Jeg tror det skal holde hardt for Q3, men Tesla har overrasket positivt tidligere. Guidingen de leverte pÄ Q2-telefonkonferansen var veldig positiv. F.eks. ser de for seg Ä selge minst 3x antall Model 3 i Q3 som i Q2. Det burde absolutt vÊre innafor. Om det er nok til Ä snu 700 millioner dollar i minus til pluss vet jeg ikke. Kanskje. Fra og med Q4 er jeg sikker pÄ at de vil gÄ i pluss.
Husk: De VET sannsynligvis allerede nÄ hvor mange biler de kommer til Ä levere i store deler av Q3 siden bilene enten allerede er produsert eller i produksjon. Det tar inntil ca. 1-2 mÄneder (de guider pt. 2-4 mÄneders leveringstid pÄ alle varianter av Model 3 i USA) Ä levere en bil fra den entrer produksjonen til den er levert til sluttkunden.
ForelÞpig er det kun i USA og Canada de selger Model 3, men det ser pt. ut til at blÄser all konkurranse av banen. Fra nyttÄr vil de Äpne for salg i Europa og resten av verden, sÄ vi fÄr se hvordan det gÄr i Q1 og videre, men jeg tror bilen kommer til Ä selge som hakka mÞkk.
For Norges del har Model 3 potensiale til bli den mest solgte bilen i 2019.
For alle praktiske formĂ„l, sĂ„ vil i praksis âalleâ kjĂžpe en Tesla nĂ„. De klarer pt. ikke produsere nok til Ă„ dekke etterspĂžrselen. Fortsatt stĂ„r 400.000+ pĂ„ reservasjonslisten for en Model 3.
Det er bare Ä gÄ i gang og planlegge salget!