Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Men hvis Tesla skulle fÄ alvorlige problemer og bukke under, sÄ er det kjipt, aller kjipest for de som mister jobben.
For oss som kjÞrer Tesla sÄ tror jeg det gÄr helt fint, noen vil garantert ta seg over, og allerede i dag er det en del verksteder som utfÞrer reparasjoner pÄ Tesla hvor garantien er utgÄtt.
Service manualer er for Tesla tilgjengelig i motsetning til alle andre bilmerker.
Tesla har faktisk en rimelig Äpen struktur.

3 Likes

https://youtube.com/shorts/V9Gvcb1zFk4?feature=shared

4 Likes

Det som er merkelig nÄr nye merker/modeller kommer, sÄ blir de svÊrt ofte mÄlt opp mot Tesla.
Bare en sÄ idiotisk enkel og smart ting som frunk, det tar det Ärevis for tyskere Ä fÄ implementert i sine biler, vet ikke om Skoda og VW har klart det nÄ.
Tesla har hatt «verdens beste» ladesystem fra dag en, en burde ikke vĂŠre rakettforsker for Ă„ kunne fĂ„ til noe lignende, f.eks. VAG, gjerne sammen med Ingolstadt, Stuttgart og MĂŒnchen(ligger visst noen bilprodusenter i de byene).

Til Ä med nye Model Y roses i dagens marked med sÄ mange alternativer.
Men fakta er at det stort sett er VAG og Toyota som selger elbiler i et visst volum, og det er sannsynligvis folk som kjĂžper det merke de alltid har kjĂžpt.

3 Likes

Jeg har null merkelojalitet. Folk som kjĂžper Tesla verdsetter helt andre ting enn meg i en bil.

Frunk er for eksempel fint Ä ha, men den bruker jeg sÄ sjelden at det er helt irrelevant nÄr jeg kjÞper ny bil. Tror ikke andre merker «henger etter», de bare ser ikke kost/nytte.

@he67 denne open sourcinga er bare bullshit. Har diskutert det pÄ trÄden fÞr, men tldr; bruk av Teslas patenter innebÊrer en juridisk giftpille.

3 Likes

Kom med bevisene pÄ at det er bullshit

1 Like

At ingen har benyttet noen Teslapatenter er en god indikasjon. Utover det kan du google like godt som jeg.

2 Likes

Jeg har ikke bare googlet :sweat_smile:

Synes ikke dette er merkelig i det heletatt. Tesla har tross alt de modellene som har solgt mest. VAG feks. har jo salget sitt spredt pÄ mange modeller. Er vel helt naturlig Ä sammenligne med de markedsledende modellene.

Merkelojalitet og det Ä kjÞpe fra forhandlere man kjenner er sikkert en del av det. Men motorjournalister er nok hakket mer opptatt av teknologi enn den gjennomsnittlige bilkjÞperen ogsÄ. Mye er sikkert gammel vane, men mange Þnsker faktisk Ä kunne gjÞre en del basic ting uten Ä mÄtte klikke rundt pÄ en skjerm. Noen missliker det minimalistiske designet i Tesla (andre forguder det). SÄ det som for noen er kult og et skikkelig godt selling point er rett og slett det motsatte for andre.

7 Likes

In a now-famous blog post called “All Our Patent Are Belong To You,” Elon Musk announced that Tesla is open-sourcing all its patents in 2014.

It was a surprising move coming from a publicly traded automaker, but it came with some requirements that made this a smart business move.

Rather than traditionally open-sourcing its technology, Tesla instead pledged to “not initiate patent lawsuits against anyone who, in good faith, wants to use its technology.”

More specifically, Tesla meant by “good faith” that anyone using its patented technology cannot sue Tesla for patent infringement. This made the offer significantly less attractive to companies as it meant that if it used Tesla’s technology, it would open the door for Tesla to use theirs since they wouldn’t be able to sue them

SÄ, kort sagt, bruker du et Tesla-patent, sÄ kan Tesla bruke dine patenter :stuck_out_tongue:

6 Likes

He he, av topp 10 registreringer i 2025 stÄr Tesla for 24% imens de som bare selger elbiler i et visst volum stÄr for 76% av salget. Dette er Norge, i resten av Europa har Tesla gÄtt helt i stÄ.

