Ă forfekte bestemte meninger, gjerne i motsetning til mainstream media, forhĂžyes gjerne til begrepet âevne til Ă„ tenke selvâ av dem som mener Ă„ representere fasit.
Historisk har man med hell kunnet se ting i et mer nyansert bilde utover det MSM eller «dagens» narrativ/hyperbole forfekter i eteren. Det handler hverken om Trump, Musk, Biden, Obama eller Bush Jr. Det eneste som er litt nytt, er at den miste antydning til ikke komplett sammenfall med «riktig» mening anses i dag som like deler uÞnsket og uakseptabelt.
For min egen del er det rÞrende at samfunnsengasjementet til sÄ mange plutselig er pÄ topp, etter Ä ha vÊrt ikke-eksisterende under tidligere tiÄr med faenskap man kan kjekle om er mer eller mindre «ille» enn dagens state-of-play.
Har aldri sett maken til snevert menings- og fortolkningsrom som dette, og hÄper det ikke blir verre. Ikke at jeg er optimist. I mellomtiden mÄ jeg late som at Musk er nazist og at ALT dagens US administrasjon gjÞr er faen. Greit nok, men jeg tror ikke det kommer noe godt ut av det.
Det er ikke jeg eller «vi» vanskelige som har fasit, og det er i alle fall ikke krigstypene i avisen. Det er liksom hele poenget. Ren komedie at en bruker ramler innom med et sjeldent fattet bidrag om (nazisten) Musk ikke fÄr en eneste klapp pÄ skulderen. Det holder ikke en gang med trosbekjennelsen «jeg stÞtter ikke, jeg forsÞker Ä forstÄ».
Keep it up, bare Ă„ tromme videre inntil all hĂžrsel utenfor sirkelen er borte.
Har aldri pÄstÄtt at Musk er Nazist, men synes uansett at han virker Ä stille seg pÄ feil side i en del saker og sammenhenger.
Dette gÄr strÄlende
Det var pÄlegg fra Staten. Tro det eller ei, men et selskap bÞr fÞlge lov og pÄlegg fra myndigheter eller?
Det gÄr vel en grense i slike sammenhenger ogsÄ?
De kan vel selge sÄ mye S og X de bare klarer? De hadde sikkert solgt mer S og X enn de selger totalt i Danmark (fortsatt 2) .
S og X eksisterer fremdeles kun fordi de har marginer (i motsetning til resten av salget i Kina). Ca 2000 solgt i Kina 2024.
Det eneste som er premium med S og X er prisenđ
Tesla har aldri produsert noe som kan klassifiseres som premiumbil.
NÄ er dere litt vanskelige her:) S og X var lavt volum/hÞy margin-modeller. Ikke tilfeldig at modellene kom i den rekkefÞlgen. NÄ har hÞyt volum/lave marginer-modeller tatt over. Om seter og interiÞr etc ikke har opplevd premium-fÞlelse er nÄ en annen ting.
Det er tydelig at Tesla tilhengere ikke helt forstÄr hva som menes med begrepet premium. Det har ikke noe med OTA oppdateringer, selvkjÞring eller lignende Ä gjÞre. Det dreier seg heller om f.eks. materialvalg, byggekvalitet, komfort og ikke minst mulighet til Ä konfigurere bilen akkurat slik man vil ha den.
Tesla gjorde det mulig, eller den norske stat gjorde det mulig? Trur avgiftsnivÄet spelte ei ganske viktig rolle.
Grei smell det der
NÄ mÄ POTUS kjÞpe nye firmabiler til de statsansatte som er igjen.
0,27 USD i earnings pr share, la oss runde opp til 1,2 USD pr year pĂ„ kurs 240 USD pr aksjeâŠDa er du blodfan skal du fortsette Ă„ holde pĂ„ aksjer i et selskap som mĂžter motvind ogsĂ„ fundamentalt, ikke bare omdĂžmmemessig.
âââ-
Elbilselskapet Tesla er klar med resultater for fÞrste kvartal, som viser et driftsresultat pÄ 399 millioner dollar av en omsetning pÄ 19,34 milliarder dollar.
PÄ forhÄnd var det ventet et driftsresultat pÄ 1,13 milliarder dollar og totale inntekter pÄ 21,36 milliarder dollar, ifÞlge estimater sammenstilt av Bloomberg.
Tesla revenue fell in the first quarter after a steep decline in automotive sales, including double-digit percentage drops in crucial markets such as the U.S., China and Germany.
The company reported $19.3 billion in revenue for the quarter, down 9% compared with the same period last year. Revenue from Teslaâs automotive business fell 20%. The energy business grew 67%.
20% fall i omsetning fra biler er drĂžyt.
Tesla also reported $595 million in revenue from other automakers who pay Tesla for carbon credits to offset their sale of conventional vehicles, up sharply from a year earlier.
Dette tenker jeg er inntekter som kommer til Ă„ falle bort etterhvert som overtaket deres pĂ„ elbilmarkedet blir mindre. Med tanke pĂ„ at overskuddet var pĂ„ 399 MUSD og de fikk 595 MUSD inntekter fra carbon credits, sĂ„ gikk altsĂ„ Tesla med 196 MUSD i underskudd pĂ„ driften ellersâŠ
ref: https://www.wsj.com/business/autos/tesla-tsla-q1-earnings-report-2025-f7120a39?mod=hp_lead_pos1
Det eneste (utenom korrupsjon) som reelt kan redde Tesla er en billigere (dÄrligere) model Y .
Aksjekursen gÄr kanskje opp fordi Elon ljuger den opp, men jeg tror ikke lenger de kan hente penger uten Ä rasere kursen.
Edit: Tesla startet i Q4â24 Ă„ rapportere crypto gains, ca 20% av EPS. I Q1â25 tar de visstnok ikke med crypto tap i EPS . Med forbehold om at jeg ikke har sett pĂ„ tallene selv.
Hvordan endte lÞnnstriden i Tesla? Fikk deltidsdirektÞr Musk gjennom lÞnnspakka pÄ 600 milliarder kroner?
Ankesaken kommer opp for hĂžyesterett og jeg tror faktisk den er tapt.
Tesla (og meta) fikk skrevet om loven, men teksten som ga den tilbakevirkende kraft kom ikke med. De forsÞker nÄ Ä trylle fram en vinkling som kan tas til SCOTUS nÄr de fÄr siste spiker i kista i Delaware.
PĂ„ den lyse siden er det en pluss i regnskapet Ă„ tape saken.