Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Der ER han. Men kanskje ikke pÄ den mÄte folk tror, tror jeg.
Han har dragit inn bra med penger. Jeg veit ikke hvor mye en er direkt innsyltet i Space X, men har haft en enastÄende utvikling pÄ rakettmotorer.

Tror nok han stod for mye av finansieringen nÄr det ble grunnlagt. Tesla derimot kjÞpte han vel.

Det er lite annet Ă„ si om spacex enn at det er revolusjonerende.

https://x.com/laceypresley/status/1994918809942057047?s=46

https://x.com/niccruzpatane/status/1995198518776983755?s=46

https://x.com/cb_doge/status/1989475773724479575?s=46

Se disse tre klippene.

Nei selvfþlgelig vil du ikke det. I verste fall kunne du ta feil

Han er utvilsomt genial nÄr det kommer til Ä berike seg selv, koste hva det koste vil. Men ikke pÄ de tingene der han Þnsker at folk skal tro han er genial: vitenskap og teknologi. PÄ det feltet er han mer Ä betrakte som en menneskelig LLM. Han er i stand til Ä gjenta ting som hÞres smart ut.

Prisutviklingen til Tesla er grenselĂžst fascinerende, men har null sammenheng med evner innen teknologi. Uendelig hengivenhet fra en skare av fanboys, store lĂžnnspakker og noen merkelige markedsfenomener forklarer det langt bedre enn fundamental analyse.

Han kom til dekket bord i Tesla med roadster. Fingeravtrykkene hans er stort sett Ă„ finne pĂ„ de dĂ„rligste tingene de har levert: Model X, cybertruck, solcelletak. Har noen annen CEO kommet unna med Ă„ “bomme” pĂ„ leveranser sĂ„ grovt som Musk har nĂ„r det kommer til selvkjĂžring? Space X er inntil videre i privat eie, sĂ„ det er for tidlig Ă„ konkludere, men starship ligger ikke an til Ă„ bli noen genistrek.

Han pÄsto at sjakk var for enkelt til at han gadd Ä drive med det. Han pÄsto han var i verdenstoppen i starcraft, men hadde betalt noen for Ä spille for ham (og ble ledd av nÄr han selv spilte). Det er alt du trenger Ä vite fÞr du vurderer om geninarrativet er troverdig.

Glemte:

4 Likes

Det er ikke for tidlig Ä konkludere med at SpaceX har revolusjonert oppskytingen av satelitter. Her putta Musk penger i noe ingen andre hadde troen pÄ.

Han stĂ„r vel ogsĂ„ for pushet til Tesla for Ă„ levere Model S, sÄÄ 

At han etterpÄ har rÞyket sokkene sine er en annen sak.

1 Like

Rik=smart? Vis meg ett annet geni som sier de er for smart til Ă„ drive med sjakk.

Musk sitt stÞrste bidrag til space x er vel at alle eggene er lagt i starshipkurven. Vi fÄr snakkes igjen om ti Är.

2 Likes

Musk sitt bidrag til SpaceX er at de fikk penger til Ă„ starte opp businessen i det hele tatt.

At han klarer Ă„ finne og pushe SpaceX og Tesla til Ă„ revolusjonere hver sin bransje tenker jeg er Ă„ vĂŠre rimelig smart.

Selv om man gjÞre noe smart, sÄ er ikke akkurat alt han har gjort vÊrt smart

2 Likes

Jeg hadde Jaguar iPace for noen Är siden med slike dÞrhÄndtak. Begynte Ä fuske fÞr jeg solgte bilen.

4 Likes

Alle som har eller har hatt biler med comfort access eller lignende lÞsninger pÄ bilene sine vet at det bare er spÞrsmÄl om tid fÞr man fÄr feil pÄ dem

Min erfaring er med BMW, og har vel byttet 2-3 dÞrhÄndtak opp igjennom pga. svikt i elektronikk pÄ touch-funksjoner.
Har en kompis med en Ford, samme dritet der og.

Det Ä gjÞre Äpning av dÞren helelektrisk er bare helt bak mÄl i mine Þyne.

