Diskusjon Triggere Porteføljer

Tesla (TSLA) 🏎

tsla
Investeringer: #<Tag:0x00007f3672fdfdb8>

Leaf anno 2019 er sgs lik Leaf anno 2011.
Front og hekk er endret men fra siden er den omtrent identisk.
Jeg bryr meg forøvrig ikke hva andre mener om min bil, men Leaf med Chademo hurtiglading og Leaf design tiltaler meg ikke, samt treg hurtiglading på langtur. Nei takk.
Ser ut til at «de andre» vil at Elon skal føre an i ledelsen, fortsatt!

Spennende tider fremover. Ganske sikker på vi ser Model S og X med 2170-batterier en gang dette halvåret. En SR-modell med ca 100 kWh og en LR-modell med ca 120-130 kWh. På tide at de kvitter seg med nummerbetegnelsen også S og X. Jeg tipper grunnen til å kvitte seg med 75-modellen allerede nå er for å sikre størst mulige marginer på S- og X-salgene frem mot refreshen av modellene og å distansere seg enda mer fra Model 3.

Litt usikker på hva jeg selv ville gjort om jeg skulle kjøpt Model S i dag. Jeg valgte bort 100 siden jeg aldri eller svært sjelden trenger rekkevidden og ladefarten. Sparte ca 150.000 kr på det.

Jeg synes det er meget spennende, ryktene sier jo at de ikke har tjent allverdens på 75kwh variantene heller. Så positivt om de kommer med større pakker, litt kjipt at 3 serien nok ikke får større batterier siden de allerede kjører de litt større Cellene der.

Var forsåvidt innom Tesla på lørdag, har startet å overbevise kona, Første runde gikk bra.

btw @pdx hvordan funker X serien med barneseter og sånn? ( du har vel et halvt fotball lag snart? )

Satt på i en Model X med fire voksne og to barn (2 og 5 år) i julen, funka fint :slight_smile:

Funker som bare det :slight_smile: Vi har 5-seter varianten med 2 middels store barneseterseter baki, og satser på at det blir plass til ett til i midten når nestemann kommer. Med bakovervente barnester kan det være lurt å vippe seteryggen mot bagasjerommet litt bakover så de får plass til beina. Dørene er helt geniale, og har aldri problemer med at de er vanskelige å åpne på trange steder. Det vanskeligste er egentlig hvis det er lavt under taket, f.eks på kjøpesenter. Har fått noen riper der, så man må være litt obs.

Hvis det regner står du tørt under dørene og tar inn og ut kidsa - veldig praktisk. At man kan åpne dørene med fjernkontrollen mens man står og kler på kidsa inne, og så bare setter de rett inn når man kommer ut sparer litt tid og føles ganske kult :smiley:

Setene er svært enkle å rengjøre. Har hvitt interiør og var veldig spente på om det kom til å holde seg fint, det har det.

Spotify’en gjør også at det er lett å sette på barnemusikk ved behov, det har reddet oss en del ganger.

Akselerasjonen er frisk, så kjører alltid med Chill-mode på med familien i bilen. Bruker også autopilot mindre enn jeg trodde fordi fruen blir bilsyk av den, det går litt for mye i rykk og napp.

Man trenger heller ikke bøye seg ned for å sette inn barna, og ingen dunker hodet i taket, som vi gjorde i den gamle SUVen.

Den romslige bagasjeplassen i Xen kommer også godt med når man har små barn på tur, alt går! Og får man ikke plass til alt bak har man frunken foran. Kona var også skeptisk til bilen i starten, men etter å ha sittet på med familie og venner i andre biler har vi begge innsett at den er i en klasse for seg.

Har man råd er det ingenting å tenke på, X er den perfekte* bil for barnefamilier. Den fremstår også som veldig trygg, med godt veigrep også på vinterføre.

Glemte å nevne det geniale luftrenseanlegget - har ikke luktet eksos på tur siden vi fikk bilen.

PS: Husk at jeg gir bort gratis Insider i ett år til alle som bruker vervelenken min når de kjøper Tesla :slight_smile: http://ts.la/jrgen14 innen 1. Feb.

