Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nå er jeg ikke helt nøytral siden selskapet jeg jobber i har levert en svææær Lidar løsning til en Europeisk bilprodusent.

Og Lidar er rimelig superb, men det er kanskje overkill. Og der har nok Elon et poeng.

Elon Musk previously explained that he views lidar as a crutch for self-driving vehicles. For Tesla, cameras are the keys to the future and its CEO sees a future when cameras will enable Tesla to see through the most adverse weather situations.

Lurer på om de tar høyde for at etter 10 minutters kjøring på saltede norske veier, så vil ethvert utvendig kamera være superskittent? Dvs, når det har sluttet å snø, og de som vedlikeholder veiene har funnet ut at et tonn med salt er løsningen for å få vekk snøen. Tar gjerne noen dager før det tørker opp, inntil det skjer, så ligger det en sky av saltlake i lufta :stuck_out_tongue:

Kameraene som ser veien er inne i bilen og dekkes av vindusviskerne :slight_smile: Radaren er annerledes og vil måtte vaskes hvis den lar seg affisere av skjit.

1 Like

Lidar fungerer ikke i snøvær og tåke så vidt jeg har forstått? Target må være synlig, i motsetning t il radar. Hvis ikke så blir laserstrålene spredd for alle vinder.

Elon Musk mener det er en sykt overkill/dyr redundancy å ha, om jeg forstår han rett.

relevant quote @Evilfreud:
"Regarding other self-driving vehicle firms using lidar, Elon notes strongly, “they’re all going to dump lidar, mark my words. … In cars, it’s freakin’ stupid. It’s expensive and unnecessary, and as Andrej was saying, once you solve vision, it’s worthless. So you have expensive hardware that’s worthless on the car.” In the middle of that quote, Elon explained that SpaceX developed its own lidar to dock to the space station, and Elon led that project, so he doesn’t have a fundamental prejudice against lidar or lack of experience with it — he just thinks it’s stupid to use in cars.

More notes: “If you’re gonna use active photon generation, don’t use visible wavelength, because with passive optical, you’ve taken care of all visible wavelength stuff. You wanna use a wavelength that’s occlusion-penetrating, like radar. LIDAR is just active photon generation in the visible spectrum.” "’

Jeg elsker forresten kombinasjonen av rundt -10 grader og tungt saltede veier, du må kjøre på med vindusspylevæske, men den fryser på ruta. Var noen uker i vinter hvor ting var litt dritt. :stuck_out_tongue:

3 Likes

En avsporing: påsken 2010 kjørte vi til Tyskland, da med campingvogn bakpå bilen.
Jeg tenkte at på autobahn var det sikkert greit å ha med ekstra spylervæske, lempa inn noen kanner…det var bortkasta!
Veiene var jo rene! Etter titalls mil med regn på autobahn, ja så var jo bilen omtrent ren!
Måtte vi få forbud mot piggdekk her også. Alternativt kutte ut saltet, her salter vi samtidig som folk kjører rundt med piggdekk i 20 varmegrader.

Ellers så jeg litt av presentasjonen. Blir det Tesla på meg så kunne jeg på et vis tenkt meg å betalt for full selvkjøring, bare for å støtte utviklingen, men 41000 er litt mye, for jeg tror det er begrenset hva en får igjen så lenge jeg har den bilen. Håper andre tenker annerledes, for utviklingen koster.

Har du tenkt å ha bilen i bare ett år?

Det som er idiotisk er når de salter veiene når det er tørrsnø. Hvis de hadde droppet saltingen og bare måkt, så hadde veiene holdt seg helt bare. Det hadde nok krevd litt mer arbeid, så derfor gjøres det ikke. Jeg forstår hvorfor de salter når det bytter mellom minus og plussgrader i løpet av dagen, det hadde jo endt opp med å være ren is ellers. Fungerer dårlig på veier med 80-100 grense.

1 Like

1-2-3-4 vet ikke, forrige hadde jeg litt over to, den jeg har nå hadde jeg byttet før to år hvis Kia hadde levert. Kjøper jeg nå TM3 til ca 380.000 og må ut med mer enn 10% ekstra for selvkjøring så er det mye synes jeg, særlig når TMY også er på gang…
Men for øyeblikket aner jeg ikke hva jeg gjør.

1 Like

Investorer som fikk live demo av selvkjøringen sier Teslas kun har brukt 3 måneder på å trene opp neuralnettet med de nye funksjonene de viste fram i går. Regner med tiden før dette har vært brukt på hele arkitekturen de snakket om med å lære opp neural nettet med bilflåten sin etc. Det kan tyde på at Tesla sin framgang kommer til å akselerere framover og det er vel grunnen til den aggressive tidslinjen.

