Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er nok lenge til. MÄ ogsÄ kunne kjÞre meg til hytta pÄ dÄrlig brÞytet vei uten sidemarkering.
Men jeg ser store fordeler der vi er allerede nÄ. PÄ lange kjÞreturer kan man overlate mye av styringen til bilen og heller nyte utsikten og komme frem mindre sliten.

Teknologien er der nÄ. Hvorfor tror du aksjen har gÄtt 40 % siste 6 mnd, nÊr all time high? Bilsalget?

Det er nok pÄ grunn av at aksjen var kraftig underpriset :joy:

Men det begynner Ă„ komme seg, P/E har krabbet seg over 300 igjen. Og hĂžyere blir det nok etter hvert som spekulantene pumper inn enda mer luft i ballongen :wink:

3 Likes

Yahoo hadde PE pÄ 938 i 1997 og gikk 7800 % de neste 29 mÄneder.

Palantir har hatt pe langt over 300 siste to Är.

Nvidia hadde pe pÄ 270 et par Ä siden.

Mange eksempler pÄ hÞy pe

1 Like

Var det ogsÄ bedrifter med fallende salg, enormt capex-behov og en godtgjÞrelse til CEO som overgÄr bedriftens overskudd i overskuelig framtid?

5 Likes

Morsomt Ä snakke om lÞnnspakken og at Tesla nÄ er hÞyt priset. Ser du sammenhengen? Musk mÄ ta Tesla til verdi 8x av dagens mcap for Ä fÄ fullt utbytte av den pakken. Hvis Tesla ikke gÄr over 1.99T USD sÄ fÄr han ingenting.

LÞnnspakken er i 12 transjer. Du fÄr sÞke det opp

2 Likes

Jeg er ÄrvÄken nÄr jeg kjÞrer og bruker autopilot pÄ sgs hver tur. Unntaket er turer under 2 km, der er det ikke hensiktsmessig.
Og autopilot funker pÄ de veiene jeg kjÞrer, men en bÞr ikke bruke autopilot ukritisk.

Her i byen er det litt smĂ„turer pĂ„ veier uten fortau, kantlinje eller midtstripe. SĂ„ hvordan den “tegnet opp” veien forrige tur pĂ„ en sĂ„nn vei. Den var forvirret. :stuck_out_tongue:

Det er snart helg Ä bÄde Tesla og Elon er viktige her, sÄ jeg vÄger meg Ä poste denne her, serien anbefales:

3 Likes

Det er jo veier en absolutt ikke skal bruke autopilot pÄ.
Autopilot er beregnet pÄ veier med midtdeler og god oppmerking, var i hvert fall det som stod i -19.
Men autopilot funker faktisk pÄ tildels smale veier uten oppmerking, men jeg bruker den ikke pÄ slike veier, men jeg har prÞvd den.

Nesten rart han selger annet enn hvite biler nÄr han er sÄ glad i hvit :blue_car::white_heart::blue_car:

4 Likes

Alt for penger! :wink:

2 Likes

I antall, grovt overslag:
700 mill
900 mill
975 mill
640 mill

Den jevne nordmann er hellig overbevist om at denne mannen er smart :face_with_monocle:.

4 Likes

https://x.com/sawyermerritt/status/1995982638595633630?s=46

https://x.com/tesla_optimus/status/1995973133770350924?s=46

To nylige klipp fra Optimus. HÄnden er den vanskeligste oppgaven.

The Tesla Robotaxi app is now available for all iOS users to download in the following countries/regions:
‱ Japan
‱ Thailand
‱ Hong Kong
‱ South Korea
‱ Australia
‱ Taiwan
‱ Macau
‱ New Zealand
‱ Mexico
‱ U.S.
‱ Canada

https://x.com/SawyerMerritt/status/1997490205994172518

1 Like

Denne posten skjĂžnte jeg ikke helt. Kan du forklare? @Rollep, @LCY, @joeybane kan kanskje legge til noe?
tsla

https://x.com/CathieDWood/status/1997680178089115838

Er vel ganske kjent att fÞdselsratene i Vesten har gÄtt nedover i noen Är nÄ, men nÄr Musk antyder att de har gÄtt ned 50, 75 og 100 Är pÄ rad bare fordi folk med litt mere pigment har fÄtt flere barn blir det ganske misledende.
Enten lyver han eller sÄ tror han antall hvite mennesker har gÄtt ned jevnt og trutt i 100 Är, jeg er tilbÞyelig til Ä tro att han har sett prosent-tallene ett sted og delt uten reflektere noe mer over det fordi det passer narrativet hans.

1 Like

Du trykket like pÄ han ikke er smart, sÄ jeg lurte pÄ om du kunne forklare kommentaren her.

Har aldri nektet for att han er stormannsgal. :man_shrugging:

Er vel noen tusen ingeniÞrer som jobber i de diverse selskapene hans da, aner ikke hvor mange av de ideene som faktisk er hans egne. Selv om han er ett teknologisk geni (noe jeg tviler litt pÄ) sÄ er han ikke sÊrlig reflektert eller selvbevisst (joda, aspergers og slikt), som kjent er det flere mÄter Ä mÄle intellekt pÄ og det er noen. SÄ fÄr vi nÄ vente Ä se hva som kommer ut av alle disse ideene.

Godt oppsummert