Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Ja, er vel litt sĂ„nn “de som hyler hĂžyest fĂ„r ordet”- greie. Mannen i gata var nok noe mer avslappet, men vi sĂ„ mange her henge seg veldig opp i hĂ„ndbevegelsen hans, og mye ramaskrik om at Elon var nazist osv. i media og litt her. Det kan man ikke ta tilbake nĂ„ og late som at ikke skjedde, sier ikke at du gjĂžr det altsĂ„, mener bare at verden finner andre ting Ă„ tenke pĂ„ ganske raskt og da var han visst ikke nazist allikevel. Hadde han vĂŠrt det burde vi alle fortsette Ă„ kjempe mot det, men alle vet at han ikke er en ekte nazist. Litt autistisk ja, og anti-woke ja, det har han ogsĂ„ sagt Ă„pent at han er. Det var bare banal reaksjonisme.

1 Like

Fred Lambert har gÄtt fra fullverdig kultmedlem til kritisk journalisme. Du fÄr ta ham pÄ innhold, ikke ChatGPTs vurdering.

Salget i Kina er visst ned 80% forrige uke.

https://xcancel.com/thinkercar/status/1909522288091054406?s=46

2 Likes

NĂ„ vet jeg ikke helt hva vi diskuterer lengre. Ja, salget er massivt ned, aksjekursen er massivt ned.
Bruktbilprisene i Norge er ikke sÄ verst pÄ modellen jeg har er det jeg har sagt.
Er ikke uenig i at kundene flykter Tesla. Men at det ikke skader Musk sÄnn man trodde det skulle, altsÄ at han skulle komme i trÞbbel med lÄnefinansieringen og miste Tesla-aksjene sine.

Mente det som en standalone post til glede for alle om at det potensielt er full krise i Kina ogsÄ.

Tesla har for Ăžvrig forsĂžkt Ă„ holde dette ukentlige tallet skjult:

For the past two years, Li Auto would usually share the past week’s sales figures of major EV makers in rankings every Tuesday. It has stopped doing so in response to a March 18 call from the China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).

3 Likes

Opp vs W-14 i 2024 da? W-13 er siste uken som er helt i Q1, sÄ de har nok pushet ekstra ut rett fÞr kvartalsslutt. Det mÞnsteret ser ut til Ä gjenta seg.

1 Like

De hadde en slags feiring/fridag pÄ fredag, men -80% er mye verre enn de andre merkene.

Man kan jo gjerne ta avstand fra det Musk stÄr for ved Ä velge bort Tesla, selv om man ikke har noen illusjoner om at det skal kunne skade han Þkonomisk

3 Likes

ForstÄr ikke helt hva du mener, men:
Elon Musk er hÞyreekstrem sÄ det holder. Akkurat hvilken hÞyreekstreme bÄs han passer i er likegyldig, men nazireferansene sitter lÞst. Prosjektet hans er Ä vinne makt over oss ved Ä angripe vÄrt demokrati og vÄr sikkerhet. Jeg tar avstand fra ham og alle som gir ham penger. At folk kjÞper Juniper vekker avsky hos meg.

Han har ikke kommet ut av noen krise, han er midt oppi den, og har nÄ kanskje den verste uken pÄ et Är. Det er ingen lys i tunnelen for Tesla. Det eneste (innenfor min begrensede forestillingsevne) som kan redde ham er storstilt korrupsjon gjennom Trump.

4 Likes

Er han? Han er en kapitalist, men har fram til bare kort tid siden vÊrt demokrat og hatt massiv stÞtte pÄ venstresiden, bÄde i USA og her i Norge. Hva har fÄtt alle til Ä endre mening om hvem han er? Synes ikke han passer sÄ godt i en politisk bÄs som person, men han pushes hardt av venstresiden, sÄ skjÞnner hvis han da vil ta igjen. Problemet personlig var at hans datter/sÞnn endret helt personlighet og mistet reproduksjonsevnen etter hormonbehandling, og det gjorde han anti-woke, da de ikke ble informert om de konsekvensene fÞr behandlingen. Det resulterte i at han kjÞpte Twitter, hvor woke herjet godt beskyttet.

Det som har skjedd pÄ personlig plan er jo relativt enkelt, han har kjÞpt twitter, det likte ikke folk (selv om det viste seg at twitter var gjennomsyret av juks og fanteri, alt fra amerikansk spionasje pÄ vÄre statsledere til overvÄkning, bevisst meningspÄvirkning, shadowbans osv. osv.). NÄr det ble gjort endret medias omtale av han fra positiv til negativ, sÄ har han bygget firmaer som har effektivisert romfart, bilproduksjon m.m. enormt, og med det virkelig pÄvirket alles liv i en positiv retning. Lettere Ä kommunisere med hverandre billigere og lettere Ä reise fritt billigere. Hadde det ikke vÊrt for overgangen i amerikanske mediers omtale av han da, ville ikke han ha blitt dyttet mot republikanerne politisk. Greia hans er at han vil at USA skal satse pÄ Ä fÄ mennesker pÄ Mars, og det ville ikke venstresiden fordi de hadde tatt han for hat. Tesla ble utestengt politisk, men sÄnt som det hÞrer man ikke noe om med mindre man sjekker selv. Da er det ikke noe annet valg i USA enn Ä stÞtte det eneste partiet som ikke vil Þdelegge for selskapet ditt.

Alt stammer fra det som skjedde med datteren/sÞnnen og at han ble anti-woke av det. Og motreaksjonen pÄ at han ble anti-woke, fra venstresiden i USA.

