Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det handler jo litt om sikkerhet også, og om å kunne låne ut/ leie ut bilen på lav risiko. Langturer på kvelden 5 timer hvor du slipper å bli sliten osv.

Buss og bane har oppfylt dette caset for meg i alle år. Genialt opplegg. Å sette seg i en selvkjørende bil på fjellet overlater jeg gjerne til teknooptimistene.

Waymo er så vidt jeg har fått med meg noe billigere enn taxi, men de tjener ikke penger. Inntjeningen Tesla behøver for å forsvare aksjekursen tilsier at det blir like dyrt som taxi.

Jeg er skråsikker på at kamerabasert autonomi er dødfødt, at selvkjøring blir billig hyllevare, og at alle som lykkes vil måtte følge waymos fremgangsmåte (lang læringstid med fokus på sikkerhet) før de kan selge til personbilmarkedet.

4 Likes

https://x.com/elonmusk/status/1899316339522609235?s=46&t=xjAFwU345VjniJdRmZPmOQ

Men dette funker ikke like bra for veldig mange amerikanere, tror jeg, der all byplanlegging er gjort på bilens premisser.

Aksjen tilbake der den var for seks måneder siden, så kan man jo lure på om selskapet er et bedre eller verre sted enn det var da.

CEO aldri på jobb, CEO ødelagt merkevaren, konkurranse og marginpress fra alle kanter

6 Likes

Det virker som en nobrainer at den ska længere ned - det lige gyldigt at Donald køber en bil i dag🙃

Jeg antar han ligger bak skjema, men milevis foran konkurrenter og veikartet er spikret.

Hva er forskjellen på når veikartet var spikret nå og for fem år siden?

5 Likes

:sweat_smile:

1 Like

Alle biler kan oppgraderes ved et tastetrykk og noen milliarder mil med selv kjøring ligger i harddisken. Regulering er jobbet med. Visse strekninger godkjent for bilene. Men det viktigste er de to første. Det er der competetive advantage ligger.

Musk fikk også alle andre El bil produsenter over på deres teknologi på en planlagt genial måte. Han ga bort de gamle patentene sine. Og alle tok i mot :grin:

1 Like

Jeg ser på det som sannsynlig at måten de har gjort dette på er en dead end…

1 Like

Hvorfor?

Det er et valg, da: Skal man investere uendelige mengder privat kapital på venture-BS (selvkjøring, uber, sparkesykler, hyperloop, boring company), eller skattefinansiere en helt overkommelig kostnad til kollektivtransport?

Når du går til «first principles» og innser hvor dumt mye av dette faktisk er, så forstår man jo at statskupp er den eneste sikre måten å få avkastning på kapitalen :joy:.

2 Likes

Her er en ide: Finnes det en «død» merkevare å få kjøpt rettigheter til? Hadde vært en artig business å selge rebranding av Teslaer til f. eks. Think, Fisker? Noen gamle klassikere? Den morsomste må kanskje være Nikola.

Hvis aksjen skal prises som peers så skal den veldig langt ned, men TSLA har jo alltid vært “feilpriset” basert på Musks’ tech-lovnader. Tror merkevaren er ødelagt i lang tid fremover med alle stuntene hans, og fyren ser jo ikke ut til å bry seg overhodet. Tipper det blir margin calls og aksjonæropprør om dette fortsetter utover året :popcorn:

6 Likes

Spør stellantis, dette er et oppsop av en enorm mengde bilmerker som ikke hadde klart seg på egenhånd. MG blant annet har vel gjenoppstått i Kina på denne måten.

En liten overstatement. Godt mulig er vel heller måten jeg burde sagt det på.

Jo, fordi de har drevet på såpass lenge og såpass gode forhold som steder der veimerkingen er dårlig fortsatt er et problem. Hadde de nærmet seg en universell løsning, så vil jeg påstå at veimerking ikke burde vært noe FSD-systemet støtter seg på.

One independent testing service, AMCI Testing, found that drivers needed to take control every 13 miles on average.

Det høres ikke akkurat ut som de er nær målet.

A concept version of the Cybercab was unveiled in October 2024, with 20 prototypes providing short rides to attendees of the announcement event. Tesla reports production is planned to commence sometime before 2027.

Hvis man her snakker om noe annet enn volum som måles i hundreder av biler, så vil jeg si jeg tok feil, ellers har jeg rett :stuck_out_tongue:

1 Like

Allerede kjøper business folk cybertrucks for å kunne jobbe på PC mens de kjører. En jeg følger kjøpte for 6 mnd siden ca og kjører nå ca 60% mer enn før. Fordi han foretrekker å jobbe i bilen foran tog. Og komme helt frem.

3 Likes

Er ikke akurat positivt hvis man har “spikret” veikart for mangen år siden, uten å tilpasse seg endringer som skjer underveis.

Man har en CEO som bruker mer tid på Twitter og innen politiske saker han har ingenting med, en hva han bruker på å faktisk lede selskapene sine.
Standpunktet hans og ting han poster får han til å fremstå som en radikalisert tulling.

Ironiske i hele greiene er at dem som er/var mest positive til EL-biler er/var den samme gruppen hvor flertallet heller mot demokratene.
Dem som har vært sterkt imot EL-biler har typisk vært MAGA.

Så han sitter i spagaten her, hvor han pøser ut med sinnsyke meldinger som ikke akkurat appelerer til dem som hovedsakelig kjøpte/kjøper Tesla, samtidig som han appelerer til dem som i utgangspunktet IKKE vil ha Tesla.

Man kan være så mye blodfan man vil av mannen, men markedet liker ikke utviklingen, noe som reflekteres i prisen.

Den treffer nok en bunn før eller siden, men blir interessant å se reaksjonen.

10 Likes

Homemade “rebranding:joy: :joy: :joy:

1 Like