Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Aner ikke når de klippene er fra men tror konklusjonen er at ingen egentlig er i nærheten av å ha et selvkjørende system som pr. i dag er bra nok til å godkjennes.

Selv tror jeg fortsatt det er år før selvkjørende taxier eventuelt blir satt i storskala drift.

3 Likes

https://nitter.net/ValueAnalyst1/status/1937241884570566991#m

Tesla har en feature for å bli sluppet av tidlig

Klippene har liten verdi uten kontekst og dato. Waymo har også en helt annen åpenhet rundt disse casene, så du kan finne ut hva som har skjedd og hvorfor.

Konteksten rundt Teslaklippene fra Austin er kjent: Teslavennlige passasjerer i et håndplukket, godt kjent miljø.

Den viktige forskjellen ligger i risiko, produktet av sannsynlighet og konsekvens. Hvis du bruker kun kamera har du allerede strykkarakter. Poenget er ikke at Waymo er i mål, det er at Tesla aldri kommer dit med systemet de satser alt på.

3 Likes

Det skal sies at all rar oppførsel til tesla hittil er pga software, ikke hardware. Hadde ikke hjulpet en dritt med lidar.

1 Like

Jeg tror Musk og Tesla-teamet vet hva de driver med.
https://x.com/elonmusk/status/1937202597116674306?s=46

Det er jo bare mer diskvalifiserende.

Men de har også en nødbrems pga. solblending og en varebil som plutselig rygger (Teslaen stoppet for sent, riktignok varebilen som eventuelt har skyld).

Med kamera vet du ikke hvor langt unna ting er, du har bare et estimat (forutsatt at det er synlig i mer enn ett kamera), og det estimatet tar lengre tid å beregne. Representasjonen av verden som mates inn i programvaren har i beste fall større usikkerhet, i verste fall er den feil.

Høyfrekvent direkte måling av omgivelsene er for meg et helt selvsagt minstekrav for en selvkjørende bil.

4 Likes

Er klippet gammelt? Siterer i hvert fall Waymo-tall fra 2024, de skal ha 1500, ikke 700 etter de siste tallene jeg ser også har de tenkt å øke med 2000 til i løpet av det neste året.

Ca 1 mnd gammelt tror jeg

Deler av videoen er garantert eldre. Kjapt bildesøk ga treff på Tik Tok fra 18/4 hvor deler av videoen er samme.
https://www.tiktok.com/@bluenote727/video/7494690852225174814

Sjekket med ChatGPT og den sier:
The TikTok video at TikTok - Make Your Day was published on May 20, 2024 , according to the information provided by the source.

Kan ikke gå god for at dette er riktig men vil vel si det er sannsynlig at innholdet erlangt over 1 mnd gammelt.

1 Like

Nå mente jeg CNBC-intervjuet. De klippene fra Waymo har jeg ikke peiling på hvor er fra

Antall nyregistrerte Teslaer var ned 40,5 prosent i EU i mai mot samme periode i fjor, og ned 45,2 prosent i årets fem første måneder mot samme tid fjor.

Inkluderes EFTA-området og Storbritannia var nyregistrerte Teslaer ned 27,9 prosent i mai mot mai i fjor, og 37,1 prosent ned i årets første fem måneder mot tilsvarende periode året før.

2 Likes

Var jeg som missforstod hva dere refererte til.

1 Like

Billigere og bedre enn Y.

Dette blir tøft. Forventer nesten at det kommer negativ rente på Teslaer i Norge.

Edit:
Prøv å skriv skademelding med den der :joy::
https://www.reddit.com/r/Austin/comments/1ljvap7/cool_my_first_experience_with_a_robotaxi/

5 Likes
6 Likes

Ganske uprofesjonell artikkel, er jo åpenbart “journalisten” hater Tesla :rofl:

3 Likes

image

image

Til de med spørsmål til hva jeg mener:) Hele artikkelen er jo så gjennomsyret bitter at jeg tror jeg aldri har lest makan. Og jeg er selv skeptisk til både selskapet og aksjen.

3 Likes

Stemmer ikke beskrivelsen av hvem som ble invitert rimelig godt? Når Tesla-en tok feil av hvilket kryss den skulle ligge i og kjørte mot kjøreretningen, så reagerte fyren knapt :stuck_out_tongue:

4 Likes

Syntes du det er en normal måte å skrive en artikkel om et børsnotert selskap, på? :stuck_out_tongue:

Det handler om at tonen og språket er ekstremt uprofesjonelt. Innholdet kan man få frem på en måte som gjør at det ikke ser ut som et innlegg fra Hegnar forum.

1 Like

Så det er ordene som blir brukt, ikke innholdet som du kritiserer?

4 Likes

That wouldn’t be a problem except Tesla’s valuation prices in significant . Currently, the stock trades at a price-to-earnings ratio of 196 based on generally accepted accounting principles (GAAP), meaning investors are pricing in explosive growth, whether that’s from robotaxis, the Optimus autonomous robot, or a return to strong growth in vehicle sales.

https://www.msn.com/en-us/money/companies/tesla-s-austin-robotaxi-boosts-musk-s-net-worth-how-long-can-it-last/ar-AA1HzNRU

Det mest interessante fra artikkelen er vel kanskje denne biten:

In autonomous vehicles, Tesla’s competitive advantage has long been assumed rather than based on business results.

Hvor langt framme ligger egentlig Tesla på selvkjørende biler? :thinking:

Når det kommer til Tesla som elektrisk bil? Jeg vil si de er langt framme, men noe veldig overtak vil jeg ikke si de har. Ser noen fokusere på at du ikke trenger å trykke på noen “På” knapp som et eksempel på noe Tesla har gjort, men kan ikke si det er en stor salgsfeature.

3 Likes