Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Leaf anno 2019 er sgs lik Leaf anno 2011.
Front og hekk er endret men fra siden er den omtrent identisk.
Jeg bryr meg forÞvrig ikke hva andre mener om min bil, men Leaf med Chademo hurtiglading og Leaf design tiltaler meg ikke, samt treg hurtiglading pÄ langtur. Nei takk.
Ser ut til at «de andre» vil at Elon skal fÞre an i ledelsen, fortsatt!

1 Like

Spennende tider fremover. Ganske sikker pÄ vi ser Model S og X med 2170-batterier en gang dette halvÄret. En SR-modell med ca 100 kWh og en LR-modell med ca 120-130 kWh. PÄ tide at de kvitter seg med nummerbetegnelsen ogsÄ S og X. Jeg tipper grunnen til Ä kvitte seg med 75-modellen allerede nÄ er for Ä sikre stÞrst mulige marginer pÄ S- og X-salgene frem mot refreshen av modellene og Ä distansere seg enda mer fra Model 3.

Litt usikker pÄ hva jeg selv ville gjort om jeg skulle kjÞpt Model S i dag. Jeg valgte bort 100 siden jeg aldri eller svÊrt sjelden trenger rekkevidden og ladefarten. Sparte ca 150.000 kr pÄ det.

Jeg synes det er meget spennende, ryktene sier jo at de ikke har tjent allverdens pÄ 75kwh variantene heller. SÄ positivt om de kommer med stÞrre pakker, litt kjipt at 3 serien nok ikke fÄr stÞrre batterier siden de allerede kjÞrer de litt stÞrre Cellene der.

Var forsÄvidt innom Tesla pÄ lÞrdag, har startet Ä overbevise kona, FÞrste runde gikk bra.

btw @pdx hvordan funker X serien med barneseter og sÄnn? ( du har vel et halvt fotball lag snart? )

Satt pÄ i en Model X med fire voksne og to barn (2 og 5 Är) i julen, funka fint :slight_smile:

2 Likes

Funker som bare det :slight_smile: Vi har 5-seter varianten med 2 middels store barneseterseter baki, og satser pÄ at det blir plass til ett til i midten nÄr nestemann kommer. Med bakovervente barnester kan det vÊre lurt Ä vippe seteryggen mot bagasjerommet litt bakover sÄ de fÄr plass til beina. DÞrene er helt geniale, og har aldri problemer med at de er vanskelige Ä Äpne pÄ trange steder. Det vanskeligste er egentlig hvis det er lavt under taket, f.eks pÄ kjÞpesenter. Har fÄtt noen riper der, sÄ man mÄ vÊre litt obs.

Hvis det regner stÄr du tÞrt under dÞrene og tar inn og ut kidsa - veldig praktisk. At man kan Äpne dÞrene med fjernkontrollen mens man stÄr og kler pÄ kidsa inne, og sÄ bare setter de rett inn nÄr man kommer ut sparer litt tid og fÞles ganske kult :smiley:

Setene er svÊrt enkle Ä rengjÞre. Har hvitt interiÞr og var veldig spente pÄ om det kom til Ä holde seg fint, det har det.

Spotify’en gjĂžr ogsĂ„ at det er lett Ă„ sette pĂ„ barnemusikk ved behov, det har reddet oss en del ganger.

Akselerasjonen er frisk, sÄ kjÞrer alltid med Chill-mode pÄ med familien i bilen. Bruker ogsÄ autopilot mindre enn jeg trodde fordi fruen blir bilsyk av den, det gÄr litt for mye i rykk og napp.

Man trenger heller ikke bĂžye seg ned for Ă„ sette inn barna, og ingen dunker hodet i taket, som vi gjorde i den gamle SUVen.

Den romslige bagasjeplassen i Xen kommer ogsÄ godt med nÄr man har smÄ barn pÄ tur, alt gÄr! Og fÄr man ikke plass til alt bak har man frunken foran. Kona var ogsÄ skeptisk til bilen i starten, men etter Ä ha sittet pÄ med familie og venner i andre biler har vi begge innsett at den er i en klasse for seg.

Har man rÄd er det ingenting Ä tenke pÄ, X er den perfekte* bil for barnefamilier. Den fremstÄr ogsÄ som veldig trygg, med godt veigrep ogsÄ pÄ vinterfÞre.

Glemte Ä nevne det geniale luftrenseanlegget - har ikke luktet eksos pÄ tur siden vi fikk bilen.

PS: Husk at jeg gir bort gratis Insider i ett Är til alle som bruker vervelenken min nÄr de kjÞper Tesla :slight_smile: http://ts.la/jrgen14 innen 1. Feb.

