Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Så var det dette med pris da. EL selger ekstremt bra i Norge fordi bilen er TUNGT sponset av Staten. I resten av verden er salget langt mer bedrøvelig.

Hva ladepunkt/fyllestasjoner koster har ikke så mye å si. Det er fort kostnaden på bilen som avgjør hvilken teknologi som vinner.

Salget er ikke i nærheten av fossile biler, men nå var det ikke det vi diskuterte her. Sammenligner man El mot hydrogen derimot.

Hva en fyllestasjon koster har selvfølgelig mye å si. Prisen på bilen er jo totalt irrelevant om du ikke har noen plass å fylle drivstoff.
Forøvrig så er prisen på en Toyota Mirai 550k.

Så har man drivstoff utgifter, hvor EL gruser hydrogen.

Så ja, hydrogen biler har en lang vei å gå, og jeg tror aldri de tar igjen forspranget EL har opparbeidet seg.

1 Like

Prisene på det som gjør elbiler dyre, batteriene har mer enn halvert seg de siste 5 årene. Denne utviklingen er forventet å fortsette.

EVs are forecast to cost the same or less than a comparable gasoline-powered vehicle when the price of battery packs falls to between $125 and $150 per kWh. Analysts have forecast that this price parity can be achieved as soon as 2020, while other studies have forecast the price of a lithium-ion battery pack to drop to as little as $73 / kWh by 2030.

Så, fra 2020, så er det veldig lite grunn til at bil #2 ikke er en elbil. Lademulighetene er ikke så bra i dag, men for et stort borettslag med parkeringshus, så koster det gjerne bare 15-20k å innstallere ladere pr plass. Denne prisen vil nok også synke etterhvert som konkurransen om å levere slike løsninger blir større.

Ref: https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/electric-cars-battery-life-materials-cost#.W2vkm9Iza70

3 Likes

Elbil trenger ikke være bil nummer to, traff en Ioniq EV fra Belgia på tirsdag mår vi var på vei fra Lillehammer og vestover, husker ikke helt hvor.
Men det hører selvsagt til unntakene.
Men vi er på vei.
For å ta min elbil historie:

Kjøpte Kia Soul EV høsten 2014, valgte den som det var kortest leveringstid på, fikk bilen etter en måned. Rekkevidde 15-20 mil på 27 kWt batteri.
Pris ca 250k

Bestilte Hyundai Ioniq EV desember 2016 med lovnad om levering 3-4 uker senere, fikk den i februar 2017, 28 kWt batterie, altså 1 kWt større batteri enn Soul og en rekkevidde på 20-25+ mil rekkevidde
Pris ca 290k

Står på venteliste på Kia Niro EV, 64 kWt rekkevidde, er vel oppgitt til 380 km EPA rekkevidde, Kia Norge sier mer enn 450 km, som jeg tro er realistisk størstedelen av året på Vestlandet.
Pris usikker, men et sted rundt 350k tipper jeg.

Ser en på Toyota Mirai, så er den ubrukelig i Norge i mange år i Norge eller Europa enda, mens en i prinsippet kan ta en Think å reise på bilferie med.
Mirai kosete 500k++
Ioniq som har ett sete mer koster rundt 300k og kan kjøres overalt. I dag.
Kia Niro kan konkurrere med Tesla X på rekkevidde, til halve prisen.

Når det gjelder hydrogen som energibærer så må en fortsatt ha vogntog dundrende rundt og fylle opp stasjonene, ref linket artikkel, i tillegg er det mange som skal ha noe av kaka, og det vil i dag koste min 9 kroner mila, mer på vinteren da også HEV er elbil lik som BEV og varmes opp elektrisk.
En elbil som Ioniq kan en kjøre på årssnitt rundt 1,5 kWt per mil. Strømprisen skal opp i over 6 kroner per kWt før den blir dyrere enn Mirai å kjøre med!
Blir strømpris mye dyrere kommer installasjon av solceller eksplodere.

Jeg kommer ikke til å velge hydrogen foran elbil så lenge elbil ikke blir mye dyrere enn hydrogenbil.

3 Likes

Ser at ikke alle deler Sisseners tanker om Tesla og verdi fremover :slight_smile:

4 Likes

Liten oppdatering fra Jan etter Elons tweet:

“Alle kan ta et selskap av børs, og i så fall har vår vurdering vært feil, men jeg tror ikke Elon Musk kommer til å klare det, sier Sissener til Hegnar.no.”

