Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Skarpsynet som er det man bruker til Ă„ lese er bare noen grader bredt.

The field of view that is observed with sufficient resolution to read text typically spans about 6 degrees of arc

SÄ nei, skal du fÄ med deg hvor fort du kjÞrer i en tesla, sÄ har Þyet ditt flyttet fokus bort fra veien og til skjermen i midten.

Sidesynet er ganske godt pÄ Ä fÄ med seg bevegelse av ting med stor kontrast, men pÄ en grÄ dag, sÄ vil du da kunne ha Þynene pÄ feil sted fordi du sjekker farten

7 Likes

Det er en del funksjoner jeg svÊrt gjerne vil ha pÄ bryter. F.eks. klima, varme i sete og varme i ratt. I tillegg til telefon og radio pÄ ratt osv. Slike funksjoner som man m.a.o. gjerne korrigerer under kjÞring. Med brytere slipper du Ä ta fokus fra veien. Skal disse funksjoner gjÞres pÄ skjerm, mÄ du flytte fokus til skjermen.
Setter ogsÄ pris pÄ Head-Up Display.
Men jeg har oppfattet at vi to har stikk motsatt preferanser nÄr det gjelder bil!
Jeg har sÄ langt hatt tre el-biler. FÞrst Jaguar I-Pace, deretter Porsche Taycan CT og nÄ en BMW i4 M50. Tesla blir for meg for sterilt.

7 Likes

Sidesyn ja, men har du hĂžrt om muskelminne?

For min del nÄr jeg kjÞrer andre biler tar jeg faktisk fingeren pÄ nÞdblinken 4-5 ganger bare for Ä lÊre meg Ä finne knappen uten Ä ta bort Þynene fra veien. Eller muskelminne som det ogsÄ heter.

Fun fact: Dette funker faktisk pÄ andre knapper enn bare nÞdblinken! :exploding_head:

2 Likes

Men det er jo akkurat det du ikke forstÄr nÄr du ikke vet hvordan en Tesla funker.
Det er ikke slik at det ikke er knapper i en Tesla, det er faktisk to multifunksjonsknapper pÄ rattet hvor en har volum, visker, hastighet pÄ autopilot, avstand til forankjÞrende pÄ autopilot, temperatur osv osv osv
Men vil en ikke sÄ vil en ikke.
Jeg vil ikke ha knapper spredt rundt pÄ dashbordet.

2 Likes

Vel, du har nok rett i at jeg ikke har satt meg grundig nok inn i Tesla. Men det er uansett et faktum at Tesla har langt flere av funksjonene pÄ skjerm til siden for fÞreren,som en fÞrer kan ha bruk for under kjÞring, enn de fleste andre merker. Og mitt hovedpoeng er at jeg Þnsker flest mulig av disse funksjonene pÄ brytere, av de grunner jeg har nevnt. Mener ogsÄ Ä ha lest at at EU har diskutert om det skal bli pÄbudt med flere funksjoner pÄ brytere i stedet for pÄ skjerm.
Å ha de viktigste opplysninger for kjĂžring som f.eks.fart og navigation innenfor den naturlige sektor for synsfeltet under kjĂžring, er for meg mer naturlig Ă„ ha enten via en skjerm foran ratt eller en del pĂ„ Head-Up Display.

3 Likes

Styrelederen selger seg ned, er kanskje pÄ vei ut. Salgene ble planlagt juli 24.

2 Likes

3 Likes

Elon Muskovic er vel bare CEO pÄ pappiret? Han har ju mest drivit med annet de siste halvÄret. SpÞrs hvem som driver buikken medan han er i DOGE eller Space-X eller noe annet hobby-prosjekt?
Ikke sÄ nÞye egentlig ettersom markedet er godt fÞrnÞyde med situasjonen og regner med raskt Þkad proffit. Noe som ikke er umulig innen batteri-produkter fÞr ellagring.

Car.info rapporterar att nybilsförsÀljningen av elbilar steg med 25% till 8 906 bilar i april, att jÀmföra med 7 102 i april förra Äret. Volkswagen sÄlde 1 873 elbilar varav hÀlften eller 976 stycken var ID.7. Volvo sÄlde 1 514 elbilar och Kia sÄlde 893 stycken. Polestar stod för 529.

