Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jeg var innom Tesla i dag, X er kulest, 3 mest realistisk for meg, men fortsatt litt drþy pris for meg. Trur eg

Spennende med Y ogsÄ.

Om jeg ender opp med Tesla eller Kia, eller beholder Ioniq en stund til er ikke godt Ă„ si


Lurt Ă„ vĂŠre skeptisk. Har hatt 5 leiebiler pĂ„ ett Ă„r pga div feil med min model s. FĂ„r i hvert fall prĂžvd mye forskjellige lĂ„nebiler :expressionless: 2 mnd and counting pĂ„ verksted med siste feilen nÄ 

De har ikke delelager i Europa og man mÄ vente pÄ deler fra USA, samt at de mÄ vente pÄ svar fra ingeniÞrer i USA med tidsforskjell etc. Her har de feila grovt. Burde i hvert fall hatt et Europeisk/Nordisk sentrallager for alt av deler.

1 Like

Det er egentlig ganske trist, men fÄr hÄpe det etter hvert endrer seg nÄr det kommer betydelige mengder med Model 3 pÄ veiene i Europa i lÞpet av 2019.

For Ăžvrig er Q4-resultene sluppet: http://ir.tesla.com/static-files/0b913415-467d-4c0d-be4c-9225c2cb0ae0

Jeg synes ikke det virket sÄ galt selv om inntjeningen ble dÄrligere enn de hadde hÄpet pÄ, men det var jo varslet pÄ forhÄnd.

Electrek om Q4-resultatene: https://electrek.co/2019/01/30/tesla-tsla-releases-q4-results-beat-on-revenue-deliver-a-little-lower-on-profit/

1 Like

:man_facepalming::man_facepalming::man_facepalming:

Begge falconvingene frÞys fast pÄ vei til barnehagen i forrige uke, mÄtte lÞfte barna frem i forsetet og ut den veien :joy::sweat_smile:

4 Likes

Bra du ikke bor pÄ RÞros :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Siden det har snÞdd i tre dager, sÄ har jeg kjÞrt med aircondtioningen pÄ kaldt pÄ alle smÄturer, sÄ jeg slipper Ä skrape og bare kan bÞrste av snÞ. :joy:

2 Likes

Jeg vil tro Musk og Tesla har gjort en del updates pÄ Model 3, bÄde software og hardware, fÞr de slipper den pÄ det norske markedet. Jeg vet at de har byttet ladeport til en cold weather edition. Kan ikke tro de skal sende 5000 Model 3 til Norge i februar/mars uten Ä utbedre det meste av vinterbugs :joy:

1 Like

LÊrte faktisk litt nytt om Tesla og forspranget de har pÄ en del omrÄder :slight_smile:

Edit: Hadde vÊrt bedre for historien om jeg hÞrte pÄ en elg-relatert podcast sÄ klart

1 Like

Overveier forspranget de omrÄdene hvor de ligger langt bak? ( som dÄrlig byggkvalitet osv) :smiley:

Jeg tror de raskere kan bli like flinke pÄ byggkvalitet som resten av bransjen, enn resten av bransjen kan bli like flinke pÄ software og batterier som Tesla :slight_smile:

Et par ting jeg noterte meg fra podcasten:

  • Elon forventer at selvkjĂžring blir “feature complete” i 2019. Likevel mĂ„ du fĂžlge med selv mens den kjĂžrer, men han mener bilen vil kunne finne deg pĂ„ en parkeringsplass og ta deg dit du vil.
  • “Sove i bilen mens den kjĂžrer” forventer han er klart i 2020 (gitt at de fĂ„r tillatelser til dette)
  • De har 100x sĂ„ mye autopilot-data som konkurrentene har til sammen.
  • NĂ„r noen tar over styringen fra autopilot bruker de adferden til sjĂ„fĂžren rett etterpĂ„ til Ă„ trene autopiloten i hva den burde ha gjort.
  • Neste generasjon autopilot blir ca 2000% kraftigere enn dagens lĂžsning.
  • Norge er et prioritert land for utvikling av autopilot, “because we have so many customers there”
  • Grunnen til at markedet og media tok forsinkelsene i model 3 produksjon sĂ„ negativt, og likevel ble positivt overrasket over de store produksjonstallene i 2018, er at fĂ„ forstĂ„r eksponensiell vekst - de fleste er “lineĂŠre tenkere”.
  • Tesla produserte like mange biler i 2018 som de hadde gjort alle Ă„rene fĂžr til sammen.
8 Likes

Ikke hÞr pÄ baisserne, Evil. Det er finansielle Ärsaker til at de sprer dÄrlige rykter og teorier rundt Tesla. Jeg tror 10% av aksjene er short, og samtlige av de sitter og tuller rundt pÄ nettet.

Intressant at Norge er et prioritert land for utvikling av autopilot, ender vel opp med at Tesla autopilot blir designet etter norske veier. Smale veier med krappe svinger, opp og ned daler og fjell. :smile:

2 Likes

Det er jo fakta at de er dÄrligere pÄ byggekvalitet, men bedre pÄ elmotor og batteri.

Jeg holder meg kun til fakta. er jo selskaper som lever av Ă„ plukke biler fra hverandre Ă„ lage rapporter.

De rapportene er ikke umulige Ä oppdrive og de sier alt du trenger Ä vite om byggkvalitet pÄ Tesla.

@pdx : Funfact, alle Teslabiler kjĂžer autopilot i ghost mode. Dvs den simulerer at den kjĂžrer bilen.
Derfor har de MYE data. Og det er jo samme teknikk de egentlig har brukt pÄ SpaceX og der funker ting rimelig greit.

3 Likes

ImĂžteser gjerne opplysninger om hvor jeg kan oppdrive en slik rapport:)

Du kan se 3 poster over meg, @Olee78 postet en klipp fra bloomberg hvor de besÞker nettop et sÄnt selskap og gÄr igjennom akkuratt det jeg snakker om.

Vil du finne rapporter fra andre selskaper sÄ er google din venn.

hmm, vet ikke om jeg er blind eller hva, men jeg koblet heller ikke at det var en video jeg kunne trykke pÄ. :stuck_out_tongue:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-17/tearing-apart-teslas-to-find-elon-musk-s-best-and-worst-decisions

Nei den youtube play knappen er jo usynlig :=)

1 Like

Okei. Hvis det er slike videoer du definerer som “rapporter” kan man nok finne noe med google