Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Musk trodde at han kunne endre dette. Det kunne han ikke og furter. Eneste som er bra med Tesla er at andre gode biler blir billigere.

2 Likes

Foruten de gjentagende nazireferansene (som uavhengig av hans faktiske ideologi fÄr nazister med pÄ laget ) han legger inn over alt, sÄ Äpnet de bokstavelig talt en konsentrasjonsleir i dag. Men han har jo ikke nesebred bart, sÄ vi ser ingen likheter.

SĂ„ har du jo dette:

(Om det politiske mandatet er Ă„ bygge ned bistand kan man for eksempel ta seg litt bedre tid enn en helg).

4 Likes

Slik gÄr det nÄr man stoler pÄ media. Stort sett de fleste innlegg fra deg er komplett bs

Leveringstall kommer i dag.
Bear x10

. ?

2 Likes

Tror du markedet bryr seg om leveringstall, eller tror du de antar at “lanseringen” av Robotaxi overskygger leveringstallene? Tesla er i mine Ăžyne veldig styrt av forventninger til framtiden, ikke nĂždvendigvis tallene her og nĂ„.

4 Likes

Ren gambling, men hvis man vil gamble er det vel helt ok. For tallene kan vÊre dÄrlige og markedet kan likevel pushe aksjen. Og omvendt. NÄr «alle» forventer et negativt utfall (kursutvikling) sÄ er det ikke sjelden det motsatte skjer. PÄ lang sikt er det jo enorme muligheter for Tesla. SpÞrsmÄlet er hvor lang tid tar det fÞr markedet begynner Ä prise inn robotaxi og optimus. Tesla-aksjen har jo vÊrt veldig skuffende siste tiden, sammenlignet med markedet.

2 Likes

Det er ikke salgstallene de slipper nÄ som sÞrger for prisen. Robotaxi er mao allerede priset inn. SpÞrsmÄlet er om Tesla klarer Ä levere fÞr evt konkurranse gjÞr at det ikke er sÄ relevant.

1 Like

Jeg tenkte robotaxi og optimus pÄ lang sikt. Ikke robotaxi-lansering. Det var et veldig kort blaff. Tilbake til start og vel sÄ det kursmessig. Vi fÄr se hvordan markedet reagerer senere idag.

Jeg mente ogsÄ pÄ lang sikt, for prisen til Tesla i dag, hvor de bare er en av mange elbil-produsenter er ikke det som gjÞr at Tesla er priset til P/E 134. Resten av verdens bilprodusenter ligger pÄ P/E 6-10. Toyota f.eks. ligger pÄ P/E 7.

Mao, prisingen til Tesla kommer av at folk forventer at Robotaxi og andre slike satsinger fra Tesla lykkes. Hvis de ikke gjÞr det, sÄ burde Tesla prises pÄ linje med f.eks. Toyota, dvs P/E 7 og kursen burde gÄ fra 300$ til 300/134*7 = 16$

Det er derfor jeg skriver dette:

Tallene her og nÄ tilsier at bilsalget deres har stagnert og at hvis de skal kunne forsvare prisingen sin, sÄ mÄ de lykkes med ny teknologi.

6 Likes

SĂ„ kan man igjen spĂžr seg i hvor stor grad er det priset inn.

https://x.com/sawyermerritt/status/1927929007074353497?s=46

1 Like

Det somliga misser er at det ikke kun er Telsa som driver med “humanoide roboter”. Det er mange andre ogsĂ„. Tesla kommer ikke at ta hele markdet. De kommer sikkert Ă„ selge en hel del. Men ikke sĂ„ at det kommer at tjene 15 gĂ„nger mer enn de gjĂžr idag om noen fĂ„ Ă„r.
Ikke sÄnn at jeg tror at dette blir fiasko, snarest motsatt. Men fÞrventningene hos en del er helt enkelt ikke realistiske.

Att bygge opp en “multi-trillion-dollar industry” er ikke noe som gĂ„r i en handvendning, sĂŠrlig ikke med fysiske produkter. Med software gĂ„r det (relativt) enkelt.
1 trillion $ = 111 dollar/per pers pÄ planeten. Man kan regne med at minst 9/10 i befolkningen lever under omstendigheter der den her typen av produkter er helt uaktuelle. PÄ de fleste hÄll er arbetskraft billig, eller extremt billig. SÄ kost/nytte mÄ dÄ slÄs ut pÄ resten. HÞres ikke sannsynlig ut, sÊrlig i kke i nÊrtid. Man kan se hvor lang tid det tagit med vanlige industriroboter (som er en mye enkelre produkt).

