Dette er jo også litt spennende.
Det er jo 1,5 år siden de kom med P100D, tenker at de vel har forbedret cellene 5-10% på den tiden?
Model 3 2170 Cell:
- Weight: 70 grams
- Volume: 970 mm3
- Capacity: 4.8Ah / 17.3 Wh
- Density: 247 Wh/kg
Model S/X 18650 Cell:
- Weight: 45 grams
- Volume: 660 mm3
- Capacity: 3.0 Ah / 10.8 Wh
- Density: 240 Wh/kg
En forbedring på 2,91%, litt mindre enn jeg trodde.
EDIT, det var visst bare på cellenivå, her kommer det juicy:
His analysis found that the improvements Tesla made with Model 3’s battery were not only made at the cellular level, but even more impressively at the pack level. The improved design of the Model 3 pack translates to an improved energy density at the pack level, from 126.7 Wh/kg in the Model S to 159.5 Wh/kg in the Model 3.
25,9% forbedring, det var riiiimelig mye
EDIT2: kilde: https://cleantechnica.com/2019/01/28/tesla-model-3-battery-pack-cell-teardown-highlights-performance-improvements/
Er du meg? Satt akkurat å leste gjennom dette og skulle poste
Edit: Og fra selskapet Tesla kjøpte opp i 2018:
Furthermore, Maxwell also claims that its electrode enables an energy density of over 300 Wh/kg in current demonstration cells and they see a path to over 500 Wh/kg.
Edit 2:
His analysis found that the improvements Tesla made with Model 3’s battery were not only made at the cellular level, but even more impressively at the pack level. The improved design of the Model 3 pack translates to an improved energy density at the pack level, from 126.7 Wh/kg in the Model S to 159.5 Wh/kg in the Model 3.
Vil ikke dette ha enda større betydning for mod X/S da pakkene er større og alt det andre utstyret vil stå for en enda mindre del av vektene og således høyere WH/kg?
Vi googlet vel akkurat det samme tenker jeg
Her er det jo klart at Tesla er noen år foran konkurrentene, både på batteri og elmotor. Ser for meg at det ikke er mange årene til det blir dyrere med bensinbil enn elbil, selv med tilsvarende avgifter.
Det er vel dette som skal til for at batteridrevne lastebiler har livets rett på litt lengre distanser.
Jo, det tror jeg, hvis du tar av et par hundre kg i batteripakkevekt, så burde du kunne skalere ned f.eks. fjæring og bærekonstruksjon og spare vekt der også.
Ok. Hvis de kan bruke 2170 i Model X/S er jo saken biff, men er ikke de cellene høyere osv? Kan de bare bytte de ut uten å gjøre massive omkonstruksjoner?
Som de snakket om på Autonomy Day presentasjonen, energieffektivitet og vekt er svært viktig. Når full selvkjøring kommer kan de redusere vekten ytterligere ved å fjerne deler, som også kan bidra litt. Ratt, speil++. At prosessorene deres også bruker 5X mindre strøm enn nVidia sin utgjør også en god del i rekkevidde.
Siden de ikke har gjort det, så tenker jeg det er litt for mye arbeid, og at de har litt for lite produksjonskapastitet på de batteriene. Tenker det kommer i revamp #3, når de har fått gjort ting enda litt bedre.
LOL, tenk deg å sitte i en autonom maskin UTEN ratt som aksellererer 0-100 på 2.4 sekunder.
Berg-og-dalbane!
Lurer på om de kommer til å ha en bilsyk-barn-modus
Enig. Det har blitt snakket om at de må øke høyden på pakken med 5mm for å få plass, som kanskje påvirker masse andre deler. Virker som et dårlig tidspunkt å kjøpe S/X egentlig, når vi kan anta den nye batterikjemien kommer i løpet av et par år og øker rekkevidden med ~25% (?).
Ja, jeg mener ikke dette er noe som gjør mod s/X aktuell foran Mod 3.
Man vet at det kommer nye celler etterhvert, som gir bedre rekkevidde og høyere ladeeffekt.
Så kommer nytt interiør/muligens eksteriør i samme slengen.
Det har alltid vært 25%+ ekstra rekkevidde innen et par år? Når tilgangen på elbiler blir stor nok, så tror jeg prisen på brukte elbiler kommer til å falle ganske hardt. På den andre siden, kan være etterspørselen etter brukte elbiler tar seg opp nok til at det går greit.
Men skal man ha en sinnsyk bil akkurat nå og kjører en del på brostein ville jeg heller kjøpt Model S enn Model 3 hvis jeg fikk god rente og hadde råd
Ja, det er klart. Om jeg hadde fått latterlige betingelser som jeg fikk sist ville jeg vurdert X over Mod 3 pga plass, men med samme betingelser ville jeg uansett ha valgt model 3.
Meeen, Roadster foran alle de tre uansett
Teslaer har jo holdt seg relativt bra i pris.
Ser en 2014 model s lik min første, som har gått under 150k, har tapt seg 9% årlig, som er godt innenfor normalen for en bil.
640k -> 349k
Og Martin Schanke som AI voice.
“Nu ska vi pinadø’me kjøre rælly”
Stilig.
Får stadig mer lyst på Tesla, men fornuften stritter i mot.
Er det så ufornuftig med en model 3?
Om en ny bil stod på tapeten vil jeg tro det er noe av det mest fornuftige man kan kjøpe mtp pris, driftskostnader og kjøreglede.
Gjør som meg, bil nr 2 blir en Tesla 3 til neste år.
Under 400k. No brainer.
Så er jo spørsmålet hvor fornuftig det er å kjøpe en ny bil.
Synes også en Tesla til 367k ikke virker så ille, selv om jeg hadde vært litt skeptisk etter å ha hørt hvor mye problemer det er med verkstedbesøk osv.
Derfor venter man til neste år, da er leveranserushet over. og Servicekapasiteten bygget opp.