(* Sett bort fra litt smÄrusk, f.eks at vinduene fryser fast pÄ vinteren, og laber service kapasitet og kundeservice)

7 Likes

Den har mange av de samme egenskapene som en Caravelle, utenom aksellerasjonen mao :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hadde en 5 seter X og dessverre nedgradert til en jĂŠvla ford forbanna mondeo stasjonsvogn, som skal vĂŠre en stor stasjonsvogn. Plassen i baksetet kan ikke mĂ„le seg med en model x engang. Har to barneseter av typen besafe izi go modular. I model X’en fikk jeg selv god plass mellom barnesetene bak, mens det i mondeoen ikke er behov for sikkerhetsseler om jeg skal sitte der, da jeg mĂ„ fysisk bruke makt for Ă„ fĂ„ presset stumpen mellom de to setene.
DÞrene er ogsÄ MAGISK om du har smÄ barn du skal plassere i barnestoler, i motsetning til mondeoen som er en ryggskade waiting to happen.

6 Likes

Du kjĂžrte 5 seter konfigen?

hvordan er bagasjerom plassen i Xen nÄr man kjÞrer den konfigen?

KjĂžpte demobil, men var uansett ute etter 5 seter da jeg ville ha baggasjeplass.
FÞr hadde de sider som plukket ut og listet opp alle inventory bilene (Demo eller utstillingsbiler) med specs som var helt genial. PÄ hjemmesiden til Tesla fÄr man bare noen fÄr alternativer, mens det ligger flere inne hos Tesla. Dessverre ville ikke Tesla at disse skulle eksistere lenger, men infoen ligger fremdeles pÄ siden deres, bare ikke synlig.

Veldig god plass i bagasjerommet, det synes jeg forsĂ„vidt Model S’en jeg hadde ogsĂ„ hadde. Ferietur med to barn og to barnevogner gikk fint med begge. En vogn av typen Emmaljunga Mondial + noe sĂ„nt, samt baggasje var null problem.

Var innom Ä sÄ pÄ X for lenge siden, gigantisk bagasjerom, er god plass ogsÄ under gulvet i bagasjerommet. Ladekabler og slikt kan ligge i frunken.

1 Like

Jeg er fryktelig fornÞyd med plassen i Model S. Mer enn tilstrekkelig for vÄr familie med to smÄ barn, men kan se at hÞye dÞrer samt god plass selv til 3 barn kan vÊre et stort pluss for mange. For meg blir X-en for stor og kona synes dÞrene er harry. :stuck_out_tongue:

I tillegg er X noen kroner dyrere enn S og S-en er strengt dyr nok som den er (skulle egentlig hatt 3, men den var dessverre ikke tilgjengelig i hĂžst).

5 Likes

Vi er ogsÄ imponert over plassen i S. Utrolig hva man for pakka inn i bilen, selv med to barn, vogn og bagasje. Det er ogsÄ plass til bÄde fruen og meg mellom barnesetene (https://www.babybanden.no/products/concord-reverso-plus-cosmic-black og https://www.babybanden.no/products/recaro-privia-0-13kg-black-ubase med base) . Var pÄ bilferie i Danmark med 3 voksne + 1 barn sist sommer, og det gikk overraskende bra.

Det er faktisk det mest imponerende med S-en og fryktelig praktisk med to smÄ barn i bilseter bak. Bilen vi kom fra, en Auris stasjonsvogn, var det komplett umulig.

1 Like

Dere som har fÄtt Superrente hos Tesla, hva er trikset? MÄ man innom showrommet og deale, eller bare legge inn ordre pÄ nett pÄ rett tidspunkt? ( fikk opp 3,59% nÄ som ikke er galt men vil ha bedre).

Ser ogsÄ at det ligger endel brukte Teslas pÄ sidene dems, men noen snakket om Demo biler som ikke lÄ der. Er showrom lÞsningen der ogsÄ?

( og til de som vil jeg skal bruke ref kode, skal ikke ha bil fÞr i desember
 sÄ god tid) :stuck_out_tongue:

De kjÞrer kampanjer, men de gÄr via word of mouth. SÄ meld deg inn i sider som teslanytt pÄ FB, der spres det fort om det starter. Kampanjene pÄ inventory biler er ofte rundt kvartalsslutt da de vil ha ut biler og booste salg. Har ikke prÞvd Ä deale hos Tesla, tror ALT styres fra toppen der og selgerne i butikk har lite Ä si.

Utstillingsbiler: https://www.tesla.com/no_NO/new

Brukte biler: https://www.tesla.com/no_NO/used?model=mx

https://inventory.teslastats.no/ hadde database fÞr over alle bilene som tesla hadde inne, selv de som ikke hadde annonse pÄ tesla sine sider. Var sÄnn jeg fant min. Dessverre ville ikke Tesla at disse sidene skulle vÊre tilgjengelige og ba utvikleren stenge den, MEN sÄvidt jeg vet har ikke informasjon blitt slettet fra Tesla sine sider. SÄ om du har litt IT klÞkt klarer man sikkert Ä plukke ut infoen selv.

2 Likes

Er du betalende medlem der?

nope :slight_smile:
Betaler kun for @pdx sine tjenester :smiling_face_with_three_hearts:

3 Likes

Slutt pÄ referral program fra fÞrste februar :confused:

Sjekket ut den teslanytt siden pÄ FB, litt overentusiastisk han adminen der ass .

2 Likes