Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tingen er at kamerabasert only vil aldri bli annet enn “godt nok” og knapt nok det.

Finnes ikke en eneste ansvarlig myndighet som kommer Ă„ godkjenne noe slikt som 100% fĂžrerlĂžse biler.

3 Likes

Tuller du eller? SelvfÞlgelig vil det komme pÄ et tidspunkt. Snakk om Ä vÊre teknologi-pessimist :sweat_smile: Er mange selskaper som allerede har teknologi som er eller vil vÊre bedre enn den gjennomsnittlige sjÄfÞr i nÊrmeste fremtid.

1 Like

Nei, jeg tuller ikke. De selskapene du snakker om baserer seg ikke pÄ rent kamera opplegg slik som Tesla.

Selv en elendig sjÄfÞr vil klare seg langt bedre Tesla tullet nÄr det rÞyner pÄ med styrtregn, snÞ, sludd og annet dritt.

Men mulig det vil fungere sÄnn noenlunde i Austin Texas under ideelle forhold. I hvert fall fram til den fÞrste personen blir skadet og milliardsÞksmÄlene strÞmmer pÄ :joy:

2 Likes

AltsÄ, hw3 kameraene til tesla er pÄ 1,2mpx, ikke akkurat imponerende. Hw4 har Þkt dette til 5mpx. Skarpsynet til et menneske er alene pÄ 5-15 mpx. I tillegg, sÄ har man sidesynet. SÄ joda, mennesker klarer seg med bare to Þyne, men de er betydelig bedre enn kameraene i siste tesla.

4 Likes

Det kĂžrs allerede med fĂžrerlĂžse biler. Om det er godkjent av lokale myndigheter eller ikke veit jeg ikke noe om. Jeg antar att det er det, men det er kun antagande.

StrÄlende mediestrategi! GjÞr null for Ä renvaske ham og fÄr oppmerksomheten tilbake pÄ narkotikaproblemet hans.

1 Like

Elon Musk sin AI virker jo i hvert fall Ă„ vĂŠre mere faktabasert enn det Elon selv er*
image
** forelþpig - han skal jo “fikse det”*

7 Likes

“Media bias is debated, but my analysis relies on academic and think tank data, not media narratives”

Som om ikke tenketanker fremmer et narrativ :joy:

3 Likes

Lang rettsprosess er jo ikke sÄ morsomt som kunde, sÄ sikkert litt tilfredstillende Ä vite at Tesla mÄ ut med 8 mill i advokatkostnader.

2 Likes

Genialt med biler som “mĂ„â€ oppdateres. SĂ„ plĂžtslig kan tilverken fjerne funksjonalitet, sĂ„ bilen blir alt dĂ„rligre og man mĂ„ kjĂžpe en ny. Omtrent sĂ„nn som mobil-telefontillverkene (en del hvert fall) driver med.
Gjeller nok ikke bare Tesla.

5 Likes

Min erfaring seks Är som Tesla eier er at bilene gjennom oppdatering har blitt bedre, ikke dÄrligere.
Vel ble anbefalt daglig ladegrense redusert fra 90 til 80%, men ved behov sÄ lader en til 90-100.
Jeg har strengt tatt aldri behov for daglig ladegrense pÄ mer enn 50-70% sÄ det er ikke et stort problem.
Jeg er mer opptatt av Ä ta vare pÄ batteriet enn Ä se pÄ hÞyest mulig SOC pÄ skjermen.

Tror ikke at det betyr sÄ mye om man lader til 100%. Betyr antagelig mer at man lader hjemme i stedet for hurtiglading.

Betyr ikke sÄ mye Ä lade til 100%, men det betyr noe Ä ha batterier generelt stÄende fulladet, det er det som sliter mest pÄ batterier.
Hurtiglading i hĂžye temperaturer og hĂžye temperaturer generelt er heller ikke bra.
Jeg unngÄr alltid Ä lade batterier som ikke skal brukes umiddelbart opp til 100%.

NÄr det gjelder Tesla sÄ tror jeg ikke det er noe sÊrlig buffer i toppen, derved er det enda viktigere Ä unngÄ at batteriet er fulladet.
Jeg tror ogsÄ at produsent har stÞrre erfaringsgrunnlag enn meg.

Jeg har en mobil som jeg lader til 85%. Den er tre Är gammel og har batterilevetid som om den var ny. Rimelig sikker pÄ at det ikke hadde vÊrt tilfelle hvis jeg ladet til 100%.

3 Likes

Det har blitt sagt at LFP batterier skulle lades til 100% daglig, men nÄ ser det ut til at heller ikke de liker det sÄ godt.
Jeg har Apple Watch Ultra 2, den kan ikke styres automatisk sÄ jeg mÄ ta den av manuelt, lader ogsÄ den til 70-80% daglig.

Grunnen til at lfp batterier bÞr lades til 100% ganske ofte er at spenningsfallet fra ladet til utladet er sÄ lavt. Man mÄ da lade til 100% for Ä fÄ balansert cellene og kalibrert SOC.

https://www.autoevolution.com/news/the-puzzling-reason-why-tesla-misleadingly-recommends-charging-the-lfp-batteries-to-100-187075.html

Tror man overdriver bekymringen for levetid for moderne batterier. I artikkelen her snakkes det om opptil 7.000 ladesykluser. Trekker man fra litt og tar 5.000 x 200 km pÄ hver lading fÄr du jo ikke mindre enn 1.000.000 km. Og innen den tid har vel de fleste biler havnet i kverna?

6 Likes

Samme her. Min Samsung S23 Ultra er 2 œ Ă„r gammel og viser ingen tegn til svekket batterikapasitet. Ladeinnstilling er satt til Ă„ stoppe pĂ„ 80% og jeg bruker selvsagt aldri trĂ„dlĂžs lading.

Tidligere kunne man smekke inn et nytt batteri for en billig penning men den muligheten har produsentene fjernet ved Ä gÄ over til integrert batteri. Sikkert ingen tilfeldighet :sweat_smile:

1 Like

https://x.com/sawyermerritt/status/1936885881350377581?s=46

Ingenting i norsk presse? Wonder why

1 Like

Tesla’s new Robotaxi service in Austin will work in a geofenced area of Austin during its launch, with “safety monitors” inside of the vehicles making sure nothing goes wrong.

Service may be limited or unavailable in inclement weather

3 Likes