7 Likes

I hvert fall pÄ nyere Model Y er hÄndtaket utenpÄ mekanisk og dÞrhÄndtaket inne (i hvert fall foran) er ganske likt et standard dÞrhÄndtak, sÄ fÞrste gang jeg skulle Äpne dÞra sÄ brukte jeg den manuelle ogsÄ fikk jeg opp en advarsel om at det kunne skade dÞra :stuck_out_tongue:

2 Likes

Han kom ikke til dekket bord i Tesla. Det var ingen roadster som du skriver, det var ingen prototype, ingen ansatte. Han har ikke satset “alt pĂ„ et kort” med Starship. Starlink gir internett til omtrent hele verden. Han er sjefsingeniĂžr for SpaceX. SpaceX inntekter vil mest sannsynlig overgĂ„ hele budsjettet til NASA i 2026. SĂ„ skriver du at han er i stand til Ă„ gjenta ting som hĂžres smart ut og setter sitt fingeravtrykk pĂ„ de dĂ„rligste tingene. Jeg er veldig interessert i Ă„ hĂžre hvor du har dette fra? For du er sĂ„ langt i fra virkeligheten pĂ„ omtrent alt du kommer med.

1 Like

Bra forsÞk, men noen folk er faktisk ikke mulig Ä realitetsorientere. NÄr man har svelget svart/hvit nyheter fra Dagbladet hele livet klarer man ikke Ä se grÄtt selv om man fÄr det slÄtt i trynet. At Musk har hatt noen idiotiske kommentar er ikke spesielt kontroversielt Ä si, men det betyr jo ikke at han ikke er en dyktig og smart businessmann.

At Space X har lagt alle eggene i Starship-korgene mÄ vÊre noe av det dummeste som er skrevet pÄ TekInvestor.

3 Likes

Kanskje det Elon er mest dyktig til er Ä fÄ folk som har lite peiling til Ä tro at han er et geni. Dette i tillegg til at han er rik er kanskje hans stÞrste fortrinn.

Hans kanskje dÄrligste kvalitet er at han har et ego pÄ stÞrrelsen med planeten Mars. Jeg tror ikke han er klar over det selv, men hans desperate forsÞk pÄ Ä fremstÄ som en ufeilbarlig visjonÊr som fÄr til alt fremstÄr ganske ofte som relativt patetisk.

Til glede for nye lesere: Dette er historien (tidlig 2025) fra den gang Elon Musk skulle imponere gamere i Path Of Exile 2 med Ă„ gĂ„ “livestream”

Dette er ikke msm, men en historie fra et miljÞ som holder pÄ Ä le seg i hel av at verdens rikeste mann har behov for Ä flexe skills i et spill han egentlig ikke har noe peiling pÄ.

Enjoy!

6 Likes

Jupiter, menar du?

Tenker du da pÄ Jensen Huang, Alex Karp eller Larry Ellison?

https://x.com/hinatamotivates/status/1975245511662711112?s=46

https://x.com/elonclipsx/status/1871777223448887515?s=46

https://x.com/redlinenewsusa/status/1896636946086064351?s=46

1 Like

Jeg tenker at fyren som klarte Ä fÄ Tesla og SpaceX pÄ beina ikke nÞdvendigvis er samme fyr som nÄ roter rundt. Man kan nok bli stormannsgal av mindre enn det han har gjennomfÞrt.

Sammenlign opptak av Trump fra 90-tallet med opptak i dag, du ser at den mentale kapasiteten har falt som en stein. Fyren er ikke til Ă„ kjenne igjen.

2 Likes

Du serverer meg tre klipp fra hans egen mediekanal, ok greit. Du har kanskje ikke hÞrt om Elon glaze. Hvordan flere brukere i det siste har rapportert om at Grok pÄ X er programforpliktet kun til Ä si positive ting om sjefen. Har du aldri tenkt at det kan vÊre lurt Ä finne informasjon om Elon Musk utenfor hans egen kreasjon?