2 Likes

La oss si bil-delen av Tesla i dag er priset til P/E 13,4, da stÄr 90% av prisingen til framtidig teknologi: Robotaxi, Optimus osv. Tesla har i dag en mcap pÄ rundt regnet 1000 mrd dollar. Bildelen stÄr da for 10% av denne prisen, sÄ 100 mrd dollar. Optimus, Robotaxi og evt andre prosjekter stÄr da for resten av prisingen eller rundt regnet 900 mrd dollar.

EDIT, hvis prisingen av bildelen gÄr ned 100%, sÄ skal i sÄ fall Tesla gÄ ned 10% i pris, fra 1000mrd dollar til 900 mrd dollar, eller fra aksjekurs 300 til 270$. Mao selv ekstreme endringer i Tesla som vanlig elbil-selskap burde egentlig ikke endre bÞrskursen sÄ mye.

Tragisk med kritiske skader for baksetepassasjerer, men kan sikkert vĂŠre andre bilmerker som har samme problem.

3 Likes

I Volda hÞsten 2019 omkom to baksetepassasjerer og en ble kritisk skadet i en frontkollisjon mellom en varebil og en personbil. Personene foran i begge bilene fikk kun lettere skader. Her ble ogsÄ deler av bakseteryggen i personbilen kraftig deformert.

Ikke bare Tesla, men rimelig skummelt med tanke pÄ hvor man har barna i bilen

Det som NAF og Statens Vegvesen har hatt fokus pÄ er Ä sikre lÞse gjenstander i bilen, sÄ som nettbrett, flasker osv.
En skal vÊre uheldig om en fÄ en flaske i hodet, men om bagasjerommet derimot er pakka med slalomstÞvler, champagneflasker, matvarer til en helg osv osv sÄ tror jeg det er fÄ bakseter som kan stÄ i mot presset ved kollisjoner i hastigheter over 30-40-50 km/t
En brusflaske eller et nettbrett skal en derimot vÊre ganske sÄ uheldig om det forÄrsaker skade.

Noe som i sÄ fall er helt sinnsykt.

4 Likes

https://xcancel.com/TroyTeslike/status/1940931264690958466

Karbonkvoter ser ut til Ă„ vĂŠre en saga blott i USA. Tap fra Q3 eller Q4, da.

4 Likes

https://www.wsj.com/tech/elon-musk-trump-big-beautiful-bill-bcffe1eb?mod=mhp

That’s been evident this week in Musk’s latest blowup with the White House. His last-minute, failed attempt to scuttle President Trump’s “one big, beautiful bill” has likely torched whatever standing he had left in Washington, D.C. In the process he’s highlighted the limits of his own political power.

Musk—however naively—thought Trump was the man to back his vision for cutting government. Instead, Trump has only one agenda—his own. And Musk seemingly can’t let that go.

Sikkert positivt for tesla! Not.

2 Likes

For min del sÄ hÄper jeg Tesla kan fÄ en ny CEO.
Men nÄr det gjelder bil, som ikke den trÄden her handler noe sÊrlig om, sÄ er ihvertfall ikke jeg i tvil hvilken arbeidskjerre jeg trives best med.
Nye Model Y er en solid oppgradering.
SÄ fÄr heller folk kjÞpe kinesisk produserte biler siden det moralsk sett er mye bedre etter deres oppfatning.
Jeg tenker det er bedre Ă„ stĂžtte Europeiske arbeidsplasser.
Jeg tror heller ikke at Musk blir sÄ mye rikere nÄr Tesla selger biler med gratis finansiering, men mulig jeg tar feil.
Jeg er ihvertfall fornÞyd, Ä det gjelder Äpenbart de aller fleste nye Teslaeierne ogsÄ.
Mange sier: «Hvorfor kjÞpte jeg ikke Tesla fÞr»
SÄ bilene er ikke sÄ rÊvva sÄ mange her pÄ forumet hevder eller tror.

5 Likes

Tja, mye er jo bra. Ser at man fÄr id.7 med 4x4 og vinterhjul til 549k nÄ. FÞr ville det vÊrt mye stÞrre forskjell. For min del venter jeg pÄ at toyota skal komme med noe jeg vil kjÞpe. :sweat_smile:

1 Like