Diskusjon Triggere Porteføljer

Tesla (TSLA) 🏎

tsla
Investeringer: #<Tag:0x00007f3660888d60>

Nevner du dieselbiler på en Teslatråd? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dette er jo noe å tenke på. Mulig man kan legge noe foliering på bakluken i det området man må ta tak?

Ja, og hvorfor?:wink:
Etter å ha kjørt elbi i over fire år har jeg vært totalt uinteressert i fossilbil, men etter å ha stått på liste på e-Niro i ett år, med forventning om levering november-desember, så blir det taust fra Kia.
I tillegg skyter de langt over mål, prismessig.
Utstyr som er momsfritt for elbil er dyrere enn for Hybrid og PHEV…dekkpakke pluss matter 23000kr!!! Momsfritt!!!
Det er til Kia, ikke 19-20” hjul til Tesla!

Tesla derimot har samme pris over hele verden.

Høres ut som noen prøver å dekke inn dyrere bil via økt pris på ekstra utstyr

Enig i kritikken av Kia. De har ikke sjans til å levere biler. Kansellerte reservasjonen da jeg forstod at de mente 2020 som rimelig leveringstid for de som ikke var blant de 1000 fleste på listen. Synd for de, flott for Tesla som har egen batterifabrikk.

Jeg hadde kønummer rett over 100, har nå krøpet under 100.
Men jeg har ikke veldig lyst på e-Niro…er i praksis ikke ulik Ioniq, bare større batteri og 100-120 oppi pris…

e-Niro er dessverre en svært skuffende bil. Overpriset, veldig lav produksjon og laaang ventetid. Ganske spesielt at “First Edition”-bilene som kommer først vil ha et sterkt handicap mot biler som kommer senere, da de leveres uten muligheter for app-tilgang og sannsynligvis uten mulighet for hengerfeste. Kan bli voldsomt verditap på de første bilene om de som kommer senere både er billigere og bedre utstyrt. Ganske tydelig at Kia ikke mener alvor med sin satsning på elbil per nå.

Leaf og Model 3 blir sannsynligvis de to mest solgte modellene i Norge i 2019. Leaf fordi Nissan faktisk evner å produsere mye og relativt ålreit prising , Model 3 fordi det er en veldig god bil rett og slett. Blir spennende å se når Tesla åpner for bestilling med det mellomstore og minste batteriet (og hvilke priser disse vil ha) .

SR er vel oppgitt til 200 EPA eller WLPT? Altså 320 km?
Ioniq har 280 NEDC som er realistisk på sommeren på Danske småeveier 60-80 km//t, i praksis 180-240 km i Norge. M3 vil vel klare minimum 250 km vinterdag?
Får en SR Premium AP til ca 400k er den særdeles interessant…ift feks Kia (gjeeeesp) e-Niro.

Mid-range har oppgitt rekkevidde på 260 miles (418 km) EPA.
For standard-versjonen er det tidligere spekulert i 220 miles (354 km) EPA, men dette er ikke offisielt bekreftet enda så vidt jeg vet.

Begge disse vil nok konkurrere svært godt mot det aller meste annet på markedet per nå.
En stripped SR Model 3 til ~ 320’ NOK ville nok solgt veldig godt.

Kommer SR med 354 EPA er det veldig bra, lader en til 80% til vanlig så har en fortsatt ~280 EPA!
Men den har noen ulemper. Er evel heller ikke takbøyler offisielt enda? Det må jeg ha. Jeg vil ikke ha flere biler uten mulighet for skiboks.
Synes også frunken var rimelig grei.

Takbøyler er offisielt på model 3, jo.

Tesla starter bygging av bilfabrikk i Shanghai - dette blir et stort vendepunkt, tror jeg

Da er stoppeklokka i gang for å se hvor lang tid det tar før Trump tordner på twitter

Leaf 3.Zero e+ Limited Edition får ladekapasitet opp til 100 kW (tidligere 40 kW). Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et såkalt Intelligent Power-batteri med forbedrede egenskaper.

Det var da veldig høyt. En model S kjøres vesentlig mye billigere enn dette.

Virker som Nissan kun har fokusert på å øke batteriets kapasitet her. Fortsatt ikke aktiv-kjøling i batteriet og ikke fokus på å gjøre motoren mer effektiv. Hyundai Kona ligger vel på ca. 130 Wh/km (?), så her har Nissan forbedringspotensial. Til en pris på 380’+ er Model 3 AWD LR langt mer attraktiv.

Model S ligger etter min erfaring ca. på 170-180 Wh/km på langtur med aktiv kjøring i 95-100 km/t.

Du glemmer det viktigste, de har oppdatert største aberet med leaf som er designet.

Denne bilen ser jo ut som en bil man tør å bli sett i.

Er vel ingen designendring på 60 kWh-utgaven sammenlignet med den på 40 kWh?

For øvrig enig i at første generasjon ser helt fryktelig ut. Den nye ser bedre ut, men er langt fra pen den også.

Forstår ikke hvorfor motoren fremdeles bærer preg av å ligne på en forbrenningsmotor.

Nå gjør Tesla model S og X til en mer eksklusiv bil

De er vel allerede eksklusive. Regner med det er rett og slett fordi 100kwh blir den nye standaren, så kommer det en større pakke om ikke lenge. Det begynner å bli på høy tid, 100kwh har lenge vært top dog nå. De skal vel også fjerne 75/80/90 betegnelsene og gjøre noe ala Mod 3. Long Range etc.