Da tviler jeg sterkt på at du har kjørt en model s. De to bilene kan ikke sammenlignes på noen måte uten om utsende.
Har du Model S?
Har hatt X og S
Noen som har tanker om hvor mye mer rekkevidde Xen vil få dersom Tesla velger å putte inn den nye typen battericeller vs hva den har nå?
Ser at den nye motoren den kanskje skal få øker effektiviteten fra 93% til 97% som i seg selv er ganske nice.
Om noen ønsker å lese short-hypotesen til Greenlight Capital (Einhorn), se vedlegg.
Greenlight Capital Q1 2019.pdf (376,9 KB)
Meh tipper de må spise de ordene til høsten. Mye kildeløs svada, og de få kilden de presenterte var Musk sin egen Twitter.
Poster den her også
Denne ballen blir vel aldri lagt død. Kan jo begynne å lure hvordan de gjør beregningene sine når det spriker såpass mye mellom hver eneste rapport.
Tror flere av disse er kjøpt og betalt av selskap med interesse i et utfall.
Forøvrig rimelig søkt at de har brukt 150k km som levetiden på en elbil.
Tysk studie viser at Tysk strøm slipper ut mer CO2 enn Dansk og Norsk strøm?
Reklame på Twitter, slenger den inn hær også.
Jeg regner med regnestykkene blir riktigere og riktigere etterhvert som de får med seg alle variablene. Men har ikke så god kjennskap til dette selv. Bare delte artikkelen fordi det var litt overraskende.
Har de brukt Mercedes egne utslippstall også, kanskje?
Kan du peke på eksakt hvilke påstander som du mener er feil, så de som faktisk ønsker å undersøke dette kan gjøre det?
Kildene de benytter er forøvrig fra kvartalsrapportene og 10’Ks.
Hovedbudskapet her er jo at verden MÅ over på fornybare energikilder ganske så snart. Å kjøpe Tesla for å “redde miljøet” i Tyskland blir litt som å prøve å slukke en brann med en vedkubbe.
Way to go, Germany.
Forøvrig er det morsomt å se diesel-Dorisene rundt omkring rette fingeren mot elbilen istedet for å tenke på å fjerne kullhelvetet…
Direkte feil er de kanskje ikke, men misvisende og totalt meningsløse er de. Tre første avsnittene er jo en vits. Noen har døde i en bilulykke i en Tesla. Shocker. Tesla er den eneste bilen folk kræsjer og dør i
Så påstår de at Tesla er mindre sikker enn andre luksusbiler. Uten å nevne kilde. Det er vel fordi den kilden er relativt useless. Har du lest litt om den saken så ser du at folk har plukket den greit fra hverandre. Hjelper vel ikke at personen som publiserte den salen var en hedgefund Manager som satt short i Tesla
Tesla solgte færre biler i q1 19 enn q4 18, ja, men de poengterer selv at en del av grunnen til det er ekspansjonen til Europa/Kina og logistikk problematikken det har medført, samt pushet i q4 18 for grunnet tax Insentivet som gikk ut da. Det gidder de ikke nevne her engang.
De har lest q1 leveranse rapporten og plukket ut det de trengte for å gjøre dette til noe negativt.
Tesla selv guider 360-400k solgte biler i 2019. Disse grøthodene fantaserer om 200k.
Tror du Tesla som sitter på all informasjon om bestillinger, produksjon og etterspørsel bommer på guidingen sin med 50%, mens disse karene dine som plukker det de liker fra siste produksjon rapport, hopper Over det som er positivt og sitter short får mest rett?
Fiffig at de har fordelt klimaregningen fra produksjon av batteriet over 10 år, når det naturlige ville vært å sammenligne regnestykket over hele bilens levetid. I norge lever biler i snitt 18,9 år.
Er vel lite som tyder på at batteriene vil vare i 18år
Det er sant, men 150k km? Holder vesentlig mye lenger enn det.
Jeg har sett mange selskaper bomme på guiding før. Du har noen som guider lavt og konstant leverer bedre enn de lover, hvilket er aksjonær-vennlig også har du de som gjør det motsatte.
Man skal ikke se bort fra at selskaper kan bomme med guiding.
Det kan nok stemme. Jeg ville nok ikke lagt veldig vekt på akkurat dette.
Du kommer ikke til å finne noen som er long snakke ned en long posisjon, eller vice versa. Å lese analyser fra folk som ikke har noe eierskap til det er bortkastet tid. Man må ha skin in the game…
Jeg vil bare være klar på at jeg ikke har noen som helst mening om hvor aksjen går. Men jeg liker bilene som sådan.
Aksjen er dyr og balansen er tynn. Mye av forventningene er bakt inn i dagens kurs.
Risikoen i TSLA er høy, og skulle det komme en global økonomisk tilbakegang i løpet av det neste året eller to så er kanskje dette det siste stedet man børe være. Det er også en grunn til at TSLA er en god short-kandidat for hedgefondene. Samtidig skal man være ekstremt forsiktig med å shorte drømmer og visjoner.
Bilbransjen er helt ekstremt syklisk og med TSLA sin gjeld på toppen av det så bør man være forsiktig, for de som var på børs eller har lest historikken om f. eks 02 og 08 så ser man hvorfor bil relaterte aksjer kan være livsfarlig.
Canopus har også skrevet kort om sin hypotese:
Hvordan har tesla truffet med guidingen hittil?
Følger ikke så godt med, men inntrykket er at guidingen stort sett er optimistisk, Elon sier det går, sissener og resten av hylekoret sier det ikke går, sissener taper penger jeg tør iværtfall aldri vedde mot Musk.