Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Hva er greia?

Det er robottaxier med mennesker i førersetet? Så, ja, hva er greia?

Er det fordi robottaxier med kun kameraer ikke fungerer bra i regnvær? :thinking:

1 Like

Gjør litt research før du kommenterer

Er noe av det jeg skriver feil?

1 Like

Det er ingen i førersetet

Ser flere kilder som sier at det sitter en “safety driver” i fører setet

https://www.wsj.com/business/autos/tesla-robotaxi-explained-e3db95b8

In an invitation shared on social media, Tesla said a safety monitor would sit in the front-right passenger seat.

EDIT ser at “safety monitoren” sitter i passasjersetet :stuck_out_tongue:

5 Likes

For meg virker dette mer som neste nivå i testingen enn en lansering.

• Tesla ansatt i passasjersetet.
  • Kun inviterte kunder.
  • Kun begrenset område med begrenset kompleksitet for kjøringen.
  • Kun på dag/kveldstid.
  • Kun hvis været ikke er for ille.

For meg blir Musks tweet ganske så missvisende. Men det er vel sikkert poenget også.

5 Likes

Ligger noen videoer der noen tester Teslas kamera system opp mot andre bilers LIDAR.

Kameraet har vesentlig svakheter i forhold til LIDAR.

Slet spesielt ved mye vannsprut som hindret sikt i forhold til LIDAR.

Dem lurte også systemet ved å ha et bilde av en vei/tunnel på en flate. LIDAR plukket opp at det var en vegg, mens Tesla pløyde rett igjennom pga. kamerasystemet tolket det som en faktisk vei.

Ble litt “looney tunes” vibber av hele opplegget :joy:

6 Likes
  1. Kamerabasert selvkjøring er dødfødt. Ferdig snakka.

2. Programvaren til Tesla er uansett ikke god nok.

Se fra 7 min. Fullstendig diskvalifiserende. Useriøst å ikke ha sikkerhetssjåfør i førersetet (Waymo kjørte vel rundt med to personer foran i årevis).

Ellers:
Teslike nedjusterer 2025 til -14% vs. 2024.

5 Likes

Imponerende, kjører på feil side av dobbel heltrukket gul linje. (screenshot fra videoen over). Blir også tutet på av en bil som kommer bak i det den prøver å komme seg inn i riktig fil.

En av kommentarene:

I use FSD all the time and I believe the issue is with the google mapping and not necessarily FSD. There are some areas where the mapping is not updated and it may direct the car over a cement divide that wasn’t there 1 year ago. I have reporting these issues with google maps and then two weeks later the car doesn’t make the same mistake. If you driver FSD enough, these mapping issues come out. I always hoped that TSLA would get into mapping and develop their own maps. They would be the best in the world if they did. Of course, google maps is very comprehensive all over the world.

Høres ut som om hvis kartet og virkeligheten ikke stemmer overens, så fucker FSD det til. Lurer på hvordan den håndterer veiarbeid med midlertidig omkjøring osv?

Litt morsomt å lese hva folk skriver

There’s were no cars and at that point likely merging back right may have caused a collision or obstructed the intersection. Obviously still a traffic infraction but actually very impressive how it handled a real life situation in such a dynamic way. That’s really good and for me the difference between a Waymo that uses pre mapped roads and the robotaxi. The robotaxi is smart and responds dynamically. The Waymo is dumb in that it simply follows a more stringent protocol and will be more incapable of dynamic traffic situations like a recent collision, obstruction, temporary rerouting etc

En som helt klart er i glasset er halvfullt campen. Rett og slett litt komisk med kommentaren om at Waymo er dummere og følger strengere regler. Ja, følger sikkert veitrafikkloven. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Så ikke trygt ut i det heletatt akkurat den delen av videoen. Tenkte dette måtte være en gammel video men står dat vitterlig: “First ride in a fully autonomous Tesla Robotaxi in Austin on June 22, 2025.”

Kan vel ikke skylde på dårlig merkede veier heller.

@BudSpencer må innrømme jeg er veldig overrasket over at Tesla ikke har tatt i bruk annen teknologi i tillegg til kameraer.

4 Likes

Ser ut som markedet likte gårsdagen foreløpig

2 Likes

Jada, toskene biter villig på :joy:

5 Likes

Vil heller si det er toskene som ikke biter på😅

1 Like

Nei, de investerer heller i selskap som kommer å levere i årene fremover :smirk:

1 Like

Som regel kjøper jeg ikke aksjer ene og alene fordi «prisen går opp». Men man kan jo tjene penger på det og.

Tesla skuffer i Kina i nest siste uke i kvartalet med ca 5% under Teslike sitt estimat. 26. juni starter salg av Xiaomi YU7 som slår Y på alle parametere inkludert pris.

Men aksjeprisen går nok opp, ja.

Kommentar fra et annet forum:

I was always firmly convinced that FSD was years ahead of the Waymo system (except for the blackouts!). Since yesterday I am convinced that Elon Musk should be put on the same level as Elizabeth Holmes!

Ikke meningen å henge ut noen, men denne kommentaren illustrerer hvor sterk massesuggesjonen rundt Musk og FSD er. Tesla stans lever bokstavelig i en annen verden. Forfatteren av denne kommentaren skal ha skryt for å endre en så sterk overbevisning.

Lanseringen av FSD i Austin samtidig som bilfabrikken nærmer seg ulønnsomhet kan bli nådestøtet.

Men aksjeprisen går jo opp, så da er alt :ok_hand:t2:.

2 Likes

Jeg tror du tolker innlegget helt feil. Dette er sånn jeg antar innlegget er ment å leses.

I was always firmly convinced that FSD was years ahead of the Waymo system (except for the blackouts!). Since yesterday I am convinced that Elon Musk should be put on the same level as Elizabeth Holmes [a swindler that fooled the world]!

Det er vel omtrent sånn jeg tolker det?

https://x.com/teslaxplored/status/1937591011477233740?s=46

Du får sende kameraten din dette klippet

1 Like