Jeg hadde ID4 to måneder, det var nok for meg.
Hadde det vært en Tesla kloning hadde jeg sikkert beholdt den, hadde også vært greit med en frunk da, men sitter langt inne å kjøpe bil til far fra VAG med det første….
Pratet med noen som hadde kjøpt en ID.5, første modell som kom til Norge, den stod på verksted første året. Elendig. Dette er ikke det samme som selges nå.
Jeg vil ikke kjøpe VAG fordi kundeservice ikke er noe de kan. Nå er ikke inntrykket mot så mye bedre for tesla. Jeg kommer da fra Toyota som fikser ting på goodwill på 9,5år gamle biler.
Da bør du kanskje sjekke ut den nye versjonen av BZ4X som kommer for salg til høsten. Der har de visst fikset det aller meste av svakheter som var på dagens modell. Dessuten har den markedets beste 4-hjuls drift for vinteren.
Kona har en Seat Mii, hadde den på garantiutløpstest, Møller utbedrer alt, NAF anmerket bl.a. noe rust underside panser, jeg klarte ikke å finne det igjen, men Møller skal bytte panser….
Basshøyttalere ble plutselig sprengt, usikker på hvorfor, jeg forventet ikke at de tok det på garanti, men det var null problem.
Jeg hadde samme erfaring med 2xTouran og Tiquan, så service har jeg aldri hatt noe problem med.
Heller ikke med Tesla.
Men det har kanskje noe med oppførsel å gjøre, jeg vet ikke.
Hva er forskjellen opp mot konkurrentene? Jeg kjørte en i vinter og den lå som støpt på veien, til en slik grad at jeg følte meg litt lurt. Jeg kjente jo ikke at det var glatt. Det var en dag med 5-10 cm snø på veiene, det kom 30-40 cm det døgnet. Husker jeg byttet til min egen bil med tohjulstrekk, den danset avgårde.
Er du vant til forhjulstrekk så blir det meste annet fantastisk.
Jeg har hatt en diesel firhjulstrekker, en rekke bensin og diesel forhjulstrekk, kun en elbil med bakhjulstrekk, Tesla Model 3, den satt som støpt på glatta, og de siste årene firhjulstrekk.
Jeg hadde aldri kjøpt ny bil med forhjulstrekk, det er og blir rævva på glatta.
Forrige bobilen på 5,3 tonn og 2,3 tonn på forhjula spant på fuktig asfalt når en skulle aksellerere ut på veien, kan jo tenke hvordan det var på glatta….
Bilen er laget i et samarbeid med Subaru, og bruker samme 4-hjulsdrift som Subaru. Leste en test der bz4x ble testet på isføre mot flere andre elbiler. I den øvelsen var den suveren.
Jeg har jo faktisk alltid kommet meg fram med 2-hjulstrekk utenom en gang eller to på 15 år. Nå dropper jeg bilen på de verste dagene. Ikke noe vits å kjøre bil når man blir advart mot å gjøre det. 4-hjulstrekk har jo ikke bedre bremser enn de med 2-hjulstrekk.
Så en gang en Model Y som klarte å få skikkelig sleng på bilen en dag det var litt isete. Jeg kom 50-100m bak og hadde ikke noen problemer. Tipper det var en for aggressiv innstilling på regenereringen.
Tenkt deg forhjulsdrevet bil med maks regenerering og en glatt sving i bakke, ikke noe særlig……har prøvd.
https://www.wsj.com/business/autos/tesla-china-elon-musk-0f38940e?mod=mhp
“I’m a little concerned that on the leaderboard, ranks two through 10 will be Chinese companies,” Musk said.
Tesla bruker kinesiske underleverandører som leverer til andre kinesiske selskaper også.
Og sånn går dagene i Musk-universet
Man kan jo le av det, men tenker at det er en refleksjon av at den neppe har blitt lært opp på tradisjonelle medier, men mer på hva folk poster på X.
Hvis Støre ber deg drepe noen på vegne av staten Norge, og du gjør det. Hvem har da ansvaret?
Kun Støre, kun deg, eller en annen fordeling av skyld? Er det et nyansert svar, eller svart-hvitt?
Burde SS-soldater etter krigen frifinnes for alt ansvar, pga det var Hitler som hadde ansvaret, eller burde man innse at mennesker var individer med fri vilje under krigen også, og derunder hadde ansvar for egne handlinger?
Dette blir jo helt irrelevant for Tesla, men syntes ikke Twitter innlegget du delte over er noe spesielt kontroversielt, og er jo på ingen måte noe som er ment for å unnskylde Hitler. Men heller påpeke at for å drepe millioner av mennesker, så er det flere som har et ansvar enn øverste leder…?
Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt. Dette er svært kontroversielt.
Innlegget sier spesifikt at Hitler ikke myrdet millioner av mennesker. Hvis man ser på strafferett, så er det sånn at hvis noen begår mord på dine ordre, så blir du også dømt for mord. Stalin, Hitler og Mao er mao mordere av flere millioner mennesker, ettersom det var de som ga ordrene.
Alle disse tre fikk myrdet millioner av sine egne sivile.
Hvis teksten skulle vært ukontroversiell, så måtte det da ha presisert at de ikke personlig myrdet millioner av mennesker. Noe som ikke står. Teksten som den står nå distanserer disse tre fra handlingene de fikk utført. Hvorfor man føler for å skrive eller reposte dette har jeg vanskelig for å forstå. Hvis man da ikke har en agenda med å renvaske disse massemorderne.
Noen koselige sitater fra Grok
Hvis noen lurte, det er ca 2% jøder i USA
Vi får være enige om å være uenige:)