1 Like

Synes det ser ut som VW har klart Ä fÄ pÄ plass en ok konkurrent til Model Y. Prismessig, sÄ er de rimelig like med 4x4 og rett under 600 km rekkevidde til ca 600.000 kr. SÄ i en av kommentarene at de hadde fikset pÄ mye pÄ brukergrensesnittet siden ID.4 som skal ha vÊrt elendig. :stuck_out_tongue:

Ikke at jeg har lyst pÄ en VW, har mer lyst pÄ en Toyota, nÄr de enn kommer med noe :stuck_out_tongue:

1 Like

I store deler av verden er det byd som er den store tesla-killeren, bÄde i vekst og volum.

Troy Teslike skriver mye om at Xiaomi tar knekken pÄ salget i Kina. Billigere og bedre. Model Y-alternativet kommer pÄ veien der i sommer og har flere mÄneders leveringstid vs. dager for model Y/3.

@Duogdu fortell gjerne hva leveringstiden er om du bestiller deg bil.

2 Likes

Tesla har et imponerende ladenettverk, men nĂ„ er det ikke slik at bilprodusentene i Ingolstadt, Stuttgart og MĂŒnchen har sovet etter de begynte Ă„ produsere elbiler. Ladenettverket heter Ionity og har per i dag 5025 charging points fordelt pĂ„ 749 locations imens 67 locations er under bygging.

Jeg har de siste 5 Ärene kjÞrt pÄ kryss og tvers av Norge, Sverige, Danmark og resten av Nord-Europa uten noen som helst problemer. Har faktisk bare brukt Tesla lader en gang, og det var for Ä teste om det fungerte pÄ min bil. Jeg foretrekker Ionity og andre 800V ladere ettersom de gir meg bedre ladehastighet.

5 Likes

Det kan til og med hende at det blir ulovlig. EU har diskutert Ä pÄby at en del funksjoner skal vÊre pÄ knapper og brytere, i stedet for som pÄ Tesla der alt er pÄ skjerm. Til og med speedometeret ligger til hÞyre pÄ en skjerm! Hva er forskjellen pÄ dette og det Ä se pÄ en mobilskjerm?

5 Likes

Du har lov til Ă„ bruke en mobil som sitter i holder?

1 Like

Er den ikke da koblet til bilens anlegg for Ä ta og motta samtaler? Du har vel ikke lov Ä tekste pÄ den?

NÄr telefonen er plassert i egen mobilholder, kan du taste inn telefonnummer og starte eller avslutte samtaler via skjermen pÄ telefonen. Dette er det eneste du har lov til Ä gjÞre direkte via skjermen pÄ telefonen.

SÄ at Tesla viser info pÄ en skjerm er rimelig innafor

Lovteksten seier vel ikkje noko om Ä taste inn nummeret. Eg trur det ville blitt bÞtelagt om du vart sett, dÄ oppmerksomheten blir pÄvirka lenge.

Lova si meining er vel at du kan bruke mobilens ringefungsjonar ved hjelp av trÄdlaust, men ikkje sjÄ pÄ skjermen.

2 Likes

NÄ ser det ikke ut til at folk flest bryr seg sÄ mye om fartsgrenser og g speedometer.
Jeg for min del bruker autopilot og har i tillegg et greit utviklet sidesyn sÄ jeg ser speedometeret uten Ä ta blikket bort fra trafikken.

Skjermen brukes ogsÄ i liten grad under kjÞring, unntaket kan vÊre nÄr autopilot er aktivert.
Ellers sÄ er stort sett begge hendene pÄ rattet, ihvertfall ene hÄnda.
Skjerm og manglende knapper er stort sett et stort problem for de som selv har bil uten stĂžrre skjerm og et knappehelvete med knapper spredt rundtforbi.
Jeg vil aldri ha bil med mye knapper.
Det er en av grunnene til at jeg trives med Tesla og f.eks. absolutt ikke vil ha Hyundai.
Jeg syns Model 3 sitt interiÞr sÄ kult ut nÄr den ble vist i 2016, og jeg erfarte fra dag en nÄr jeg kjÞpte Model 3 i -19 at det faktisk funka bra ogsÄ.