Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tesla stiger pÄ dÄrlige tall. Noen som forventet enda dÄrligere?

Musk har vel ropt ulv-ulv for mange ganger til at folk tror pÄ det? :thinking:

Musk said Tuesday that those efforts in autonomy will start contributing “in a material way” to its business around the middle of next year. But Musk also has a long history of missing his own projections.

ref: https://www.wsj.com/business/autos/tesla-has-a-deep-hole-to-pull-out-of-15815d7e?mod=hp_lead_pos4

1 Like

Tesla stiger sammen med mye annet, Musk, men ogsÄ like mye Bessent, har snakket opp kursen. SvÊrt fÄ forventet sÄ dÄrlige tall.

2 Likes

Pent bullflagg?

Nei, kursen er invertert :upside_down_face:

3 Likes

Salget har nok ikke gÄtt sÄ bra som de hÄpet. FÄr vi se om slike grep gir stor effekt eller om Musk har gjort Tesla for uspiselige for mange.

3 Likes

Utsiktene mÄ jo vÊre katastrofale. Hva er regnskapsreglene her? For Kina vet jeg at Troy Teslike estimerer tapt omsetning pÄ 10000 USD per kjÞretÞy pga. rentekampanje. Det opprinnelige tilbudet pÄ 5,95% er i utgangspunktet en veldig god rente pÄ billÄn.

3 Likes

Jeg hadde tenkt Ä bytte ut -21 Model Y nÄr ny kom, men fÞrst etter at pris ble presentert og deretter Musk sine sprell sÄ ble dette lagt pÄ is.
NÄr jeg nÄ kan kjÞpe en fullfinansiert bil til 0% rente for tre fÞrste Är sÄ blir det allikevel ny bil.
Den koster kr 535.000, antar jeg fÄr rundt 300.000 for den jeg har.
Da setter jeg de 300.000 pÄ hÞyrentekonto til 4,5%, da ender bilen pÄ ca 500.000 etter 3 Är, da har jeg ikke regnet med fordelen av de 235.000 som finansierer mellomlegget.
Da blir plutselig nye Model Y ikke bare en god bil, men den blir i tillegg billig, og nÄr jeg i tillegg kun har gode erfaringer med Tesla, bra forhandler osv sÄ er valget ganske enkelt.
Jeg tenker de fleste kjÞper den bilen som passer for de, jeg stÄr ihvertfall over f.eks. Hyundai Ioniq 5, hadde en slik fem dager som leiebil, holdt det, kinesiske biler med et helt orkester for Ä starte Ä betjene osv stÄr jeg ogsÄ over.
VW ID har jeg hatt en av osv

Tesla er faktisk de bilene som jeg har vĂŠrt desidert fornĂžyd med, derfor blir det enda en.

1 Like

NÄ ville jeg aldri tatt den omdÞmmesmellen for 100000kr selv, men som Tesla-eier er mine stÞrste bekymringer disse: Hvor mye penger kommer Tesla til Ä tjene fremover (lite), og hvor god kommer service og reklamasjonshÄndtering til Ä bli nÄr fri kontantstrÞm nÊrmer seg 0? Og hvis Tesla blir like attraktivt som fisker, hvordan blir bruktmarkedet da?

Har greie opplevelser med service, men reklamasjon pÄ frontrute ville de helst at noen andre skulle betale for.

Norge er ett av markedene der Tesla faktisk har tjent godt pÄ bilene. USA er et annet, der fÄr man nÄ bilen med 7000 USD kontant avslag.

6 Likes

Eg hadde ikkje kjÞpt Tesla no. Ser heilt vekk frÄ sjÞlve bilen og service. Eg vil ikkje direkte eller indirekte gje pengar til folk som stÞtter fascisme i eige eller andre land. I tillegg er fyren gjennomkorrupt (fÄr det no tilrettelagt av Trump) og tvers gjennom ufyselig ref. blant anna tallause poster pÄ tidlegare twitter.

Om Elon derimot forsvinn frÄ selskapet kan eg vurdere det igjen. Har eigd model Y fÞr og det var ein god familiebil.

18 Likes

SĂ„ nĂ„r prisen ble lav nok, sĂ„ betydde ikke “Musk sine sprell” noe lenger for deg
?

10 Likes

Det er faktisk penger ogsÄ jeg lever av, og jeg tenker at om jeg kjÞper en tyskprodusert Tesla sÄ er ikke det sÄ mye verre enn Ä kjÞpe feks en kinabil som jeg hadde blitt misfornÞyd med.
KjÞpte en ID4 1st Max i -21, den ble bytta tilbake til Tesla etter to mÄneder, sÄ ja, jeg kjÞper heller Tesla.
NÄr jeg da fÄr bilen fullfinansiert i tre Är sÄ er fortjenesten til Tesla og Musk redusert ganske kraftig, hÄper det gjÞr at du sover litt bedre.

