Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nvidia har mange konkurrenter, men det beste produktet. Tesla er priset pÄ suksess eller delvis suksess innen selvkjÞring, robotaxi og optimus. Ingen som pÄstÄr at aksjekursen idag ikke er dyr mtp dagens inntjening. Pe synes jeg ikke er et godt mÄl uansett pÄ om man skal kjÞpe en aksje eller ikke. Det som er med Tesla er at hvis teknologien lykkes, sÄ kan de skallere opp utrolig raskt. Konkurrentene er ikke i nÊrheten av Ä ha produksjonslinjene til Tesla, og der er Musk i verdensklasse

Hva skal de bruke denne appen til?

1 Like

Man fÄr lese spekulasjonene, utover det sÄ fÞler jeg ikke at jeg skylder deg et svar etter at du setter latter emojies og klovnefjes pÄ omtrent samtlige innlegg jeg skriver

Hvilke spekulasjoner?

Det har jo liten hensikt Ä rulle ut en slik app nÄr det ikke finnes verken robotaxier eller tillatelser til Ä operere slike. Og sÄnn vil det vÊre i mange mange Är fremover. Teslas kamerabaserte opplegg kommer sannsynligvis aldri Ä bli godkjent for annet enn begrenset prÞvevirksomhet.

5 Likes

Faen meg kostelig at folk pÄ alvor insinuerer at ikke Musk er intelligent og/eller en av historiens mest vellykede entreprenÞrer. De samme som pÄ alvor insinuerte at mannen er/var nazist. Graden av ukritisk konsum og avhengighet av legacy medier og opninionsfiltre er direkte korrelert. Fordi begge idiotvurderinger stammer derfra, og ingen andre steder.

7 Likes

Ja, helt enig: Serie-billion-dollar-tech-entreprenĂžren og den mest business savy personen pĂ„ planeten noensinne er en stor dumming og “BudSpencer” fra TekInvestor er det egentlige store geniet som gjennomskuet ham.

Du vet at ogsÄ smarte mennesker kan, og veldig ofte gjÞr, si/tro/mener ting som er feil eller mindre riktig? Newton var feks ekstremt opptatt av alkymi og teologi. Er du smartere enn han ogsÄ?

4 Likes

Har ikke sagt jeg er smart. Spiller litt sjakk, sÄ det trekker vel ned.

2 Likes

Genier kan vÊre idioter pÄ andre omrÄder? :thinking:

3 Likes

Musk har vel sagt at han har en form for autisme som kalles Aspergers.
I sÄ tilfelle er det ikke uvanlig at man kan vÊre usedvanlig skarp innen noen omrÄder, men samtidig begrenset pÄ andre?

2 Likes

Jeg tror ikke jeg har direkte kalt ham verken idiot eller nazist, men fyren har en tydelig hang-up pÄ hudfarge.

SÄ kan man jo tenke litt pÄ eksempler som dette (uten at det nÞdvendigvis antyder mer enn at han er rasist, noe som selvfÞlgelig ikke nÞdvendigvis er det samme som Ä vÊre nazist som jo er noe mer):

6 Likes

Dette er en observasjon.

DrĂžssevis av tilsvarende. Du kommer ikke til Ă„ se klippet, men anbefaler at du gjĂžr

1 Like

Man mÄ heller ikke glemme hans aktive stÞtte til hÞyreekstreme krefter i Tyskland, UK og andre land i Europa.

Det betyr kanskje ikke at han er nazist, men han er definitivt brungrumsete sÄ det holder.

4 Likes

Alle som kan tenke seg Ä stille spÞrsmÄl ved om en slik utvikling er helt bra mÄ bli klassifisert som rasist altsÄ :rofl:

2 Likes

Dere fÄr fortsette Ä sable ned alt som har med Musk Ä gjÞre:

https://www.youtube.com/live/SkINUSDAiHs?si=p6GgdvT7OLSQzAO1

Her kommer et forsĂžk pĂ„ Ă„ presisere/moderere mitt syn pĂ„ Elon Musk etter Ă„ ha havnet i et kaninhull av Koenigsegg-omvisninger med sjefen sjĂžl pĂ„ youtube. Gud bedre for en kapasitet. Det er jo et tap for Sverige at mannen “bare” lager racerbiler. Han er alt Musk skulle Ăžnske han ble oppfattet som. Kanskje var Musk genial (ogsĂ„ jeg var imponert nĂ„r det tok av), men han endte opp som atter en pengefyr. Koenigsegg derimot har ganske nylig tatt seg rĂ„d til Ă„ kjĂžpe sin fĂžrste Koenigsegg etter Ă„ ha bygget bilene i 25+ Ă„r eller noe.

Snurr film (timestamp er med vilje).

Hvis du ikke ser forskjell, sÄ kan jeg ikke hjelpe deg, vi fÄr bare vÊre uenige.

3 Likes

Ser klart forskjellen: Koenigsegg lager drÞmmebiler som jeg mÄtte hatt et glassmonter til Ä oppbevare de i, Tesla vil jeg pÄstÄ har vÊrt med pÄ Ä endre verdens syn pÄ biler, og derved fÄtt aksellerert overgangen fra fossil fremdrift til energieffektiv og utslippsfri fremdrift.
Nei, jeg gidder ikke Ă„ diskutere barnearbeid osv, like lite som jeg trekker inn Exxon Valdez osv
Tesla lager biler som for meg gjĂžr min hverdag enklere og hyggeligere, Koenigsegg sine biler gidder jeg ikke engang Ă„ drĂžmme om.
For min del er det bare et bilmerke Ä drÞmme om, og det startet med Countach lenge fÞr jeg selv fikk lappen, men det er ogsÄ helt urealistisk, for meg.

1 Like

En idiotisk diskusjon etter mitt syn.
Mer relevant Ä heller fokusere pÄ hans moral og holdning, enn hvor hÞy IQ han har.

3 Likes

https://x.com/aelluswamy/status/2000249076567404593?s=46

Hvordan fÄr man kjÞpt aksjer i spaceX? Skal ikke de kanskje bÞrsnoterte? Det kan jo bli spenende.

Er vel planer om notering i lÞpet av -26, men nÄr Musk er involvert vet en jo aldri nÄr det blir
.