Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

https://www.msn.com/en-us/autos/news/tesla-dealers-reportedly-refusing-to-take-cybertruck-trade-ins-amid-13-sales-plunge/ar-AA1Ca54A

7 Likes

Blir overrasket om margin call kommer rundt 200, men det hadde vært jævlig gøy.

4 Likes

Var visst noen som hadde regnet seg fram til at den ville komme på noe sånt som 35$

Har sett $50, men det forutsetter at han har fulgt retningslinjene Tesla oppgir offentlig. Men man kan få inntrykk av at han trenger en viss aksjekurs.

100%!

Men dersom det skulle skje, så vil nok Trump komme på banen og baile ham ut :roll_eyes:

Det vill fortsatt gi et P/E på 26 hviket er veldig høyt. Men kommer de igang med roboter og batterilagring raskt og kan selge miljoner av disse så kanskje det er OK.

2 Likes

Det er smak og behag. Selv kan jeg ikke fordra det nakne og triste interiøret i Tesla. Foretrekker head up display samt brytere for de viktigste funksjonene slik at jeg ikke trenger flytte fokus fra vei til en skjerm .

7 Likes

Var i en liten bygate i går, han som kjørte bilen hadde nesa ned i et display i det han rundet hjørnet. Han så meg ikke før det egentlig var for sent.

5 Likes

For meg så er HUD mer til distraksjon enn nytte.
Bilen både kjører selv og følger fartsgrenser, jeg er ikke avhengig av kontinuerlig å se på en klokke for å se hvor fort jeg kjører, akkurat som med tiden, jeg har klokke på armen, men jeg går ikke rundt å stirrer på den.

Har en kjørt Tesla alt fra noen dager til uker-måneder så er knapper absolutt ikke savn.
Jeg har siden 2019 aldri savna knapper.
Stikkord er to multifunksjons hjul på rattet som en kan styre det meste med i kombinasjon men stemme.
Da tar en ikke hendene bort fra rattet.

1 Like

Som sagt, smak og behag!:blush: Jeg foretrekker å kjøre bilen selv, og ikke at bilen er mest mulig selvkjørende. Og det å bruke en skjerm til høyre for rattet, er vel ikke så veldig forskjellig fra å stirre på en mobiltelefon?

4 Likes

Bruker ofte mobilen mens jeg sitter i bilen, når bilen er parkert.
Samme med skjermen.
Men begrenset bruk når jeg kjører, men har en motforestillinger mot moderne biler så vil en ikke bli overbevist.
Fremdeles de som savner Nokia mobil også.

Fordi det var en idiotisk ide i utgangspunktet…

2 Likes

Tipper @Duogdu egentlig er enig i at stor skjerm er tull, ettersom han ikke bruker skjermen under kjøring, men stemmestyring og multifunksjonshjul på rattet.

1 Like

Der kom det ja, da venter vi bare på Kodak :sweat_smile:

1 Like

Det er ikke noen automatikk i at all utvikling fører til forbedring. Noen ganger er det fornuftig å ta et skritt tilbake også. Det er på trappene å innføre krav om at en del funksjoner i bil skal være basert på brytere i stedet for skjerm.
Jeg vurderer meg selv som en grad av bilentusiast, og vil nok aldri kjøpe Tesla.
Men elbiler generelt har jeg sans for!

6 Likes

Der bommer du helt totalt.
Greia er at på infotainment i Tesla så har en kjapt og responsiv tilgang til det meste, til og med egen service mode, hvor en f.eks. har program for innkjøring av nye bremseklosser, som også kan brukes for å friske opp skivene.
For de som hurtiglader ofte har en skjermen til underholdning, en kan få god oversikt over rute når en planlegger om en ikke er kjent, lett å vandre rundt på ruta osv osv.
Skal en lade på super ladere så ser en ved et kjapt blikk om det er ledige ladere der en tenker å lade.
Jeg vil ikke tilbake til f.eks. en 5-6" skjerm.
Men greia er at alle som ikke har sansen for Tesla sin måte å lage bil på, de har problem med skjermen, de fleste av oss som faktisk kjører Tesla er kjempefornøyd. Jeg skrev de fleste, alltid noen som er misfornøyd. Folk skyller også på ryggekamera og parkeringssensorer når de rygger borti saker og ting.

Når jeg solgte Model 3 for å hente ny VW ID4 i 2021, så var det faktisk første bil jeg angra på at jeg solgte, før har alltid det å bytte til ny bil vært en lykke.
Men det er lett å gjøre noe med, så jeg solgte jo ID4 og kjøpte Model Y og var derved fornøyd igjen.
Fremdeles fornøyd etter 3,5 år.
Hadde det ikke vært for Musk sine krumspring hadde jeg gjerne hatt bestilling på ny, nå avventer jeg.

3 Likes

Skjermen burde gå i svart når man kjører. Skulle ikke vært lov med en stor smartelefon plantet i bilen for å forstyrre førererne mens de kjører.

9 Likes

Litt brain drain fra selskapet også?
Tesla’s “vice president of software engineering” er på vei ut, sies det. Høres ikke heeelt trivielt ut…

2 Likes

Aldri så galt at det ikke er godt for noe

1 Like

https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-price-today-12fca635

GntvmDhWcAAI5xN

5 Likes