Aksjen handles nesten på 2 års lav, så det er vel få av de som har vært short som har tapt noe særlig penger. Avhengig av hva de har betalt for opsjonene eller rente.
Ref lenken til @Konamixx over her virker det jo som de holder seg ganske godt. 6% kapasitetstap etter 300 000 km. I snitt går norske biler ca 12 000 km i året, så ca 230 000 km på hele livsløpet til bilen. Selv med 10–15% tap tipper jeg disse bilene kan leve lenge som «bil nr to» for mange som bare trenger å kjøre noen mil per dag. Må muligens dog trekke fra noen leveår pga Teslas labre byggkvalitet
Enormt med Telsa rundt nå. Var ute en tur på en aktivitet som trakk en del folk. Av 40 biler var 6 Tesla, 3 av dem TM3 pluss at det var både i-Pace og i3 å spore. Times they are a changin’.
Folk er smarte å kjøper varianten uten moms og avgifter
intenst trykk borte i Kina…
klippet litt fra betalingsportal fra E24.no:
“Det er nå registrert 486 elbil-produsenter i Kina, en tredobling på to år. Salget av elbiler forventes å nå 1,6 millioner enheter i år. Et tall som sannsynligvis ikke er stort nok til å holde alle samlebåndene gående, og som dermed utløser varsellamper om at det stadig voksende elbil-markedet kan sprekke og etterlate seg bare noen få overlevende…”
og dette skal Tesla hoppe inni…Good Luck!
I dag skal Tesla ha Investor autonomy day. Det kan bli veldig spennende eller bare old news. Jeg har troen på at det kommer nyheter som i hvert fall vi som har bil kommer til å like.
Google sier at det er kl 20 norsk tid.
Når En iPhone-montør, et netthandel-imperium og en eiendomsutvikler skal lage bil i kina, da må det bare bli awesome:
Musk`n er Desperat!
angriper samarbeidsparneren Panasonic…ikke bra.
Anbefaler alle som følger bilselskaper, tech selskaper som driver med selvkjørende teknologi og uber/lyft/taxi selskaper å se Tesla Autonomy Day videoen. Er ekstremt mye informasjon både om den nye prosessoren til tesla, hvordan de utnytter flåten sin til å lære opp neural nettet og tesla sin kommende taxi tjeneste.
Tidslinjen på det som presenteres er nok noe optimistisk, men bull casen med en vellykket selvkjørende taxi tjeneste er selvfølgelig enorm og Tesla tegner et ganske overbevisende bilde om at de leder racet.
Den tekniske biten var veldig bra. Musk sin fremtoning var heller dårlig synes jeg, men kan forstå at han er litt stresset om dagen når SpaceX sin siste test endte i flammer.
Video av presentasjonene:
Demo av FSD:
Dere som så presentasjonen igår, hva synes dere?
Jeg har troa
Tar selvfølgelig alt Elon sier med et lass med salt, men det fremstår som de ligger en del år foran konkurrentene. Innen nevrale nettverk er det gjerne de med mest og best data som vinner, og i løpet av noen år vil Tesla ha millioner av biler på veiene som samler inn data med den kraftigste maskinvaren på veien.
Jeg tror faktisk at den avgjørende faktoren er shadow mode. Alle bilene sammler data som om de kjørte selv. Og alle vet at mest data vinner
Ble overrasket over hvor bombastisk Elon var på at lidar suger. Han sa flere ganger at lidar er ubrukelig til self driving og at de selskapene som benytter seg av det begår et stort feilgrep. “Lidar is stupid. You’ll see”