Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nevner du dieselbiler pÄ en TeslatrÄd? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Dette er jo noe Ä tenke pÄ. Mulig man kan legge noe foliering pÄ bakluken i det omrÄdet man mÄ ta tak?

Ja, og hvorfor?:wink:
Etter Ä ha kjÞrt elbi i over fire Är har jeg vÊrt totalt uinteressert i fossilbil, men etter Ä ha stÄtt pÄ liste pÄ e-Niro i ett Är, med forventning om levering november-desember, sÄ blir det taust fra Kia.
I tillegg skyter de langt over mÄl, prismessig.
Utstyr som er momsfritt for elbil er dyrere enn for Hybrid og PHEV
dekkpakke pluss matter 23000kr!!! Momsfritt!!!
Det er til Kia, ikke 19-20” hjul til Tesla!

Tesla derimot har samme pris over hele verden.

HÞres ut som noen prÞver Ä dekke inn dyrere bil via Þkt pris pÄ ekstra utstyr

1 Like

Enig i kritikken av Kia. De har ikke sjans til Ä levere biler. Kansellerte reservasjonen da jeg forstod at de mente 2020 som rimelig leveringstid for de som ikke var blant de 1000 fleste pÄ listen. Synd for de, flott for Tesla som har egen batterifabrikk.

1 Like

Jeg hadde kÞnummer rett over 100, har nÄ krÞpet under 100.
Men jeg har ikke veldig lyst pÄ e-Niro
er i praksis ikke ulik Ioniq, bare stÞrre batteri og 100-120 oppi pris


e-Niro er dessverre en svĂŠrt skuffende bil. Overpriset, veldig lav produksjon og laaang ventetid. Ganske spesielt at “First Edition”-bilene som kommer fĂžrst vil ha et sterkt handicap mot biler som kommer senere, da de leveres uten muligheter for app-tilgang og sannsynligvis uten mulighet for hengerfeste. Kan bli voldsomt verditap pĂ„ de fĂžrste bilene om de som kommer senere bĂ„de er billigere og bedre utstyrt. Ganske tydelig at Kia ikke mener alvor med sin satsning pĂ„ elbil per nĂ„.

Leaf og Model 3 blir sannsynligvis de to mest solgte modellene i Norge i 2019. Leaf fordi Nissan faktisk evner Ä produsere mye og relativt Älreit prising , Model 3 fordi det er en veldig god bil rett og slett. Blir spennende Ä se nÄr Tesla Äpner for bestilling med det mellomstore og minste batteriet (og hvilke priser disse vil ha) .

3 Likes

SR er vel oppgitt til 200 EPA eller WLPT? AltsÄ 320 km?
Ioniq har 280 NEDC som er realistisk pÄ sommeren pÄ Danske smÄeveier 60-80 km//t, i praksis 180-240 km i Norge. M3 vil vel klare minimum 250 km vinterdag?
FĂ„r en SR Premium AP til ca 400k er den sĂŠrdeles interessant
ift feks Kia (gjeeeesp) e-Niro.

Mid-range har oppgitt rekkevidde pÄ 260 miles (418 km) EPA.
For standard-versjonen er det tidligere spekulert i 220 miles (354 km) EPA, men dette er ikke offisielt bekreftet enda sÄ vidt jeg vet.

Begge disse vil nok konkurrere svÊrt godt mot det aller meste annet pÄ markedet per nÄ.
En stripped SR Model 3 til ~ 320’ NOK ville nok solgt veldig godt.

Kommer SR med 354 EPA er det veldig bra, lader en til 80% til vanlig sÄ har en fortsatt ~280 EPA!
Men den har noen ulemper. Er evel heller ikke takbÞyler offisielt enda? Det mÄ jeg ha. Jeg vil ikke ha flere biler uten mulighet for skiboks.
Synes ogsÄ frunken var rimelig grei.

2 Likes

TakbÞyler er offisielt pÄ model 3, jo.

2 Likes

Tesla starter bygging av bilfabrikk i Shanghai - dette blir et stort vendepunkt, tror jeg

1 Like

Da er stoppeklokka i gang for Ä se hvor lang tid det tar fÞr Trump tordner pÄ twitter

Leaf 3.Zero e+ Limited Edition fÄr ladekapasitet opp til 100 kW (tidligere 40 kW). Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et sÄkalt Intelligent Power-batteri med forbedrede egenskaper.

Det var da veldig hĂžyt. En model S kjĂžres vesentlig mye billigere enn dette.

Virker som Nissan kun har fokusert pĂ„ Ă„ Ăžke batteriets kapasitet her. Fortsatt ikke aktiv-kjĂžling i batteriet og ikke fokus pĂ„ Ă„ gjĂžre motoren mer effektiv. Hyundai Kona ligger vel pĂ„ ca. 130 Wh/km (?), sĂ„ her har Nissan forbedringspotensial. Til en pris pĂ„ 380’+ er Model 3 AWD LR langt mer attraktiv.

Model S ligger etter min erfaring ca. pÄ 170-180 Wh/km pÄ langtur med aktiv kjÞring i 95-100 km/t.

Du glemmer det viktigste, de har oppdatert stĂžrste aberet med leaf som er designet.

Denne bilen ser jo ut som en bil man tĂžr Ă„ bli sett i.

1 Like

Er vel ingen designendring pÄ 60 kWh-utgaven sammenlignet med den pÄ 40 kWh?

For Þvrig enig i at fÞrste generasjon ser helt fryktelig ut. Den nye ser bedre ut, men er langt fra pen den ogsÄ.

1 Like

ForstÄr ikke hvorfor motoren fremdeles bÊrer preg av Ä ligne pÄ en forbrenningsmotor.

1 Like

NĂ„ gjĂžr Tesla model S og X til en mer eksklusiv bil

4 Likes

De er vel allerede eksklusive. Regner med det er rett og slett fordi 100kwh blir den nye standaren, sÄ kommer det en stÞrre pakke om ikke lenge. Det begynner Ä bli pÄ hÞy tid, 100kwh har lenge vÊrt top dog nÄ. De skal vel ogsÄ fjerne 75/80/90 betegnelsene og gjÞre noe ala Mod 3. Long Range etc.

1 Like