Du har Alex Karp, CEO for et av det kanskje mest spekulative selskapene man har i USA for Þyeblikket. Her snakker man 1984, George Orwelle og storebror ser deg. Nylig var han sÄ hissig pÄ Michael Burry og andre short selgere live pÄ CNBC news at han holdt pÄ Ä hoppe ut av stolen. Kalte det et angrep pÄ vanlige folks formuer og oppfordret til Ä la vÊr Ä shorte et selskap som bare gjÞr gode ting for verden (Palantir). Selskapet hadde da en PE pÄ 600.

Videre har vi Jensen Huang kanskje den rimeligste av de tre, i alle fall utad. I dette tilfellet er det etikette Ä skryte av samarbeidspartneren. Ikke for Ä ta noe i fra noen her - jeg er sikker pÄ at dette var en prestasjon, men jeg hadde likt Ä visst hvor delaktig Elon egentlig var.

Til slutt har vi Ellison. Vet veldig lite om han, men klippet tyder pÄ at han syns Elon er en grepa kar.

Totalt sett, hva Þnsker du Ä vise? At superrike sleiker hverandre oppetter ryggen? Jeg har ingenting i mot at folk er rike. Problemet slik jeg ser det er totalt mangel pÄ integritet og sannferdighet blandt de ultra rike.

7 Likes

Jeg er enig at de har tapt seg begge to. Spesielt Trump. Det er som natt og dag. Han var en ganske veltalende mann hvis man ser tilbake pÄ klipp fra 80-tallet. Man kan nesten mistenke at begge delvis har mistet forstanden. Jeg er ogsÄ overbevist om at det fins noen diagnoser hos begge som burde gjort dem ukvalifiserte til Ä inneha de rollene de har i dag.

4 Likes

Hans mediekanal? Akkurat som ikke disse klippene ikke er overalt i sosiale medier og i massemedier generelt? For Ä si det slik. Du kommer aldri til Ä samarbeide med tre av verdens mest kjente og beste CEOs hvis ikke du er smart. Du kan gjÞre noen sÞk selv pÄ Grok for Ä finne ut at det ikke stemmer det du sier.

Sikkert ingen som legger merke til det her, men klippene jeg legger ut er ikke gjennom andre som har en agenda Ä ta/sverte personen. De fleste her leser kun det. At de er pÄ X er fordi det er lettest tilgjengelig. (Edit:bortsett fra disse klippene over. Hvis man gÄr direkte til hva personen faktisk har sagt, sÄ er det bedre enn gjennom andre).

Hvis du vil diskutere aksjer ogsÄ sÄ gjerne det. Men hva var pe i Nvidia for noen hundre prosent siden? Hva var pe pÄ APP pÄ 60kr. PE APP var 800, nÄ stÄr den i 689kr med PE 81. Markedet prises for fremtiden.

SĂ„ sier du at vi vet lite om Ellison. Vel han startet og er CTO i ORCL et selskap som er verdsatt til 628b usd. Er han heller ikke smart?

Men ser ingen verdi i Ä fortsette diskusjonen nÄ.

Nvidia selger et produkt med fÄ konkurenter og tekniskt vanskelig fÞr nye aktÞrer at komme inn. SÄ de kan ta ut hÞye priser. SÄnn er det ikke fÞr Tesla, de har massor av konkurenter pÄ automobilsidan, og pÄ elanlegg finns ogsÄ konkurenter og produktene er enkle fÞr andre at begynne med, hvis de vill. FÞr at fÞrsvara dagens bÞrskurs mÄ Telsa Þka sin vinst med en faktor 20, minst. Det er ikke nok med noen 100-tals %. Hvordan skall det gÄ till? Vilka produkter skall man tjene sÄdana enorme penger pÄ?

At noen selskaper har haft hÞye P/E og gjort det bra betyr ikke at alle selskaper med ultrahÞy P/E kommer at tjene enorme penger i Fremtiden. Noen fÄ gjÞr det. Det spÞrs ju om Tesle hÞr til den skaran. Jeg menar at det ikke gjÞr det, i hvert fall ikke innen en snar fremtid (<5Är). De er i feil marknader fÞr det. Men det er min opppfattnign. Hvis man ser pÄ bÞrskursen er det mange andre som tror motsatt.

4 Likes