Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Har ikke Tesla aksjer, men beundrer hva denne fyren har fÄtt til. SÄ det er rimelig deilig Ä se shorterne svette nÄ :grinning: Han har forresten noen meget gode poeng i brevet som gikk ut!

«En syk og desperat mann», sier Jan Petter Sissener til E24.
Hahah :money_with_wings: :money_with_wings:

7 Likes

Mon tro om det ikke er Sissener som blir litt desperat etter hvert. Kan jo bli fryktelig dyrt det veddemÄlet hans nÄ. Om han ikke hadde vett nok til Ä komme seg ut, da.

4 Likes

Opp 11% etter at pausen ble opphevet. En dÄrlig dag for shorterne.

1 Like

Kan jo hende det var dette Musk siktet til tidligere i sommer:

7 Likes

Ikke umulig. Kan tenkes det tok litt lenger tid en planlagt Ă„ skaffe fundingen?

Men, hvem er det som backer ham? Kinesere? Saudiere?

Ordlyden gjĂžr at dette faktisk kan vĂŠre tidenes blĂžff. Og han kanteoretisk slippe unna med det.

1 Like

Elon musk er en mann jeg respekterer som en visjonist med fremtidsrettet innsikt pÄ hva utfordringer verden kan komme ut for fremover.

sĂ„ nĂ„r han nĂ„ sier i brevet til investorer at Ă„ ta Tesla aksjen av bĂžrs for Ă„ “unngĂ„ store svingninger som bĂžrsen medfĂžrer
” ,jo da lytter jeg.

sitter pÄ god kapital til Ä shorte for en mulig kommende uro,-bare sÄ synd ikke Musk vil vÊre den kompisen Ä la TSLA aksjen stÄ igjennom stormen


:thinking:

1 Like

NĂ„ hjelper det jo nyheten om at saudierne har kjĂžpt mellom 3 og 5% av selvskapet i fĂžlge FT.

Tenkte akkurat det samme.

Brevet inneholder ingenting om hvordan han skal gjĂžre dette, kun hvorfor det kan vĂŠre smart.

“I am considering” er neppe juridisk bindende her(?)

1 Like

Her skriver han at penger er sikret
 Jeg tolker det som at han har en investor, men ikke nok cash til Ă„ kjĂžpe ut alle. derfor brevet hvor han ber folk ikke selge


2 Likes

:face_with_raised_eyebrow:

Hvorfor skulle han lyve om “funding secured”? Det ville jo vĂŠre umĂ„telig dumt og slĂ„r bĂ„de tilbake pĂ„ ham selv og Tesla. Det er jo ikke som om han kan hause opp aksjen og selge ut et par prosent aksjer.

Og hente penger i markedet har han gjentatt gang pÄ gang nÄ at han ikke trenger fordi han har stÄltro pÄ blÄ tall i andre halvÄr.

1 Like

tror du virkelig pĂ„ “blĂ„â€ tall med de investeringer Tesla har nevnt i det siste om nye fabrikker i Kina og Europa,-MED i tillegg til de rĂžde tallene de presterer i regnskapet slik selskapet blir drevet idag?

snakker vi Ăžkonomisk eufori i regnskapet der “plutselig” Tesla skulle gĂ„ i pluss og “alle” i verden skal nĂ„ kjĂžpe hver sin Tesla


hvis dette skulle stemme,-selger jeg allt i min portefĂžlge og gir det til veldedighet!

1 Like
2 Likes

Jeg tror det skal holde hardt for Q3, men Tesla har overrasket positivt tidligere. Guidingen de leverte pÄ Q2-telefonkonferansen var veldig positiv. F.eks. ser de for seg Ä selge minst 3x antall Model 3 i Q3 som i Q2. Det burde absolutt vÊre innafor. Om det er nok til Ä snu 700 millioner dollar i minus til pluss vet jeg ikke. Kanskje. Fra og med Q4 er jeg sikker pÄ at de vil gÄ i pluss.

Husk: De VET sannsynligvis allerede nÄ hvor mange biler de kommer til Ä levere i store deler av Q3 siden bilene enten allerede er produsert eller i produksjon. Det tar inntil ca. 1-2 mÄneder (de guider pt. 2-4 mÄneders leveringstid pÄ alle varianter av Model 3 i USA) Ä levere en bil fra den entrer produksjonen til den er levert til sluttkunden.

ForelÞpig er det kun i USA og Canada de selger Model 3, men det ser pt. ut til at blÄser all konkurranse av banen. Fra nyttÄr vil de Äpne for salg i Europa og resten av verden, sÄ vi fÄr se hvordan det gÄr i Q1 og videre, men jeg tror bilen kommer til Ä selge som hakka mÞkk.

For Norges del har Model 3 potensiale til bli den mest solgte bilen i 2019. :slight_smile:

For alle praktiske formĂ„l, sĂ„ vil i praksis “alle” kjĂžpe en Tesla nĂ„. De klarer pt. ikke produsere nok til Ă„ dekke etterspĂžrselen. Fortsatt stĂ„r 400.000+ pĂ„ reservasjonslisten for en Model 3.

Det er bare Ä gÄ i gang og planlegge salget! :wink:

1 Like

Har ikke fulgt med pĂ„ Tesla. Men trodde de skulle tjene mye mer pĂ„ batterisalget enn biler? Ga ikke de bort elbil teknologien gratis? + mesteparten av verden vil aldri eie en “high end” bil som Tesla idag.

Pt. er energidivisjonen til Tesla mikroskopisk, men potensialet der er enormt. Elon Musk har sagt det pÄ sikt vil overgÄ bildivisjonen, men det vil nok ta noen Är ennÄ fÞr de er der. Pt. produserer de 20 GWh med batterier til biler og 1 GWh med batterier for energilagring, sÄ de har et stykke igjen fÞr energilagring overgÄr biler.

Det potensielle markedet for installasjon av solceller og batterier er enormt, bÄde hos private, hos bedrifter og hos energiprodusenter verden over.

1 Like

Teslaroof ser latterlig nice ut. PrÞver Ä overtale min bedre halvdel til Ä investere i det nÄr taket skal byttes.

2 Likes

Tror faktisk jeg skal reservere noe sÄnt ass. Det var jo latterlig fett ( bedre halvdel har allerede godkjent investering i solcellepanel) :smiley:

Edit : Ser nÄ at Tesla roof er ca 3-5X dyrere enn Ä kle taket med vanlige solceller :smiley:

2 Likes

Norske Otovo har ogsÄ soltakstein.

Aner ikke noe om forskjell i utseende/pris/ytelse.

Killer med Tesla er kanskje batteripakken?
Otovo lÞser det med at du selger strÞmmen du overproduserer nÄr du ikke er hjemme, sÄ da gÄr det kanskje opp i opp.