Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jeg tenker ogsÄ det samme, bÞrstelÞse elmotorer er jo ikke noe som slites fort, og batteriene har jo vist seg Ä holde godt over 300.000 km uten noe sÊrlig tap (pÄ biler med grei stÞrrelse pÄ batteripakken). Alt i alt holder en elbil seg lengre enn en bensinbil sÄnn som jeg ser det.

I noen tilfeller vil den ogsÄ kunne vÊre mindre.

Verditap pÄ model s og x er lavere enn tilsvarende biler.

For en 5 Ă„r gammel model s mĂ„ du fremdeles ut med ca 400’, og model x fĂ„r du sĂ„ vidt under 700’. Og billigste model starter litt over 700 ny.

Irriterende, jeg vil ha billig x.

2 Likes

Da mÄ du fÞlge med pÄ inventory biler @kanon. Gjorde et kupp pÄ en demokjÞrt X100d.

Jeg hadde en Kia Soul ca 2,5 Ă„r, nypris 250 byttet inn til 185.
Har nÄ Hyundai Ioniq nypris 290-295, forventer Ä fÄ rundt 260-270 etter ca 20 mÄneder.
Vet ikke hvordan tallene for Tesla er, men i den klassen jeg kjÞrer rundt i tror jeg elbil er uslÄelig.
Null Ärsavgift, 3800 i forsikring 16k km, forbruk ca 1,6 kWt per mil i snitt inkl ladetap. AltsÄ mindre enn 2 kroner mila.

2 Likes

Mulig prisfallet pÄ elbil ikke er sÄ stort som jeg har fÄtt inntrykk av. Hvis det derimot er 1.5x av bensin/diesel sÄ gÄr det opp i opp. Hvorfor er forsikring rimeligere pÄ elbil?

Tror ikke du skal regne med stĂžrre verditap for elbil, snarer lavere.
Forsikringspremie har vel sammenheng med statistikk/risiko?

Du kan fÄ en billig X av meg :smirk::joy:

3 Likes

Did you really go there? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tar du innbytte?

3 Likes

Finanstilsynet i USA Ă„pner formell gransking av Tesla
en time siden · Hans Henrik Torgersen
Securities and Exchange Commission (SEC) Ă„pnet onsdag en formell gransking av hendelsen der Tesla-sjef Elon Musk plutselig twitret at han ville ta selskapet av bĂžrs, melder Reuters.
Det er spesielt formuleringen om at finansieringen av et slikt grep var pÄ plass som har vakt interesse hos finansmyndighetene. I kjÞlvannet av twittermeldingen steg verdien pÄ selskapet voldsomt, og senere har det blitt dokumentert at finansieringen ikke var sÄ pÄ plass som man fikk inntrykk av.
Formelt sett har SEC bedt om et rettslig innsyn, og normalt sett betyr det at en formell prosess er i gang.
Det har vÊrt en rekke spekulasjoner om at Musk kan vÊre i ganske alvorlige juridiske problemer som fÞlge av twittermeldingen sin. Hvis han ga informasjon som kan ha misledet investorer sÄ er det noe han kan straffes for.
Nyheten kommer samtidig som Goldman Sachs bekrefter at de bistÄr Tesla i arbeidet med Ä finne investorer.
Aksjen i Tesla faller i verdi onsdag. 3,41 prosent av selskapets verdi er borte sÄ langt, og aksjen er nÄ verdt 335,77 dollar stykket.
SEC med rettslig begjĂŠring til Tesla

Tok et lodd pÄ bear, godt Ä treffe pÄ lodda her iblandt.
Hvorfor jeg har gjort det har forsÄvidt ingenting med selskapet Ä gjÞre, kun med hvordan hele saken er behandlet og hvordan markedet reagerer pÄ nyheter som dette.

1 Like

“I expect Tesla to pay zero,” said Georgetown law professor Urska Velikonja, who is engaged in an ongoing analysis of SEC enforcement trends against companies and individuals.

SEC Chair Jay Clayton has emphasized accountability for individual wrongdoers, rather than holding corporations responsible for employees’ misconduct.

Even if the commission ultimately concludes Musk’s tweet was unfounded, the Tesla CEO’s potential penalty would probably be less than $200,000, according to two securities law professors and a defense lawyer who tracks SEC enforcement at the SEC Actions blog.

The commission has also emphasized penalizing individual wrongdoers rather than corporations, on the theory that shareholders should not bear the cost of their own deception. As a company, said Michigan law professor Adam Pritchard, Tesla issued a “measured and responsible” statement after Musk tweeted his go-private plan.

“Tesla should not and won’t be sanctioned,” Pritchard said.

2 Likes

bra med mere bear, begynner Ä bli bra r/r pÄ bull kjÞp dette :slight_smile:

Jeg hadde en Mercedes med litt sportslig motor fÞr Teslaen og den kostet usedvanlig mye mer Ä holde i drift. Forbruk og service/vedlikehold er ganske kostbart pÄ biler med ytelse opp mot det en Tesla gir.

Besparelser pÄ bom er jo litt avhengig av hvor man bor. For meg er ikke dette mer enn noen fÄ tusenlapper i Äret, men for folk som bor litt ugunstig i forhold til bomringene kan dette fort vÊre snakk om hundrelapper om dagen.

Regnestykket mitt den gangen jeg kjÞpte bilen var at totalkostnaden gjennom levetiden av bilen (S85D) kom til Ä ligge pÄ ca. det samme som en litt oppspeccet Skoda Octavia eller lignende. (~400k fossil) Realiteten nÄ ex post er nok at jeg har kommet vesentlig mye billigere ut av det med Teslaen enn jeg ville ha gjort med en Skoda. Selv om jeg ikke hadde hatt den enorme verdistigningen av bruktbilen min som fÞlge av Þkt dollarkurs ville jeg nok like vel ha kommet mye billigere ut av det.

2 Likes

Ikke sĂ„ fryktelig bra nyheter. Klart og tydelig at 120-timers uker ikke bra noen og enhver. Selv ikke for “supermannen” Elon Musk. Jeg hadde hĂ„pet og trodd det var noe mer plan bak tweeten hans og ikke en tweet i affekt pĂ„ vei til flyplassen. OgsĂ„ bak rattet da! Ikke nok med at han etterforskes av SEC, sĂ„ har han brutt trafikkregler ogsĂ„. (antar det ogsĂ„ i USA er ulovlig Ă„ bruke mobilen mens man kjĂžrer?)

MĂ„ si meg skuffet, ja. :frowning_face:

Jeg har fortsatt troen pÄ mannen og selskapet, men hÄper han innser at han ikke kan fortsette Ä jobbe sÄ mye som han helt klart har gjort altfor lenge nÄ. Kanskje pÄ tide med litt R&R, en liten ferie og nyte litt tid med kjÊresten?

Kanskje et litt mer nyansert intervju. Elon Musk ser i alle fall litt freshere ut her enn det gis inntrykk av i NY Times-artikkelen.

1 Like

Litt interessant artikkel rund mangel pÄ MCLL capacistatorer, grunnet mer avansert elektronikk og elbiler:

https://www.ttiinc.com/content/ttiinc/en/resources/marketeye/categories/passives/me-zogbi-20180302.html

Har ikke funnet noen mÄte Ä investere for Ä tjene pÄ dette.

1 Like


Faller kraftig fÞr Äpning nÄ. Ned 7.5%