Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Strømmen du selger er uten nettleie, mens strømmen du kjøper er med nettleie.

Kan alltid få batteripakke ettermontert.

Er det lov å bygge bolig fullstendig off el.grid?

Med mindre du skal bytte tak på huset, så lønner det seg neppe å gå for soltak vs. tradisjonelle solceller. Penere, ja, men veldig mye dyrere hvis taket ditt fortsatt har noen år igjen før det må byttes.

1 Like

fra 89 så varer litt til.

Otovo gir deg 1 kr pr kwh du selger, så det er stort sett mer enn markedspris.

Spørsmålet mitt er hvordan de kan gi 1kr/kwh, når de må selge det billigere? :stuck_out_tongue:

Litt usikker på om det er tilknytningsplikt, men det finnes i alle fall et utall hytter (og hus muligens?) som ikke har innlagt strøm.

Aner ikke. Med det er i alle fall det de garanterer. Dog kun på de første 5000 kwh-ene.

Med dagens norske strømpris lønner det seg neppe å lagre strømmen vs. å selge den til naboen. Jeg synes knapt det lønner seg å innstallere solceller, men det er veldig grønt da. :wink:

EDIT: Med nå ble vi litt offtopic. @pdx, trenger vi en solstrøm-tråd? :wink:

13-14år så er det nedbetalt. Jeg gjør det ikke fordi det lønner seg men fordi det er kult, og fordi jeg har strøm om nettet skulle gå ned :wink:

2 Likes

Finner ikke pris på teslaroof, hvor fant du det @Evilfreud?

Tenkt samme tanken, men kan ikke få meg til å investere i solceller når jeg ikke er sikker at jeg kommer til å bli boende i huset om 13-14 år. Huset blir garantert for lite før småttisene nærmer seg tenåringsalder (om 10-12 år) og da blir det helt sikkert nytt hus. Tvilsomt om jeg får igjen investeringen.

Ca 21 usd pr kvadratfot.

1 Like

:roll_eyes:

Analytiker tror…

Les: Analytiker spekulerer…

Dvs. ingen vet hva Musk eller Tesla mener er bakgrunnen for å gå av børs.

JEG spekulerer i at det (blant annet) kan skyldes Musk sin misnøye til børsen generelt og at han flere ganger har uttrykt at han skulle ønske Tesla ikke var børsnotert. Dette har han sagt lenge før det noensinne har vært snakk om en fabrikk i Kina.

Men igjen, ingen vet, så det blir jo bare spekulasjoner før vi faktisk får vite noe. OM vi noen gang får vite årsaken til at de ønsker å gå av børs.

“WSJ: Finanstilsyn undersøker Musks Twitter-bombe”

Flere sperret øynene opp da Tesla-sjef Elon Musk tok til Twitter for å kunngjøre at han vurderer å ta selskapet av børs tirsdag.
Nå har SEC åpnet sak, melder The Wall Street Journal med henvisning til ikke navngitte kilder.
Ifølge storavisen har tilsynet satt i gang en undersøkelse for å finne ut av om utsagnet er sant.
SEC har også stilt spørsmål om hvorfor kunngjøringen ble gjort på Twitter, skriver WSJ.
Hans plan om å tilby aksjonærer 420 dollar aksjen ble kunngjort i et åpent brev til ansatte på selskapets sider først etter at han skrev det på Twitter.
Musks overraskende utspill har ført til at juseksperter har spekulert i om det kan få rettslige følger.
– Dersom dette er ønsketenkning som ikke fører noe sted, vil det bli en sak, sier Ira Matetsky, partner i advokatfirmaet Ganfer Shore Leeds & Zauderer til Marketwatch tirsdag.
Også tidligere SEC-sjef Harvey Pitt tror Musk kan risikere både sivile søksmål og straffeforfølgelse etter tweeten, ifølge CNBC.

:see_no_evil::hear_no_evil::speak_no_evil:

når(om) jeg blir gammel…kanskje jeg kjøper denne teknologien.

1 Like

Tror aldri hydrogen blir et reelt alternativ for personbilmarkedet.
El har fått et altfor stort forsprang, forbedringene skjer kjappere, og investringskostnadene for et ladenettverk er marginale iforhold til en hydrogenstasjon. Dette vil selvfølgelig endre seg, men på det tidspunktet har nok ren el vunnet kampen for lengst. På tungtransport tror jeg nok det blir et alternativ.

1 Like