Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Oh yes indeed. Så sinnsykt og :joy:

Men han har vel funnet en nisje han kan tjene penger på, ser forsåvidt at FB siden kun skal bli for betalende medlemmer. Litt dumt det bryter med FB sine retningslinjer slik at han kommer til å miste alle gruppene og sidene sine.

Tesla will need to make these cuts while increasing the Model 3 production rate and making many manufacturing engineering improvements in the coming months,” Musk [said in an email that was sent to Tesla employees]

3 Likes

Ikke akkurat en nyhet, og ikke sikkert det er korrekt, men i alle fall noe å tenke på:

2 Likes

På tysk kraftmiks sammenlignet opp mot diesel medfører påstanden riktighet. Dog lite relevant for norske forhold.

På norsk kraftmiks (~ 100 % vannkraft) er tilsvarende tall mellom 50 000 km og 75 000 km (avhengig av om man sammenligner mot bensin, hybrid eller diesel).

Her har du mer utfyllende angående rapporten TV2 tok et “worst case”-utdrag fra: https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

3 Likes

Greit å tenke på lokalmiljøet også. Er ikke bra med diesel i byer.

2 Likes


Denne kom ut igår.

5 Likes

Undersøkelsen til tyske ADAC tar høyde for en levetid på 150.000 km, jeg tror ikke en Tesla blir skrotet etter 150.000 km, heller ikke i Tyskland.

Tas det hensyn til Tesla sin Gigafactory som produserer halvparten (?) av verdens elbilbatterier vha solenergi?

Når det gjelder feks kobolt, så reduseres andel kobolt, i følge Kia så har foreløpig siste generasjon batterier redusert fra 20% til 10%, lurer på om Tesla sine batterier har enda mindre andel.

For de som har vært i mindre byer i Polen vinterdag, så vil jeg tro at de fleste ville foretrekke kullkraft og oppvarming vha varmepumper og elbiler, for den kombinasjonen av gamle dieselbiler og og fyring med Gud vet hva gjør det lokale miljøet ulevelig for en landsens gutt fra landet! Men også i Polen skjer det noe, bla bønder som installerer solcellepaneler på driftsbygningene. Driftsbygninger som omtrent ser ut som om de er fra siste verdenskrig!

Det som ingen av kritikerne av elbiler er villig til å se på er hvordan «gamle» dieselbiler påvirker nærmiljøet. Nå er heldigvis Toyota Hiace over og ut, men den var og er en utslippsbombe uten like. Det er bare å legge seg på hjul det.
Hva er en gammel dieselbil? Når begynner dyser osv å bli slitt? Hvor mange dieselbiler har inntakt EGR ventil? Folk «trimmer» villig vekk dieselbiler, og kobler i samme slengen ut EGR…
En elbil har like lokale miljøutslipp når den er 10 år som når den var ny…

Denne artikkelen tar for seg 12 myter om elbil:

2 Likes

Nå kommer snart Sentry Mode - en 360 dash cam-funksjon.

Skal det endelig bli trygt å parkere på kjøpesentere? :grin:

I tillegg er visst Advanced Summon enda på vei, og har nå fått regulatorisk godkjenning.

2 Likes

Var det ikke Tesla nylig som ikke gikk god for parkeringsfunksjonen? Var en fyr som hadde en trang garasje og en gang han brukte parkeringsfunksjonen, så kræsjet den fordi sensorene ikke er gode nok. :stuck_out_tongue:

Tror det var noe om at de ikke går god for nøyaktigheten hvis det er under 30cm klaring eller noe sånn. I tillegg var det visst en delay mellom trykk og reaksjon fordi signalet går over GSM og ikke wifi/bluetooth. Det kan argumenteres for at det gjør funksjonen ganske ubrukelig siden det er ved ekstra trange parkeringer man har bruk for den? :smiley:

Men det er Dash Cam-funksjonen som vil være gull verdt her!

2 Likes

Kjøp av tesla under 300 har vært god r/r siste tid.

1 Like

Ja. Og nå trenger Tesla at aksjen treffer $360 den 27 februar… :wink:

Tesla has a $920m 0.25% convertible issue due February 27, 2019, which would be convertible into common stock at a price of $359.8676 per share.

Kan hende det er en god trade å gå inn nærmeste dagene?

Hvis jeg har forstått dette riktig…

Hm, interessant.

Elon er jo en trollmann med juice’en om kursen kniper.

1 Like

Ja, det er vel snakk om visning av Model Y + Trucken osv… Eventuelt noe juicy fanteri om Full Self Driving?

:man_facepalming:

“Å lade en elbil begynner å bli like dyrt som å kjøre dieselbil…”

Husk at verveprogrammet til Tesla avsluttes på fredag. Bestiller du en X, S eller 3 via http://ts.la/jrgen14 gir jeg bort gratis Insidermedlemskap i ett år :smile: I tillegg får du gratis superlading i 6 mnd.

3 Likes

Etter å ha lest om alle feilene på Teslanytt så er jeg faktisk skeptisk til Tesla :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg vil ikke ha X’en din :cry:

Du sier aldri nei til et år innside medlemskap i X’en til @pdx :joy: