Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er det mulig Ă„ shorte eller kjĂžpe bear tesla via nordnet? (SpĂžr for en venn)

@markus Ja, mener det er mulig, men husk Ä les innlÞsningsbetingelsene i prospektet. Leste noen av dem for en tid tilbake, og mange av dem kan kun innlÞses siste fredag i kvartalet eller noe, mao pÄ 1 bestemt dag ila et kvartal. Fullstendig uaktuelt mtp hvor mye kursen svinger for min del da. Gi beskjed om du finner noe annet. Finnner du noe som kan innlÞses nÄr man Þnsker er det HØYinteressant :grin:

2 Likes

elbil24 er ikke en finansavis akkurat da. SÄ synes ikke de nÞdvendigvis mÄ ha en dÞnn seriÞs og kjedelig tone pÄ alt de skriver. Synes forÞvrig beskrivelsene du limte inn er ganske spot on jeg :slight_smile: Ikke kjedelig og grÄtt beskrevet som i en DN artikkel men alikevel veldig beskrivende.

Selv synes jeg man kan stille spĂžrsmĂ„l med seriĂžsiteten og reliteten i det Musk skrev. “successfull @Robottaxi launch!!”??? Gir inntrykk av noe helt annet enn det de sparket igang spĂžrr du meg. Hausemelding sĂ„ det holder.

5 Likes

Eightcap funker godt. Kan fyre lÞs x500 short pÄ Tesla. Vel bekomme :wink:

1 Like

Ikke sikkert at det var i Tesla sin «best interest» at sjefen involverte seg i politikk, og hjalp til med Ä fÄ valgt en anti-EV mann som president ?

4 Likes

Tviler pÄ at de hadde spart penger pÄ satelitter og rakettoppskytninger, men ja, de hadde spart mye pÄ bil.

Denne typen angrep pÄ meningsmotstandere, i stedet for de politiske meningene er vel et godt tegn pÄ at ting er pÄ vei utforbakke.

1 Like

Vi nĂŠrmer oss

Kan ikke fordra Musk, og han hĂžrer hjemme i fengsel, men dette er over streken.

2 Likes

Sagt pÄ en annen mÄte: Etter en seig start pÄ faceliftsalget i Norge mÄtte Tesla justere rentetilbudet sÄ kraftig at nordmenn villig fyller vakuumet etter kollapsen i Europa.

Leveringstall i morgen. Teslike spÄr 356k, James Cat spÄr 330k. Uansett krise.

4 Likes

NÄr ser vi Tesla stoppe produksjonen sin pÄ en eller flere produksjonslinjer i noen uker/mÄneder? :thinking:

For tiden, sÄ er Musk hverken likt av MAGA eller demokratene. Hvilken kjÞpergruppe er det igjen i USA?

I Kina, sÄ holder salget seg jevnt lavt ser det ut til. Nesten 70k mindre enn Q4 2024, dvs 130k ish vs 200k ish)

2 Likes

GÄr greit nok i Norge og rÊva i resten av Europa.
image

3 Likes

Kanskje han mÄ jobbe remote fra SÞr-Afrika?

3 Likes

Overrasker meg ikke i det hele tatt, nordmenn har jo ingen betenkeligheter med Ä kjÞpe kinabilar heller. De er veldig raske med Ä rope pÄ boikott helt til det gÄr utover lommaboka deres :joy:

13 Likes

Norske befolkningen lérer av sin statsminister; vi fþlger nþye med

EnnÄ ingen klare tegn at Musk er en tulling med oppfatninger pÄ linje med det som var populÊrt i Tyskland for 80 Är siden, og som enn sÄ lenge fortsatt er en god tanke hos vÄre naboer i Þst.

Norge og nisselua er ikke et begrep uten grunn. Vi stoler jo fortsatt pÄ politikerne nÄr de sier at i Norge har vi bare to prosent arbeidsledighet. Vi kritiserer amerikanerne fordi de ikke tÞrr Ä protestere mot Trump, men vi er ikke sÄ opposisjonelle vi heller :sweat_smile: Vi godtar det meste sÄ lenge vi stort sett har det greit her pÄ bjerget.

3 Likes

Ledighetstall fra AKU (ArbeidskraftundersÞkelsen) fra nyttÄr 2025:

• Norge (AKU):

• Januar 2025: 3,9 % (ca. 116 000 arbeidsledige).