2 Likes

Tenker ogsÄ det er et godt poeng. 500k/36 mnd (snitt pÄ 250k) gir 30k rabatt etter skatt hvis man regner 5% rente (stÞrre boliglÄn).

1 Like

Hvis noen kan lese twitterfeeden til Musk og fortsatt Þnske Ä kjÞpe Tesla, sÄ vÊr sÄ god. Men spesielt med Juniper sÄ stiller man seg lagelig til for hugg.

Det er ogsÄ garantert billigere Ä fortsette Ä kjÞre en brukt Tesla enn en ny Tesla.

@Duogdu Hva tenker du om spÞrsmÄlene mine i forrige post? De lanserte ny modell for en mÄned siden, og kvartalet er knapt begynt. Tesla sliter i alle markeder. Marginene nÊrmer seg 0. Hvis man ikke bryr seg om det moralske aspektet kan man heller spÞrre seg om ikke Fisker kunne vÊrt noe. God rabatt der ogsÄ.

4 Likes

Du er der ja, du mener Tesla og Fisker er sammenlignbare, ok.

Edit: det billigste er Ä gÄ, da helst barbent.

For min del sÄ la oss si jeg fÄr 300.000 for bilen jeg har, da putter jeg de pÄ f.eks. hÞyrentekonto, det gir 30.000+ pÄ tre Är.
I tillegg har jeg gratis finansiering av kr 235.000(ikke helt, det koster ca 5500 for tinglysning og mÄnedsgebyr, men det er nada for et lÄn pÄ 535.000 over tre Är)
SÄ den bilen som koster kr 535000 vil ende pÄ 470-480.000.
NÄr sÄ det i tillegg er den eneste bilen jeg Þnsker sÄ lever jeg greit med den moralen, i motsetning til alle som hater bilmerket Tesla og mener det er sÞppel osv, at eierne er idioter osv sÄ er faktisk ikke jeg skinnhellig.
MÄtte vÊre hÊrlig Ä vÊre sÄ perfekt som alle disse haterne er i egne Þyne.

3 Likes

Er det ikke greit poeng at Tesla kan fÄ alvorlige Þkonomiske problemer?

Marginene i Kina er allerede 0 med rentefrihet og salget faller. Salget I EU er forduftet. Bra salg i UK viste seg Ä vÊre fordi det ble skatt pÄ bilene fra 1. april. I Teslas beste marked i Europa (Norge) mÄ de gi en rabatt pÄ 15-20% for Ä stimulere etterspÞrsel. I USA fÄr du 7000 USD i rabatt.

SkjĂžnner ikke hvordan de skal klare positiv kontantstrĂžm.

3 Likes

Teslas fortrinn har vÊrt en kombinasjon av pris og teknologisk forsprang. De var tidlig ute med egenskaper som konkurrenter ikke klarte Ä matche. NÄ spises dette forspranget opp fra andre merker. Alle positive egenskaper i en Tesla kan ogsÄ andre merker klare Ä fÄ til om de Þnsker. PÄ flere omrÄder er det jo nÄ Kineserne som leder an i utviklingen. Europa, Japan og SÞr-korea kommer ogsÄ for fullt.
Med tanke pÄ hvor mange som nÄ ikke lenger Þnsker Ä assosieres med Musk, er det eneste Tesla oppnÄr med sin priskrig Ä redusere sin lÞnnsomhet til bunns.

5 Likes

Om og nÄr de fÄr det til sÄ fÄr vi se om jeg da har lyst pÄ et av de andre merkene.
Mange har mye bra, men jeg har ikke lyst pÄ noen av de per i dag.
Hadde noen klonet drivlinje og infotainment samt app sÄ kunne jeg kjÞrt ID4 jeg, jeg bryr meg strengt tatt ikke om hvilket merke det stÄr pÄ bilen, utseendet kommer langt ned pÄ lista.
SÄ fÄr vi se, men fra at salget stuper pga av en sprÞ CEO som har fÄtt til ganske mye oppigjennom Ärene til Ä bukke under tror jeg er Ä dra det litt langt.
Tiden vil vise hva fasiten blir.
Hvor mange fabrikker hadde Fisker rundt i verden?

1. De fikk bilene bygget for seg. Og det hadde jo vÊrt en kjempefordel for Tesla som nÄ sliter med svÊrt lav utnyttelse av fabrikkapasiteten.
1 Like

Og fabrikkene har selvsagt null verdi da.

Poenget er at det er en ulempe Ä ha bundet opp masse kapital i uproduktive eiendeler nÄr man sliter med likviditet og lÞnnsomhet. Det blir sikkert penger av Ä selge unna, men tror ikke det heller blir spesielt pent i regnskapet.