Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tesla analytiker som har vært stor optimist kutter target fra 550 til 315 USD. Selvfølgelig dermed fremdeles en kjøpsanbefaling, men verdt å lese for de som er interessert i aksjen:

3 Likes

Alt er tilgitt Donald

1 Like

Vet ikke hvor hyggelig det er at bruktbilsalget går så det suser når nybilsalget går som dette:

Da har du ikke lest artikkelen:

Så det er nok full stopp for bruktbiler også.

6 Likes

Er nok litt motvillig til å trykke når jeg mistenker at innholdet er Tesla cope :see_no_evil:. Danskene har sterkere moralsk kompass i forhold Tesla enn nordmenn!

Skulle likt å se Finn sin statistikk nå.

2 Likes

har du linken til den teslastatistikken?

Www.eu-evs.com

1 Like

Vet ikke hvordan man best søker på hvilke biler som blir solgt på finn.no, men jeg måtte scrolle langt ned på side 3 før jeg fant første annonse som var endret til “Solgt”.

2.100 biler til salgs btw.

Det er ikke noe problem at øke salget av noe. Bare senk prisen til et nivå da folk begynner å kjøpe.

Da det kommer til nybilsalg av tesla-mobiler så synes jeg at Q1 ikke var ille alls. Det visserligen ikke en enorm økning, hvilket må til før at førsvare børskursen, men heller ikke noen katastrofe.

1 Like

Det man vel ikke vet om Q1 salget var hvor mye som var bestilt før Musk og DOGE ble en stor og tydelig greie. Antall nye kontrakter etter 20.1 er det man gjerne skulle visst mer om. :thinking:

Senker man bruktbilprisen, så blir forventet verditap større og nye Tesla-er blir mindre attraktive, så det er ikke akkurat et pluss for Tesla.

1 Like

Tesla bruktbilprisene på 2021-modellen har falt 5-10% på 6 mnd. ser jeg. Vet ikke hva som er vanlig verdifall, men synes ikke det virker så mye. Rundt 5000kr/mnd i verditap.

10-20% i året fra år 3 til 4 er vel litt mye? Kjøpte en Avensis i 2018 (2 år gammel), den har falt 5% i året.

blir det en ny runde med “Gratis Lading inkludert” hos Tesla modellene? :sweat_smile:

image
https://www.youtube.com/shorts/9QimvDnMmGs?feature=share

1 Like

Det er nok litt mye ja, men samtidig har den da allerede falt fra 520k til 320k de 3 første årene. Så nå til 280k på 6 mnd etter det verste av “vi hater Tesla” hypen. Vil ikke si det er så dramatisk, og tror virkelig verdien kan stige når folk får andre ting å tenke på igjen. Så skal det sies at de jeg sjekket på 280k er de billigste som ligger ute av den typen. Kan godt hende de har noe galt med seg også og at fallet er mindre. Vil bare ikke være for optimistisk.

Forøvrig kjempe smart det Elon Musk gjorde med xAI, som dere kanskje har fått med dere/pratet om allerede.

Elon fikk problemer fordi Twitterkjøpet var sikret med Tesla aksjer som falt i verdi. Løsningen:

Han flyttet lånet for Twitterkjøpet fra seg selv og Tesla aksjene til xAI ved å selge hele X plattformen til xAI for 32 milliarder dollar i aksjer, de som husker godt vet at han kjøpte Twitter for 44 milliarder dollar. Så han har nå et bokført tap på 12 milliarder dollar som han kan bruke for å f.eks. kjøpe en større andel i Tesla og/eller hva han vil. Og han har fortsatt majoritetseierskap over hele X fordi han eier 54% av aksjene i xAI. I den dealen fikk også xAI en verdsettelse på 80 mrd dollar, som er 10x det selskapet var verdsatt til for ikke så lenge siden.

Så Elon går potensielt ut av “Å nei, Tesla faller”-krisen hvor alle skulle skade han: med økt eierandel i Tesla, gjeldsfri og framførbart underskudd på 12 milliarder dollar og en skyhøy verdsettelse på xAI.

2 Likes

Han hadde ikke personlige lån knyttet til Twitter (det ble avlyst i forkant av oppkjøpet). Han solgte Twitter til xAI for 45mrd, men da med 12mrd gjeld (=33mrd).

Dette er visstnok planen:

Edit: Verdsettelsen av de private selskapene hans vet jeg ikke hensikten med, men de er like absurde som Tesla. xAI har vel hentet 6mrd cash, men skal være verdt 80mrd USD? «Verdens rikeste mann»…

2 Likes

Tror ikke “Tesla krisen” var primært for å skade Musk. Var nok heller som følge av mange ikke ønsker å assosieres med Musk ved å kjøre rundt i Tesla.

1 Like

Bare litt kontekst, electrek blir faktisk kalt anti-Elon av ChatGPT haha:
image

image

1 Like