• April 2025: 4,3 % (ca. 129 000 arbeidsledige).

• Mai 2025: 4,5 % (ca. 136 000 arbeidsledige).

• Sverige (LFS, Eurostat):

• Januar 2025: Ca. 7,8 % (sesongjustert, basert pĂ„ trender fra 2023/2024).

• April 2025: Data mangler, men trenden viser stabil ledighet rundt 7,5–8 %.

• EU (LFS, Eurostat):

• Januar 2025: Ca. 6,0 % (gjennomsnitt for EU-27, sesongjustert).

• April 2025: ForelĂžpige estimater indikerer stabil ledighet nĂŠr 6 %.

Forskjell mot NAVs registrerte tall (Norge):

• NAVs tall er lavere enn AKU: I april 2025 var NAVs registrerte ledighet 2,0 % (60 600 helt ledige) og bruttoledighet (helt ledige + tiltak) 2,6 % (76 200).

• Årsak til forskjell: AKU fanger opp alle arbeidsledige (ogsĂ„ de som ikke registrerer seg hos NAV, f.eks. unge eller de uten dagpengerett), mens NAV kun teller registrerte arbeidssĂžkere. AKU er mer sammenlignbar med internasjonale standarder (ILO/Eurostat).

Kommentar: Norges AKU-ledighet (4,5 % i mai 2025) er betydelig lavere enn Sveriges (ca. 7,8 %) og EUs (ca. 6 %), men hĂžyere enn NAVs tall (2,0–2,6 %). Dette reflekterer at NAVs tall undervurderer ledigheten, spesielt for grupper som ikke registrerer seg, mens AKU gir et mer helhetlig bilde i trĂ„d med folks opplevelse av arbeidsmarkedet

Vet om minst en som faller utenfor de 2%, men hun fÄr heller ingen penger av staten.

Stort sett, sÄ er jeg veldig fornÞyd i nisselandet Norge. Har barn som gÄr i gode barnehager og skoler. Jeg har dessverre noen mÞter med helsevesenet og mÄ si jeg til tider er veldig imponert. Jeg har feks blitt hasteoperert pÄ en sÞndag med 60 min varsel. Det var en liten sak som kunne ha blitt livstruende. Jeg har fÄtt testet utrykningstiden til ambulanser og den har vÊrt <5 min.

Lokalsykehuset ble prÞvd lagt ned, men folk sa i fra, sÄ det er fortsatt der.

Kanskje vi er nisselandet?

11 Likes

Hvordan kan Musk ha feiltolket Trump sine intensjoner som president sÄ fatalt da han hjalp han Þkonomisk til valgseier? Trump har jo alltid hatet elbiler.

1 Like

Ketamin kan godt gĂžre man lever lidt i en alternativ virkelighed.
Det er jo sÄdan set beregnet til at bedÞve heste med.

1 Like

Trump har vĂŠl ikke noe emot elbiler i seg, men er emot at de skall subvensjoneras.

FĂžr Elon MĂŒsk sĂ„ var nog lokkelsen at vare i Maktens sentrum drivkraften. Penger verkar har han og kjĂžpet av Twitter viser at han ikke tar dette med penger ritigt pĂ„ allvar. Og det trenger han ikke heller, sĂ„ sett sĂ„ gjĂžr han rett. Han stĂ„r til hakan i penger. Hen trenger ikke Ă„ ta det pĂ„ allvar, han klarer seg helt fint likevel.

Han er mot det meste som lukter av klima- eller naturvern. NÄr det gjelder elbiler, mener han at de truer den tradisjonelle amerikanske bilindustrien og er ogsÄ en trussel mot oljeindustrien.

Jeg tror han fÞrst og fremst trengte Ä redde seg selv og SpaceX. Tror ikke han regnet med Ä ramme Tesla sÄ hardt. Tesla kan gÄ til helvete uten Ä Þdelegge SpaceX, som igjen kan redde han Þkonomisk (selv om SpaceX er et underskuddsforetak, og i likhet med Tesla er verdsettelsen satt pÄ bakgrunn av en uoppnÄelig fremtidsvisjon).

1 Like

Trump: Who wants an electric car? I don’t want an electric car. There’s one problem with it, it explodes

Han har problemer med elektrisitet generelt. Spesielt vindmÞller. Og sÄ var det noen greier med elektriske bÄter/bli spist av hai?

1 Like