Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jobber ikke alle oljelandene der mot en grĂžnnere fremtid. De bygger vel superbyer midt i Ăžrkenen der nede. SĂ„nn sett logisk at de lurer seg inn i elbil markedet.

Enten
eller


:hourglass_flowing_sand:

3 Likes

Tror fort kursen skal mer opp nÄ, Selv om Silver Lake har utalt at de ikke skal stille med cash gjÞr dette saken til Musk sterkere. Lurer pÄ om sissner svetter nÄ.

3 Likes

Spent pÄ om han klarer dette, og om han kan fÄ straff for markedsmanipulasjon. At han fÞlte han hadde finansiering etter mÞte med saudiene er vel litt tynne greier. Hadde vÊrt bedre om han hadde hatt det pÄ et papir.

1 Like

mannen er desperat der han nÄ lÞper rundt og prÞver Ä fÄ x-anntall partnere i Ä klare Ä cashe ut Tesla fra bÞrsen for 420 dollar aksjen,-Lykke til!

:laughing:

Mannen er alt annet enn desperat. Jeg aldri sett en mer selvsikker Musk enn det jeg har sett de siste mÄnedene. Og jeg har fulgt Tesla og Elon Musk lenge (ca 10 Är).

Det er jo ikke uvanlig at man shopper rundt etter de beste tilbudene nÄr man Þnsker Ä ta et selskap av bÞrs og ikke velger det fÞrste og beste (saudi-araberne?).

Men det er klart: Shorterne vil for alt i verden fÄ Elon Musk til Ä fremstÄ som det mest desperate menneske pÄ jord. Det aller beste for dem ville selvsagt at privatiseringsplanene gÄr i vasken og at kursen halveres slik at de kan innkassere en heftig gevinst.

4 Likes

mannen har da lÞyet,da han i forkant har hevdet finansiering mr. georglu,-slutt Ä vÊr sÄ fanatisk over Musk og Tesla!

:man_facepalming:

Det han har skrevet pÄ twitter er Äpen for tolkning. Det er ikke det samme som lÞgn.

Etter hva jeg har skjÞnt er det ikke noe galt, som eier av et selskap, Ä skrive at man Þnsker Ä ta det privat til en gitt pris. Personlig ville jeg nok helt klart vÊrt mer forsiktig i hva jeg skrev (f.eks. unnlatt en gitt pris og/eller at finansieringen er sikret), men sÄ er Elon Musk i en annen liga enn meg. Risikoavers er han i alle fall ikke.

“Funding secured” kan bety mange ting. Alt fra at han er sikker pĂ„ at majoriten av eksisterende eiere vil vĂŠre med videre til at han vet at saudierne har lyst pĂ„ en stĂžrre bit av Tesla. Hvordan vet han dette? Inside info og erfaring sannsynligvis. De siste gangene Tesla har hentet penger, enten det var ved utstedelse av gjeldspapirer eller ved emisjoner, sĂ„ har det blitt overtegnet mange ganger. Hver eneste gang. Det er stor sannsynlighet for at det vil skje denne gangen ogsĂ„. Som med bilene deres, sĂ„ skorter det ikke pĂ„ kjĂžper av Tesla-aksjen.

1 Like

Men Musk e ikke bare en privat eier. Han er Styreformann og Administrerende DirektĂžr. Noe som stiller noen andre krav til etterretteligheten.

Dessuten er markedsmanipulasjon forbudt uansett. SÄ fÄr vi heller la justissystemet i USA avgjÞre akkurat det.

Selv om Musk er bÄde styreformann og CEO, sÄ kan han fint erklÊre at han vil ta selskapet av bÞrs som privat eier. Dog mÄ han erklÊre seg inhabil fÞr styret kan behandle tilbudet. Styret har ogsÄ opprettet en egen komité bestÄende av medlemmer av styret som skal behandle tilbudet hans nÄr det formelt er pÄ plass.

Markedsmanipulasjon er ikke ulovlig. Å feilinforme kan vĂŠre det. ForelĂžpig er det ikke bevist at han har gjort noen av delene. Og ja, det fĂ„r vĂŠre opp til retten og/eller Ă„ avgjĂžre om han har brutt noen lover/regler og evt. straffe ham deretter.

Vi fÄr se hva det ender med. Uansett mÄ det vÊre 2/3 flertall pÄ generalforsamlingen for at tilbudet skal kunne godtas.

Virker ikke som SEC er enig med deg om lovligheten av markedsmanipulasjon.

https://www.sec.gov/fast-answers/answerstmanipulhtm.html

2 Likes

Ja, ok. I stand corrected. Det var nok pÄvirke aksjekursen jeg tenkte pÄ. SÄ lenge informasjonen som presenteres er korrekt, sÄ er det lovlig Ä pÄvirke kursen. Enn sÄ lenge kan vi ikke si at Musk informasjon ikke er korrekt. Og det er ikke ulovlig slik det er nÄ. Et vedtak hos SEC og/eller i retten kan jo selvsagt endre pÄ dette, men tviler pÄ at vi kommer sÄ langt.

En ting jeg lurer pÄ med elbil er hvor mye folk bruker i drivstoff og bom? Det er jo kanskje 10k i Äret for de fleste. Verdifallet pÄ bilen er kanskje 20k. Totalkostnaden pÄ en elbil blir derfor fort dyrere om verdifallet er hÞyt per Är


SÄ det er ikke verditap pÄ bensin/dieselbiler?

Jeg lÄ pÄ snittkost pÄ drivstoff pÄ ca 2000,- i mnd med en a7 2.8l.

  • SĂ„ kan man se pĂ„ servicekost, bytte av slitedeler etc bensin kontra elbil.
  • Mye rimeligere forsikring pĂ„ el
  • Redusert Ă„rsavgift
  • mva-fritak, som ga meg en bil i en prisklasse jeg egentlig ikke ville kjĂžpt.
  • Tesla 90-100 er rett og slett en underholdende bil Ă„ kjĂžre :slight_smile:
3 Likes

Jeg tviler pÄ at verdifallet pÄ en Elbil er ekstremt mye hÞyere enn pÄ en bensinbil.

1 Like

Det er ingen tvil om at det er billigere f.eks. en 3 Ă„r gammel bensin- eller dieselbil fremfor Ă„ kjĂžpe en ny Model S eller X. Men da sammmenligner du epler og pĂŠrer. Du burde heller sammenligne nye biler i samme prisklasse. Da vinner en Model S hver gang.