Diskusjon Triggere Porteføljer

Tesla (TSLA) 🏎

tsla
Investeringer: #<Tag:0x00007f366153c660>

Wow. Håper de slipper billig varianten her også snart.

Var snakk om 3-6mnd tror jeg?

Er du sikker på det???
Fristende for å si det mildt!!!

In Europe, Musk said it will be available to order within the “next 3 to 6 months”.

Er det noen tanker om dagens bunn?

Tippet selv med et par på 280usd. I håp om at den skal holde støtten. Men det er jammen en del bear nyheter ute akkurat nå… trendkanalen ser ut til å nærme seg bunn med følgende brudd, forhåpentligvis opp (opp langsiktig, men veldig bear kortsiktig). men det er umulig å vite om det holder vann… kunne noen tipset meg litt ift hva som helst anngår denne aksjen? ^^,

Tesla’s Shanghai plant seen finished in May

Mar. 6, 2019 8:13 AM • SA Editor Clark Schultz

• Tesla’a (NASDAQ:TSLA) manufacturing plant in Shanghai is expected to be completed in May, according to a government official.
  • Chen Mingbo, head of the Shanghai Commission of Economy and Information, made at the comment on the sidelines of the parliamentary meeting going on in Beijing, according to Reuters.
  • There is no indication from Tesla when Model 3s will actually be produced at the site.
  • In another China EV development of interest, Nio is down 17% after warning of a “greater than anticipated” slowdown in electric SUV demand for the early part of 2019.
  • TSLA +0.31% premarket to $277.50. Shares of Tesla are down 17% YTD.

Det er så latterlig å se hva folk henger seg opp i med en gang det er snakk om elbil!

Hva er problemet om boksen stikker litt utenfor på hver side? Stikker sannsynligvis ikke lenger ut enn speilene, det er da ikke vanlig å file speila når en er ute å kjøre, eller er det det for fossilbilister?:open_mouth:

Jeg har tenkt samme løsning hvis jeg skulle kjøpeX, det jeg ser som utfordring er ikke ute i traffikken, det er når en skal parkere i fjellheimen, gjerne med store snø/isklumper, fort gjort å feilberegne og knuse boksen, ellers er jo dette en tryggere løsning, da boksen vil smelle i bilen ved en brutal frontkollisjon.
Da er det vare egen bil som blir skadet…

“After Chinese authorities temporarily suspended customs clearance for imported Model 3s, citing ‘irregularities’ including improper labeling … we would keep medium/long-term expectations for Tesla’s ability to run a profitable Chinese business very low,” Jonas said. Jonas is widely followed on Wall Street due to his early work covering Tesla and electric vehicles.

Tesla said on Tuesday that the company has already reached a resolution with Chinese customs".

Nå vet eg lite om hvordan denne avtalen påvirker resultatet, kanskje noen med mer innsikt kunne sagt noe om det?

Kanskje noen vet hvor stort det reelle markedet er i kina prosentvis? Ca?

Hvilke bear nyheter tenker du på?

Potensialet i kina er størst, derav satsningen på fabrikker. Pt er de ikke så store.

Om det bør vektlegges noe særlig vet eg lite om, men kanskje du har noe å tilføye?

På 10 års så ser den ganske solid ut.
Musk har jammen fått til en del. Selv ser eg liten grunn til å tvile på caset.
Men som eg har nevnt tidligere er eg ikkje akkurat en trollmann i faget.

Edit: ser at flere her har poengtert dette med ventetid på reperasjoner og reklamasjoner.
Men så lenge det er en grunnleggende ekspansjon på flere områder og dette blir satt fokus på innen rimlighetens grenser, så ser eg ingen hinder mellom her og 370usd kurs. Sånn ekstra positivt sett på det.
Eg er egentlig usikker på hvor mye det har å si mtp den enorme veksten og all pr som tesla får hver dag i media.

Det kan jo selvsagt gå ned på tusenvis av grunner. Men ikkje som eg fanger opp sånn i farten no :slight_smile:

Kan du utdype det litt? Kilder evt? :slight_smile: :man_technologist:

image

Størst salg vs minst penetrasjon = største muligheter.