Starter relativt nyansert, men smeller så til med litt konspirasjonsteorier:

“Hvor mye visste Saudi-Arabias pensjonsfond om disse planene da de kjøpte seg opp i selskapet? Dette har helt sikkert ikke gått riktig for seg. Det er tydlig at han synes Madoff trenger en cellekamerat, smeller det fra Sissener.”

Han innrømmer at hans syn på Tesla i øyeblikket kanskje er litt preget av at han ligger inne med et tap på shortposisjonen i aksjen, men at siste ord ikke er sagt enda.

3 Likes

Bekrefter vel hypotesen om at Sissener ikke er helt god. Nærmest nettroll-takter over de uttalelsene der.

4 Likes

flere nettroll?

1 Like

Håper funding er secured, da er det null stress om han tweetet :ok_hand:

1 Like

Neida, og viser det seg at nå at Musk ikke har finansiering klart eller at det er andre ulovligheter rundt tweeten, så vil nok SEC ta han på dette.

Eneste jeg reagerte på her var Sisseners uttalelsers om fondet fra Saudi-Arabia+Madoff

Elon Musk har tidligere vært anklaget for kursmanipulering via Twitter uten at det vare noe hold i anklagene. Er vel neppe særlig hold i anklagene denne gangen heller.

Når han sier at «funding is secured», så tror jeg på ham. Det ville være umåtelig dumt å lyve om slikt for et selskap som er verdt minst 60 milliarder dollar. Selvsagt kan ikke love at det går gjennom, for det er ikke opp til ham å bestemme. Det et styret og 2/3 av aksjeeierne som bestemmer. Legg merke til at som følge av Teslas vedtekter er ikke simpelt flertall nok.

Jeg blir litt overrasket over hvor mange som ikke vet hvordan aksjeselskaper fungerer. Også her!

5 Likes

det er nå over 48 timer siden tvittermeldningen,-og ingen i andre enden har utgitt seg for som denne beileren til Tesla,ei heller har Musk nevnt noe nå i etterkant.

men for all del,det blir spennende å se på hva det kommer utav dette spetakkelet.

Det skal helt sikkert behandles i styret først og så deretter må det planlegges en ekstraordinær generalforsamling og et formelt tilbud til aksjonærene. Jeg forestiller meg at slikt tar tid og Elon har nok av andre ting tenke på og ta seg av. Jeg gir ham litt tid i alle fall. En nærmere avklaring kommer helt sikkert snart.

Han har nok Noe fundin. Men ikke nok funding til å kjøpe 70% av selskapet.

Skal nevnes at ingen wallstreet banker har vært involvert i å skaffe penger.

Han nevnte vel at han håper alle eksisterende aksjonærer vil fortsette å eie selskapet gjennom et fond eller noe sånt, i så fall trenger han mye mindre enn 70% :smile:

1 Like

Det er jo det som sansynligvis vil redde han.

Det har vel vært spekulasjoner om at det er penger fra Saudi eller ihvertfall fra den regionen som er klar til å gå inn. For dem vil vel Tesla være for en hedge å regne.

1 Like

Fra E24.no

CNBC: Tesla-styret skal diskutere børsexit neste uke
en time siden · André Haugen
Tesla-styret har planer om å møte rådgivere for å diskutere en mulig børsexit for elbilprodusenten neste uke.
De er ventet å be toppsjef og gründer Elon Musk om å erklære seg selv inhabil, opplyser informerte kilder til CNBC.
Musk sjokkerte markedet da han kunngjorde planene om å ta Tesla av børs gjennom Twitter på tirsdag. Dersom kjøpet blir gjort til 420 dollar aksjen, slik han da skrev, vil det bli historiens største handel av sitt slag.
Ifølge kanalen har Musk vært i samtaler med Saudi-Arabias statsfond om en mulig finansiering av oppkjøpet.
Samme dag som Musk lanserte planene skrev Financial Times at fondet dette året har kjøpt mellom tre og fem prosent av selskapet.
Det er ikke kjent om fondet har sagt ja til å finansiere avnoteringen.

Interessant. Litt blandede følelser over at Saudi-Arabia kan bli storaksjonær i Tesla. Kan det være at Saudi-Arabia ser at de fremover må bruke oljeformuen sin på investere i alternative energikilder (og da også transportmetoder)?

Selv om vi sikkert vil ha olje og gass i flere tiår ennå, så er det alternative energikilder som er fremtiden.

1 Like