Er også interessant at Tesla sine kunder betaler Tesla for både bilen og softwaren som kjører rundt og kontinuerlig samler data og tester antagelsene til maskinlæringsalgoritemene de har under utesting. Konkurrentene på den andre siden må kjøpe biler, utstyre de med dyre sensorer som LIDAR og ansette ingeniører som sitter bak rattet hele tiden. Det er begrenset hvor mye penger konkurrentene kan bruke på dette mens Tesla selger biler som hakka møkk. Ledelsen de har i datainnsamling kommer til å bli en kjempefordel. Størrelsen, kvaliteten og variasjonen i datasettet kommer til å være avgjørende for disse selskapene.

5 Likes

Jeg vet i hvert fall at jeg bruker autostyring på veier hvor jeg vet at den kommer til å feile kun for at Tesla skal få data på failene. Den er f.eks veldig glad i å følge hvitlinjen inn når veimerkingen går innom en “møtelomme”, mens jeg holder rattet og tvinger autosteer til å avbryte. Gleder meg til den dagen bilen selv skjønner at denne lommen er helt greit å ignorere siden veien er bred nok.

Hvis resten av gjengen er som meg så renner jo dataene inn hos Tesla :smiley:

2 Likes

Har du TM3? Datainnsamlingen er vel muligens lik for stadardpakken?
Det frister så sykt mye mer å kjøpe Tesla enn Kia, selv om nok Kia kan gi et enklere liv mtp verkstedbesøk…men livet er for kort til å bare kjøre kjedelige biler også😊

Datainnsamlingen er noe du aktivt sier ja til, og det kan du gjøre i alle utgavene. Jeg mener jeg huket av for å dele data med Tesla da jeg aktiverte selvkjøring.

Jeg har ikke prøvd Kia, men pakken Tesla tilbyr virker jo å være helt uovertruffen.

3 Likes

Her kommer updaten av Model S og X.
Samme 100 kW batteripakke, men 10-12% bedre rekkevidde med 370 miles (EPA) med en ny frontmotor.
Oppgradert adaptiv air suspension for bedre komfort.
Gjenninnført standard range batteripakke.
Bedre akselerasjon på long range og standard range, ser ut som long range er 0-60 mph på 3,7 s.
Kan lade på 200 kW, noe som fortsatt er tregere enn 250 kW på Model 3, men de sliter jo allerede med å lage nok battericeller for model 3 så var ikke forventet at de kommer til model S og X.
Tidligere eiere av model S og X får med ludicrous mode gratis på performance modellen :wink:

Audi E-tron med 95 kW batteri har visst en EPA rekkevidde på 204 miles mens nå får en long range model x 325 miles og model S får 370 miles med 100 kW batterier. Sier ganske mye om hvor mye mer effektive tesla er og hvor langt bak vanlige bilprodusenter er.

8 Likes

Meget nice, dog skuffet over at de ikke fikk inn ny batteripakke. Men mistenker jo at det er pga dealen med Panasonic som surner litt.

1 Like

Jo færre endringer de gjør i design jo mindre kostnader er vel knyttet til oppdateringen? Mer batteri = mer vekt blir jo endrede kjøreegenskaper osv som både fordyrerer og forlenger prosessen tenker jeg.

1 Like

Pakkene kunne vel bare bygges lik de eksisterende? Så hadde eneste endringen blitt økt KWH.
Eneste grunnen er nok at de ikke har tilgang til nok pakker, og prioriterer model 3.

Det behøver ikke stemme, kapasitet pr kg har jo gått opp ganske dramatisk de siste årene. Det kommer til å bli veldig interessant når elbilene begynner å gå ned i vekt fordi batteriene blir lettere og man har “nok” kapasitet. Det alene vil jo øke rekkevidden.

1 Like

Spennende idag.
Med Q1 og usikkerheten rundt det ute av veien er det bare å se frem mot grønne kvartaler forhåpentligvis.
Kortsiktig dobbelt bunn, og om den faller mer nå blir det en mer langsiktig trippel bunn.
Trader fint i wedgen, men er falt under langsiktig positiv trend. Har lyst å fiske litt på 250, men er litt usikker på om vi skal ned dit nå, om det ikke kommer noen lunke nyheter i Q rapporten.

2 Likes

Of course, jeg forutsatte like celler hvor økt kapasitet er økt volum :blush: