinesisk bil. Så liten patriot-effekt der, tror jeg. Husker jeg så en intervju men en veldig rik kineser, det først han ville vise oss da reporteren kom inn i huset hans var stereoanlegget. Det kostet en avsindig sum og var laget kun med europeiske komponenter, ikke en eneste del fra Kina! Det var han utrolig stolt av.

1 Like

Det har jeg ikke mye tro på. Vil bli sett på som tidenes fallitterklæring spør du meg.

Har sagt det før. Product is everything sies det. Tesla har ikke hatt noen gode produkter i det siste. Men ny modell y kommer i Kina først.

Men det virkelige trikset innen bilsegmentet er å oppgradere alle eksisterende biler til selvkjørende på en gang.

Noe som aldri kommer til å skje!

Det ble bestemt i 2016 mener jeg. Den strategien. Så langt foran ligger Musk.

Om det var en strategi som ble bestemt i 2016, hva så? Hvor er vi nå? Ligger han foran eller etter eget skjema?

3 Likes

De ligger så bra an at de har endret teksten rundt selvkjøring til noe mindre positivt. Mest sannsynlig for å unngå søksmål.

3 Likes

Fra rundt versjon 12.6 ble det veldig bra; de bygde om hele oppsettet til å være 100% trente nevrale nett, istedet for å prøve å “programmere” selvkjøringen. Samme som Alpha Zero i sjakk.

1 Like

Hvor mange kunder ønsker egentlig en selvkjørende bil?

6 Likes

Jeg liker å kjøre bil, så jeg er inhabil. Automatgir var en nedtur for meg, men jeg har lært meg å leve med det.

6 Likes

Likte du å kjøre i kø med manuelt gir også? :stuck_out_tongue:

Jeg må si at jeg kjøpte hypen om selvkjørende biler, mens jeg nå rett og slett er blitt desillusjonert. Utfra hvordan Tesla selv ordlegger seg på websidene sine mot tidligere, så gjelder det ikke bare meg.

2 Likes

Jeg forbinder i alle fall ikke begrepet kjøreglede med selvkjøring…

Noe av det første jeg gjør i en bil er å slå av mesteparten av automatikk som går på filholder, fartsgrensevarsling osv. Kan ikke fordra all pipingen og at bilen av seg selv drar i rattet.

6 Likes

Med en clutch som synger på siste verset? Joda, det er et poeng. Har innrettet meg slik at jeg har tilbrakt en svært liten del av livet mitt i bilkø. Men selv-kjørende biler og priselastisitet? Det er ikke noe nødvendig gode. Det er veldig utskiftbart for de aller fleste (vanlig bil, kollektiv, el-sparkesykkel osv.)

Slipp meg av utenfor restauranten, parker i nærmeste parkeringshus. Hent meg om 2 min når jeg er ferdig der. Joda, jeg tror ekte selvkjørende biler hadde blitt en hit. :slight_smile:

Eller, kjør meg til starten av fjellturen, hent meg på andre siden av fjellet om 6 timer når jeg er ferdig med turen.

8 Likes

Har du hørt om taxi? :wink:

3 Likes

Nei, Top Gear med selvkjørende biler? Selvkjørende Lamborghini? Rånekultur? “ungdommen bryr seg knapt om bil, bare mobil” sies det, men man skal ikke langt ut av byen før det er helt feil fremdeles i 2025. For meg er en langtur med bil nesten som en skitur, med svinger og bakker, høres kanskje helt koko ut, men gjelder nok ikke bare meg,

3 Likes

Eller hustruer (sagt i flertal fordi jeg er sjov)

Taxi/Uber?

Hvor mye ekstra er du villig til å betale for en slik bil? Verdien av å gå en tur fra A til B i stedet for en rundtur.

1 Like

Tjah, Tesla selger vel selvkjøring til rundt 50k (uten at folk har fått særlig igjen for det), så tenker det er et greit utgangspunkt? :stuck_out_tongue:

3 Likes