Her om sĂžnnen/datteren:

Var vel rundt her det begynte Ă„ vri seg til skikkelig med venstresiden: https://www.youtube.com/watch?v=qFEaTk--tZo

Og rundt dette han begynte Ä fÄ nok:
‘You Just Lied’: Elon Musk Slaughters BBC Reporter In Live Interview - YouTube

Mesteparten av grunnen til at han nĂ„ blir hatet er fordi de fleste kan relatere til ansatte som mottar “du er sparket hvis du ikke svarer pĂ„ denne eposten”-mail. Hans oppgave er Ă„ kutte statens utgifter og effektivisere. Det gjĂžr han pĂ„ vanlig amerikansk vis, sĂ„nn de gjĂžr det i privat sektor. Men siden det nĂ„ er statlig fĂ„r man innsyn. Microsoft, Facebook, Google, Apple m.m. alle selskapene vi alle bruker produktene til har gjort tilsvarende ansattekutt flere ganger, med stor suksess for eierne, men helvete for de ansatte. NĂ„ er eierne det amerikanske folk, og de stemte pĂ„ effektivisering i staten.

Men det er et punkt hvor jeg mener han gikk langt over streken helt selv og det var stÞtten til alternativ for deutschland. Men det er ogsÄ det eneste jeg har sett hvor han kan sies Ä stÞtte hÞyre-ekstreme. Tror virkelig ikke han forstÄr Europeisk kultur og historie. Hadde han gjort det ville det vÊrt det dummeste han kunne gjÞre i hele verden. Men hvis vi skal anta at han er helt annerledes enn vanlige amerikanere og pÄ en eller annen mÄte har tilegnet seg kunnskap og forstÄelse for Europeisk historie og kultur, sÄ er det hÄrreisende ja. Men det alene er ikke nok til Ä Þdelegge 25 Är med umenneskelig arbeid for Ä gjÞre verden bedre for oss, etter at de lagde paypall og fikk solgt det.

8 Likes

Nei, det er han ikke.

Vet du mente det, altsĂ„ - bare fĂžlte for Ă„ svare siden det har tatt fullstendig av for mange med hvordan de kaster rundt seg med ismer og er dels helt blindet/oppjaget av en mer eller mindre fortjent heksejakt og hyperbole. Innlegget ditt er nĂžkternt og presist - fundert pĂ„ en evne til Ă„ tenke selv og uhildet av hva “noen” pĂ„ dĂžd og liv vil at du skal mene. Takk for det, det blir bare mindre og mindre av slikt.

5 Likes

Mens nÄ er det folk betalt av Russland som herjer der i stedet. :see_no_evil:

5 Likes

https://youtube.com/shorts/L1HPTLhdnes?feature=shared

Finansiell kjeltring av verste sort :face_vomiting:

2 Likes

Alle som er enige med meg kan tenke selv!

5 Likes

Klarer ikke dy meg: Tesla dobler salget i Danmark!

@nordpolen jeg forstÄr ikke hva godt de gjÞr som er verdt Ä ofre demokrati, rettsstat og verdenshegemoni (for Ä nevne noe). Jeg forstÄr ikke hva godt de gjÞr som fÄr nordmenn til Ä ta dem forsvar mens de sviker oss militÊrt og Þkonomisk.

Men du skal slippe Ă„ diskutere med oss som ikke tenker selv!

7 Likes

Jeg stĂžtter ikke Trump, jeg prĂžver Ă„ forstĂ„ galskapen. Elon derimot har gjort veldig mye som har bedret verden, Trump har bare vĂŠrt mindre krigshisser enn alle de andre siste presidentene,som hans eneste gode bidrag vil jeg si. Sykt mye annet er ultracrap. Elon igjen er ikke en “bad guy”, eller han var i hvertfall ikke det fĂžr hele venstresiden begynte Ă„ angripe han etter anti-woke utspillene etter det som skjedde med sĂžnnen. NĂ„ har han nok blitt dyttet mer i villain-terretoriet enn han var. Hvorfor jobbe 24/7 i 20+ Ă„r, satse alle pengene sine pĂ„ utrolig lave odds igjen og igjen, skape noen av verdens mest Ăžnskede og nĂždvendige produkter, for sĂ„ Ă„ bli behandlet som dritt fordi han ikke liker woke, med god personlig grunn. Venstresiden i USA kunne bare latt vĂŠre med cancel culture, sĂ„ hadde han aldri joinet Trump. De har enorm makt, hadde de bare brukt den motsatt av det de gjĂžr hadde de fĂ„tt til sykt mye.

6 Likes

Siste off topic fra meg her men trusler mot dommere og tilsvarende taktikker er noe som er en trussel mot demokratiet nÄr det kommer fra en president.

10 Likes

Det er en av nedsidene ved Ä leve i et demokrati, men helt klart verdt det. Oppsiden er at vi aldri vil fÄ en norsk statsminister som gÄr til krig mot Sverige for Ä ta tilbake Jamtland og Herjedalen

Edit fikset komisk feil

4 Likes

Siste off topic herfra ogsÄ: Du vrir handlingene hans til mildeste tolkning i alle sammenhenger. Lovlydige innbyggere med alle tillatelser i orden bures inne uten tiltale, ikke en gang anklage, uten at noen vet hvor de befinner seg og uten Ä fÄ prÞvd sakene sine rettslig. Folk deporteres til fangeleire i tredjeland uten tiltale og dom. Hvilke politiske reformer er verdt et bytte mot disse rettighetene?

Dette er en fullkommen bananrepublikk og jeg har siden januar satt pengene pÄ at bÄde regimet og Tesla gÄr ad undas. Det gÄr strÄlende enn sÄ lenge.

5 Likes