Samtliga dessa ökade sin elbilsförsÀljning dÀr Volkswagen sticker ut med en ökning pÄ 106% pÄ ett Är och Kia ökade ganska exakt 100% mot april förra Äret. Volvo ökade bara 5% och Polestar med 10%.

Den tidigare dominanten Teslas försÀljning rasade 72% till 204 bilar i april mot 739 för ett Är sedan.

Basically boikott i Sverige. At nye model y er tilgjengelig hjalp ikke pÄ salgstallene.

5 Likes

Kanskje verdt Ă„ ha dette klistremerket klart om man skal selge bruktbil

5 Likes

Wang expects Tesla (NASDAQ: TSLA) to see retail sales of around 30,000 vehicles in China in April, the second-lowest monthly deliveries in the past 24 months. That represents a 7 percent decline year-on-year and a 58 percent decline sequentially.

Tesla’s domestic retail sales in China over the past four weeks totaled 26,000 units, according to the note.

New order flow for Tesla’s China operations is expected to be about 40,000 units for the full month of April, down about 23 percent year-on-year and down 35 percent sequentially.

Of those, about 30,000 were Model Y crossovers and about 10,000 were Model 3 sedans, according to Wang.

Tesla sold 74,127 vehicles in China’s domestic market in March, up 18.80 percent from 62,398 in the same month last year and up 176.83 percent from 26,777 in February, according to data compiled by CnEVPost.

1 Like

Juniper er en flopp. Norge er det eneste europeiske markedet som gĂ„r greit for Tesla. Norge er kanskje ogsĂ„ det eneste markedet der 0-rente er et veldig “godt tilbud”. I Kina minker salget i et voksende marked, og hovedkonkurrenten lanseres fĂžrst om et par mĂ„neder.

Jeg tror ikke de har nevneverdig margin i noen av markedene de gjÞr det godt lenger. For Ä forbedre situasjonen satser de pÄ en billigere model Y som heller ikke kommer til Ä ha noen kjempegod inntjening.

Jeg forstÄr ikke hvordan de skal finansiere robotaxi, FSD, optimus osv.

4 Likes

Hvordan blir det hvis han mÄ gÄ, fÄr han den famÞse pakken pÄ $ 56 milliarder som etterlÞnn da :thinking:

Ikke helt det samme fallet i Norge, men ganske kraftig fall her ogsÄ. (97 % elbil andel!!!)

Edit: Fall i Danmark pÄ over 60 % hittil i Är:

3 Likes

Den er hÞyst sannsynlig tapt allerede. Ankesak for hÞyesterett i Delaware gjenstÄr.

Nest siste krampetrekning i saken var at de forsÞkte Ä fÄ skrevet om loven med tilbakevirkende kraft for Ä vinne saken. De fikk skrevet om loven, men ikke med tilbakevirkende kraft. Siste krampetrekning er at de finner pÄ en vinkling knyttet til fÞderal grunnlov som lar dem anke til SCOTUS. Det kan teoretisk vinnes, men tviler pÄ at det kommer dit.

2 Likes

Det hĂžrs bra ut :+1:

Husker at Muskegutten ble rimelig sur og grinete nÄr Tangen stemte mot den vanvittige lÞnnspakken.

3 Likes

DÄrlig mÄnedsstatistikk i Kina. I tillegg starter mai langt under forventning: 7300 levert vs 12400 forventet. Teslike forventer nedgang pÄ 12% vs Q2.

Tesla er fucked.

4 Likes

I Australia er salget i april ned 75 % ned sammenlignet med april 2024, sÄ det spÞrs om ikke de neste mÄnedene kan bli enda verre enn det man har sett hittil.

Og her noen tall for april i Europa, og det kan legges til at det er ikke antallet el-biler som synker det selges plenty med kinesiske EV-biler.

4 Likes

10.000 Cybertrucker pÄ lager !?! :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: x 1.000

(Tror tallene er basert pÄ annonser, og det kan derfor vÊre dobbelttelling av biler som blir annonsert av flere forhandlere sÄ man mÄ ta hÞyde for at tallene er litt overdrevne om noen handler aksjen basert pÄ det dere leser her.)

3 Likes