Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

1 Like

Forventes mega earnings beat i tillegg. Levert 50k mer enn produsert. Timet og tilrettelagt før avstemning om å forære Musk en billion dollar.

Så kommer den sure svie neste kvartal.

Details!

Skal snart kjøpe bil selv, får se hva det blir. :see_no_evil:

Jeg går rundt i Kongsberg-området og slipper ut luft av Tesla-dekk. Så er du advart.

4 Likes

Siste biler har vært Jaguar, Porsche og BMW.
Ny bil i år ble Skoda Elroq RS. Er kjempefornøyd!:blush:

2 Likes

Kikker litt på alternativer som er 2 år gamle, blir vel disse tenker jeg:

Tesla Model Y
Skoda Enyaq
VW ID.5

Det blir spændende og se om det bliver gennemført.

1 Like

Elon Musk says in the next month or two Tesla will allow you to text while using FSD and reduce the attention monitoring strictness.

https://x.com/teslaownerssv/status/1986557186592444693?s=46

Grok:
Siste kjente data (Q3 2025):

• Med Autopilot/FSD aktivert: 1 ulykke per 6,36 millioner miles (ca. 10,2 millioner km).

• USAs gjennomsnitt (menneske): 1 ulykke per 702 000 miles (ca. 1,13 millioner km).

Dette gjør FSD/Autopilot ca. 9 ganger sikrere enn gjennomsnittlig menneskelig kjøring i USA.

Ja, dette skal nok blive/ er måske allerede tæt på den virkelige verden :blue_car:

Er dog altid lidt skeptisk, når en ejer/sælgers egen AI (Grok) data bruges, som den “endegyldige sandhed” :thinking:

Bare å lese til øyet blir stort og vått.
Jeg antar alle de andre merkene som er kommet så mye lenger enn Tesla også deler tilsvarende statistikk.

https://www.tesla.com/no_no/VehicleSafetyReport

1 Like

Mercedes har vel fått godkjent selvkjøring hvor du kan gjøre noe annet (se på telefonen) for flere år siden.

Tesla er også lagt mindre åpne enn Waymo og har mye kortere avstand mellom «interventions».

2 Likes

Jeg bruker ikke autopilot utenom større veier fordi jeg synes den oppfører seg dårlig…

4 Likes

Rart!
Jeg kjørte en Mod X Oslo-Geilo for 9 år siden og syntes den klarte seg svært bra bortsett fra i rundkjøringer. Burde jo ha gått litt fremover på 9 år :face_with_monocle:

De aller fleste bilførere i moderne biler kobler antagelig bort mye av denne automatikken. Blir alt for mye “pling plong” og overstyring i en grad som kun medfører irritasjon.

1 Like

Så når den kjørte rett fram på en vei? :sweat_smile:

2 Likes

Den lå midt i fila hele tiden. Styrte selv. Jeg syntes det var dritbra for 9 år siden. Kjørte senere en Lexus 2022 modell. Altså 6 år nyere enn Teslaen (2016). Den var langt mer primitiv.
En stor innrømmelse fra en som bare vil ha Lexus/ Toyota :laughing:

1 Like

Men frem til man uansett føre, sikt og trafikk kan bli kjørt dør til dør uten å være edru eller være kvikk nok til å ha lappen er selvkjøringen i mine øyne ganske uinteressant. Og de som bruker det i dag er gjerne lett gjenkjennbare på at de følger fartsgrensen slavisk om det er rettstrekninger eller svinger og «bråbremser» når det kommer en endring i fartsgrense.

Og lykke til med denne som ble observert i Syd-Frankrike nylig:

:cold_face:
PS: Det er altså en 120 graders sving til høyre hvor du da kan kjøre i 50 km/t på en 3,5 meters bred vei med motgående trafikk som du ikke ser før du har stukket nesen ganske langt ut i krysset.
Og man var i tvil så betyr «innkjøring forbudt» skiltet til venstre i følge skriften under at det er unntak for beboere + utrykningskjøretøy + skolebuss osv, så ikke stol på at du er på en enveiskjørt vei i Frankrike.

6 Likes

Tror jeg hadde slitt litt selv :joy:

Det er egentlig ikke så vanskelig, man gjør som franskmennene - akkurat som de selv vil. De kommer nemlig gjerne kjørende i mot deg ned veien her på tross av at den er enveiskjørt (med unntak for uttrykkningskjøretøy, skolebuss m.fl.) :eyes:

3 Likes