(* Sett bort fra litt smårusk, f.eks at vinduene fryser fast på vinteren, og laber service kapasitet og kundeservice)

Den har mange av de samme egenskapene som en Caravelle, utenom aksellerasjonen mao :stuck_out_tongue:

Hadde en 5 seter X og dessverre nedgradert til en jævla ford forbanna mondeo stasjonsvogn, som skal være en stor stasjonsvogn. Plassen i baksetet kan ikke måle seg med en model x engang. Har to barneseter av typen besafe izi go modular. I model X’en fikk jeg selv god plass mellom barnesetene bak, mens det i mondeoen ikke er behov for sikkerhetsseler om jeg skal sitte der, da jeg må fysisk bruke makt for å få presset stumpen mellom de to setene.
Dørene er også MAGISK om du har små barn du skal plassere i barnestoler, i motsetning til mondeoen som er en ryggskade waiting to happen.

Du kjørte 5 seter konfigen?

hvordan er bagasjerom plassen i Xen når man kjører den konfigen?

Kjøpte demobil, men var uansett ute etter 5 seter da jeg ville ha baggasjeplass.
Før hadde de sider som plukket ut og listet opp alle inventory bilene (Demo eller utstillingsbiler) med specs som var helt genial. På hjemmesiden til Tesla får man bare noen får alternativer, mens det ligger flere inne hos Tesla. Dessverre ville ikke Tesla at disse skulle eksistere lenger, men infoen ligger fremdeles på siden deres, bare ikke synlig.

Veldig god plass i bagasjerommet, det synes jeg forsåvidt Model S’en jeg hadde også hadde. Ferietur med to barn og to barnevogner gikk fint med begge. En vogn av typen Emmaljunga Mondial + noe sånt, samt baggasje var null problem.

Var innom å så på X for lenge siden, gigantisk bagasjerom, er god plass også under gulvet i bagasjerommet. Ladekabler og slikt kan ligge i frunken.

Jeg er fryktelig fornøyd med plassen i Model S. Mer enn tilstrekkelig for vår familie med to små barn, men kan se at høye dører samt god plass selv til 3 barn kan være et stort pluss for mange. For meg blir X-en for stor og kona synes dørene er harry. :stuck_out_tongue:

I tillegg er X noen kroner dyrere enn S og S-en er strengt dyr nok som den er (skulle egentlig hatt 3, men den var dessverre ikke tilgjengelig i høst).

Vi er også imponert over plassen i S. Utrolig hva man for pakka inn i bilen, selv med to barn, vogn og bagasje. Det er også plass til både fruen og meg mellom barnesetene (https://www.babybanden.no/products/concord-reverso-plus-cosmic-black og https://www.babybanden.no/products/recaro-privia-0-13kg-black-ubase med base) . Var på bilferie i Danmark med 3 voksne + 1 barn sist sommer, og det gikk overraskende bra.

Det er faktisk det mest imponerende med S-en og fryktelig praktisk med to små barn i bilseter bak. Bilen vi kom fra, en Auris stasjonsvogn, var det komplett umulig.

Dere som har fått Superrente hos Tesla, hva er trikset? Må man innom showrommet og deale, eller bare legge inn ordre på nett på rett tidspunkt? ( fikk opp 3,59% nå som ikke er galt men vil ha bedre).

Ser også at det ligger endel brukte Teslas på sidene dems, men noen snakket om Demo biler som ikke lå der. Er showrom løsningen der også?

( og til de som vil jeg skal bruke ref kode, skal ikke ha bil før i desember… så god tid) :stuck_out_tongue:

De kjører kampanjer, men de går via word of mouth. Så meld deg inn i sider som teslanytt på FB, der spres det fort om det starter. Kampanjene på inventory biler er ofte rundt kvartalsslutt da de vil ha ut biler og booste salg. Har ikke prøvd å deale hos Tesla, tror ALT styres fra toppen der og selgerne i butikk har lite å si.

Utstillingsbiler: https://www.tesla.com/no_NO/new

Brukte biler: https://www.tesla.com/no_NO/used?model=mx

https://inventory.teslastats.no/ hadde database før over alle bilene som tesla hadde inne, selv de som ikke hadde annonse på tesla sine sider. Var sånn jeg fant min. Dessverre ville ikke Tesla at disse sidene skulle være tilgjengelige og ba utvikleren stenge den, MEN såvidt jeg vet har ikke informasjon blitt slettet fra Tesla sine sider. Så om du har litt IT kløkt klarer man sikkert å plukke ut infoen selv.

Er du betalende medlem der?

nope :slight_smile:
Betaler kun for @pdx sine tjenester :smiling_face_with_three_hearts:

Slutt på referral program fra første februar :confused:

Sjekket ut den teslanytt siden på FB, litt overentusiastisk han adminen der ass .