Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Hvis du ikke ser at Tesla gikk fra å være et selskap av ingeniører som kunne bil til et selskap av ingeniører som sier ja til alt sjefen foreslår er du blind.

Hvis Tesla først skal prises som et bilselskap - hva bør multippelen være for et bilselskap som ikke mestrer dimensjonering av rammen?

5 Likes

Har han ikke det tror du? :sweat_smile::rofl:

Markedet liker ikke utviklingen i Nvidia heller da. Musks meldinger og Twitter skriverier førte direkte til at Tesla gikk oppover. Bilene hadde ingenting med oppgangen å gjøre. Skjønner.

Poenget mitt var direkte til kommentaren din til at ting var “spikret”.

Er ikke positivt isolert sett hvis man “spikrer” ting, uten å ta inn over seg endringer i markedet eller feedback fra kundemassen osv. Jeg vil jo tro et firma på størrelsen til Tesla tilpasser seg.

Strategien som du referer til var “spikret” for lenge siden sier du, men det ble vel tatt når det var vekst, vekst, vekst. Når man da har en CEO som nå ser ut til å torpedere merkevaren egenhendig, og fucker til hele etterspørselen, så er den radikal endring i markedet i forhold til når strategien ble “spikret”.

Markedet liker ikke utviklingen i Nvidia heller da. Musks meldinger og Twitter skriverier førte direkte til at Tesla gikk oppover. Bilene hadde ingenting med oppgangen å gjøre. Skjønner.

Ikke alle bevegelser i markedet som nødvendigvis må være forankret i fundamentale håndfaste ting.
Mye som kan gå på hype, forhåpninger og guiding.

Jeg har ikke fasiten på hva som skjer med Tesla på sikt. Dette kan være kortsiktig midlertidig støy, eller det kan være ett vendepunkt for Tesla som en merkevare. Men akkurat nå faller Tesla, og har falt med nærmere -55% prosent, mot Nvidia -30%. Det i seg selv er en svakhet når man sammenligner bevegelsene i papirene opp mot hverandre.

2 Likes

Musk finner unødvendige kostnader som ministrene kan velge å kutte eller ikke. At demokratene spinner i vinkel og viser sin sanne natur i gatene er ikke dårlig ceo virksomhet. Det er heltemodig.

De som solgte nå er 50% av retails og noen andre tapere. Så i går noen som linket til hvor du kan shorte Tesla 20x.

Den gjengen er ute av markedet om 4 år. For de skjønner ingenting.

Om verdien på Tesla går ned i et børs krakk så er alt normalt. Samtidig er Elon Musk blitt verdens 3. mektigste mann i 2025. Og det gjør selvsagt Tesla til en sterk kjøpskandidat på disse nivåene.

Vi får se om 4 år om Elon var dum eller ikke ved å involvere seg politisk. Det pleier alltid å lønne seg. Spørsmålet er vanligvis hvor mye man kan karre til seg.

Driver du med 20x gearing, så er du ute av markedet på en måned, 10x gearing tre måneder, 5x gearing 12 måneder. 3x gearing og nedover kan nok kanskje gå. Jeg har til gode å se noen få til å trade med høy gearing uten å bli wipet relativt fort.

3 Likes

Hvis man ser på det fundamentale mellom nå og 6 måneder siden, når kursen var tilsvarende, så har følgende skjedd:

• Salget i januar og februar ser elendig ut
  • Tesla merkevaren er blitt direkte upopulær i store deler av den tidligere kjøpergruppen
  • Musk har fått veldig stor makt i USA

Så kan man spørre seg om det vil si at kursen burde opp eller ned videre.

4 Likes

+at de har fått en del økt omsetning på energilagringsdelen, vil jeg si. Men her må man velge da de har en begrenset produksjonskapasitet, skal de bruke batteriene til mobile (ev) eller stasjonære enheter. Hvis salget av tesla går rett vest kan de også velge å satse mer på energilagring, et enormt marked også det, -de ser for seg en vekst på 50 % her, tror jeg, så mer enn på biler.

2 Likes

Akkurat. Volkswagen selger fortsatt biler og Qatar selger olje. Så svaret er gitt. De politiske hodeløse hønsa finner snart noe annet å være krenket over. Neste sak :point_right:

2 Likes

Hvis man ser bort fra det faktum at Tesla alltid har vært veldig overpriset ifht. tilsvarende selskap, så har vi til gode å se at Musk tar kritikken til seg, eller endre oppførsel pga. at hans formue faller i verdi. Virker heller som han kjører double-down og fortsetter å spille et «offer» for de slemme kritikerne.

Jeg tenker dette kan være starten på en mye større nedtur; ikke bare finnes det gode alternativer til Tesla, folk ikke kommer til å prioritere å kjøpe seg ny bil dersom man får en ny økonomisk krise…?

4 Likes

Men når du tar høyde for konkurranse og marginer så er det ikke noe å forsvare aksjekursen med. De setter sammen CATL-celler, det tipper jeg kineserne kan gjøre billigere og bedre selv (akkurat som med biler).

8 Likes

Tja, i 2024 tjente de like mye på 1 megapack som på 100 biler, i følge artikkelen under. Enormt marked for dette fremover med det grønne skiftet , men enig i at kursen fremdeles er høy selv om dette bakes inn …

Tesla makes as much money from selling one Megapack battery as it does from 100 EVs | RenewEconomy.

2 Likes

Frem til Tesla betaler Musk det han har rett på vil nok hans genialitet bli fokusert på X og Space X. Men Tesla har et road map de har fått av han som strekker seg noen år frem før de er avhengig av sin egen eventuelle genialitet for det som skal skje videre etter det.

Integreringen mellom de ulike selskapene til Musk tjener også videre. Musk eier vel bare 10% av Tesla.

Dog tror jo jeg at de vil enes om en løsning midt på treet. Det beste er ofte det beste.

1 Like

De tjener ikke penger på biler lenger, så det er jo lett :crazy_face:.

Men hvem som helst kan kjøpe celler og bygge batterier. Tesla kan vanskelig differensiere seg i det markedet.

3 Likes

Tja igjen, ikke bare bare å smelle opp en gigafactory og få til lønnsom drift på dette, tror jeg. Men enig i at det ikke er en p/e100 ++ bedrift alene.

1 Like

Big Buks skjønner greia

Genious!

Don’t waste any more time trying to sell your Tesla. We’ll take it from here…

https://stealmytesla.com/

6 Likes

Selv planlegger jeg en oslotur når neste runde med bilbranner setter i gang.

1 Like

Trumpen har handlet seg Tesla :sweat_smile: Har sikkert kjøpt masse aksjer rett før bilkjøpet også.

4 Likes

Heller tvilsom måte å holde på spørr du meg.
Virkelig vært lavmål på lavmål måten de har holdt på i denne perioden. Og ikke er det stort av den som er unnagjort.

12 Likes