Tesla gir vel strengt tatt ikke ut regionale salgstall, men denne siden har et estimat fra 2017:
Kina er nok litt større for tesla enn jeg antok. :slight_smile:

image

Tesla er en av de tyngst shortede aksjene på nasdaq, og det er en skog av mer eller mindre spekulative artikler med en agenda.

Som den i NY times du postet. Tesla tar på alvor at de skal kunne levere på løftet om 35.000 usd bilen, og tar nødvendige grep for å kunne holde seg lønnsomme. La oss spinne det til det er en panikk manøver av et selskap på vei til bunns. De to andre maksimerer et whatif scenario hvor Tesla aldri fikk løst denne import konflikten, som etter sigende allerede er løst.

Tesla under 300 har vært god swing entry det siste året :wink:

1.6 bil pr tusen inbygger. Og i kina finnes det 1 418,4 mill inbyggere.
Hva blir det?, 2.3 millioner biler til kina registrert desember 2018? Ca.

Det var ikke mange dagene siden en kunne lese at rimeligste TM3 nok aldri ville komme på markedet, bare MR.
Plutselig så annonseres TM3 til $35000, som om ikke det var nok, så reduseres prisene på bilene som vi nettopp har fått til Norge.
Det som er spennende er hva som skjer med bilmarkedet i resten av verden, men faktum er at det stort sett er elbiler vi hører om fra messa som pågår i Genève nå om dagen. Og den messa tror jeg ikke primært er myntet på Norge.
Audi feks hadde visstnok bare elbiler med til messa…

Elon Musk har tydeligvis alltid ett ess i ermet, her med nye V3 superchargerene som kan lade model 3 med 250 kW. I tillegg vil bilen varme opp batteriet på vei til en supercharger slik at det vil holde optimal ladetemperatur når man ankommer. Dette er over det dobbelte av dagens hurtigladerhastighet for model 3 så dette er en kjempeoppgradering. Kommer visst raskere lading for eksisterende model s og x også, men det er uklart for meg om det også kommer en ny variant med nyere batterikjemi for å utnytte dette fullt ut.

Så hvis audi trodde de var markedsledende med 150 kW lading i e-tron tok de visst skammelig feil. Dette flytter jo model 3 til den desiderte kongen på haugen av elbiler med lang rekkevidde, rimelig pris og veldig rask lading.

Faller den kanskje helt ned til 250 før den snur?

Eg våker litt på denne, bale med tidsforskjellen, i værste fall klarer eg å snitte den ned med å kjøpe 100% til. Så det er ingen krise for min del. :slight_smile:

Kunne godt ønskt meg sl, men det går ikkje an på nasdaq i dnb virker det som… er det en feature man må betale for eller burde eg ringe kundeservice?

Håper gårsdagens nyhet om ladetid vil gi bedre utslag på kursen i kveldens episode av tsla :slight_smile:

Sant skal sies viser gårsdagen 6/6 tekniske “sell” med summert “strong sell” ma. Ifølge investing. com.

Strong sell forøvrig også.

Blir spennende å se om det bryter ned slik du foreslår @Konamixx :slight_smile:

Litt mer nyheter her: http://fortune.com/2019/03/08/tesla-china-funding-shanghai/

Post nr 800🤦‍♂️

https://seekingalpha.com/news/3441260-citron-still-bull-tesla-sees-13-percent-upside

Ikkje langt mellom nyhetene her :slight_smile:

Edit:
Det er heller ikkje langt mellom salgsanbefalinger… men denne gikk opp 7.5usd idag. Ned litt i sluttauksjonen ser det ut for.

Strong sell… ref investing.com

Men eg holder på kortene litt til, 320usd høres kjempekjekt ut. Noen ganger må både det tekniske og fornuften vike litt unna for en god gevinst eller lærepenge.

Anbefaler hverken kjøp eller salg,. Men kommer ikkje til å selge selv før 10% gevinst minst, eller 5% tap. Som alltid.