Elbil trenger ikke være bil nummer to, traff en Ioniq EV fra Belgia på tirsdag mår vi var på vei fra Lillehammer og vestover, husker ikke helt hvor.
Men det hører selvsagt til unntakene.
Men vi er på vei.
For å ta min elbil historie:
Kjøpte Kia Soul EV høsten 2014, valgte den som det var kortest leveringstid på, fikk bilen etter en måned. Rekkevidde 15-20 mil på 27 kWt batteri.
Pris ca 250k
Bestilte Hyundai Ioniq EV desember 2016 med lovnad om levering 3-4 uker senere, fikk den i februar 2017, 28 kWt batterie, altså 1 kWt større batteri enn Soul og en rekkevidde på 20-25+ mil rekkevidde
Pris ca 290k
Står på venteliste på Kia Niro EV, 64 kWt rekkevidde, er vel oppgitt til 380 km EPA rekkevidde, Kia Norge sier mer enn 450 km, som jeg tro er realistisk størstedelen av året på Vestlandet.
Pris usikker, men et sted rundt 350k tipper jeg.
Ser en på Toyota Mirai, så er den ubrukelig i Norge i mange år i Norge eller Europa enda, mens en i prinsippet kan ta en Think å reise på bilferie med.
Mirai kosete 500k++
Ioniq som har ett sete mer koster rundt 300k og kan kjøres overalt. I dag.
Kia Niro kan konkurrere med Tesla X på rekkevidde, til halve prisen.
Når det gjelder hydrogen som energibærer så må en fortsatt ha vogntog dundrende rundt og fylle opp stasjonene, ref linket artikkel, i tillegg er det mange som skal ha noe av kaka, og det vil i dag koste min 9 kroner mila, mer på vinteren da også HEV er elbil lik som BEV og varmes opp elektrisk.
En elbil som Ioniq kan en kjøre på årssnitt rundt 1,5 kWt per mil. Strømprisen skal opp i over 6 kroner per kWt før den blir dyrere enn Mirai å kjøre med!
Blir strømpris mye dyrere kommer installasjon av solceller eksplodere.
Jeg kommer ikke til å velge hydrogen foran elbil så lenge elbil ikke blir mye dyrere enn hydrogenbil.