Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det var vel kaos på servicekapasitet før Model 3 kom på banen, så etter å ha levert noen ti-talls tusen Model 3 skal servicen bli bedre? Jeg tenker det vel heller blir motsatt? Ser de skriver de skal doble kapasiteten sin i år, noe jeg tenker ikke skjer uten voksesmerter. :stuck_out_tongue:

1 Like

De har jo bygget ut massiv kapasitet så servicen virket å være litt ok før Model3 kom :wink:

Derfor et år til så blir det bra.

1 Like

Har en grei dieselbil som tikker og går, Teslaen koster 3,5 ganger verdien. Sparer jo aldri inn det i drivstoff før Teslaen er spiker og det er nok mest miljøvennlig å fortsette med diesebilen fremfor å kjøpe ny.

I tillegg virker det som kvaliteten er ymse på Tesla. Men, jeg har lyst!

1 Like

Det kommer nok an på kjørelengde, kjører 525km i uka, som tilsvarer ca 470kr i bensin * 46 uker gir 21k i året i bensinutgifter. Tilsvarende på strøm er ca 3k? Sparer da 16k i året. Hadde det i tillegg vært bompenger, så tipper jeg at regnestykket hadde gått opp.

… nå stemmer dette kun fram til sommeren, hvor reiselengden min til jobb går ned 73,8 km :stuck_out_tongue:

Stakkars, du tror fremdeles det er jobben som er “jobben”. :stuck_out_tongue: Ansettelsestedet ditt er fra sommeren av fristedet ditt, innimellom dritbleier og gulp :sweat_smile:

5 Likes

Jeg har en kollega som kom supersliten, og svært fornøyd på jobb, så ja, jeg kjenner til konseptet :smiley:

Til høsten så koser jeg meg med en på 0, en på 2 og en på 6, så det blir nok mye å gjøre ja :crazy_face:

2 Likes

Joda, men hva hjelper det å spare 16K i året dersom du må investere 250 tusen for å spare? Pluss vegglader? Jeg kan ha diesebilen i 10 år og betale for drivstoff og kommer ut på det samme som en Tesla vil kunne spare meg. Da ser jeg bort fra restverdi på Tesla og bilen jeg har.

1 Like

Hvis du kan ha en bil til 100k i ti år til, så ja… :stuck_out_tongue:

Du har skjønt det. Som jeg har sagt til alle som har små barn: Hvis du ikke sier det er deilig når de legger seg så lyver du.

Bilen kostet ca 160 tusen. En TM3 koster ca 410 ut på vei med 8 dekk.

Den holder kanskje ikke i 10 år, men regner med du tar poenget. Dog har jeg vurdert å selge den for å ha en Tesla da månedlig kost er liten om man er “etablert”. Elbil er meget behagelig og ladestasjon har jeg allerede montert.

Teslaen koster 410, du får 100 for din, altså merkost på 310, så spørs det hvor mye du kjører, om du har bompenger osv.
Kjører du elbil noen uker så går du ikke tilbake til dieselbil, spesielt ikke vintersdag!:blush:

Spurte en på ferja i i dag om han var fornøyd med TM3 som han fikk for en måneds tid siden:
«Hvorfor gjorde jeg det ikke før!»

Det hjelper kanskje litt å spare 50% på fergebilletten? :smiley: :smiley: :smiley:

Selvsagt, men det tror jeg ikke var poenget akkurat for dette utsagnet, det var snakk om kjøreglede, aksellerasjon osv osv.
Reduserte kostnader setter alle pris på.
Men de som kanskje har mest å tjene på å kjøre elbil er gjerne de på landsbygda som kjører langt😉

2 Likes

Jeg er ikke uenig. Poenget var mer at det ikke er nødvendigvis for å spare penger. I dag har jeg også stor plass og mulighet for 7 seter. Det forsvinner også da.

1 Like

Fra høsten av koser jeg meg med ei på 2 måneder og ser allerede fram til en nesten selvkjørende Tesla Model 3 med premium lydsystem. :wink: Tror det kan bli verdt pengene, bare det.

2 Likes

Er bilen 2 måneder til høsten? :thinking:

1 Like

Lol, nei. Nvm.

Flere slenger seg på rapporten fra Mercedez & BMW.

For de som er interessert så har Tesla også nylig sluppet en impact report, hvor de tar for seg CO2-regnskap og andre spørsmål rundt produksjon av deres elbiler.

2 Likes

Skjønner, det er jentungen som er 2 mnd til høsten, med premium lydsystem. :loud_sound:

Tilbake on topic:

• Det påståtte engangsutslippet ved tilvirking av batteriet til en Tesla Model 3 er til sammenlikning 11 til 15 tonn CO₂. Men også dette anslaget er en tilsnikelse. De regner som om batteriene tilvirkes ved hjelp av strøm som i alle fall delvis består av kullkraft. Men ved Teslas gigafabrikk i Nevada er strømforsyningen basert på utslippsfri sol- og vindkraft.
4 Likes

Det er jo det som hevdes i alle debatter om elbiler: denne kraften kunne jo Tesla solgt slik at det hadde blitt færre kullkraftverk…er vel ikke sikkert om Tesla hadde produsert så mye solenergi hvis de ikke hadde hatt behov for det selv…:blush:

1 Like

Fin oppsummering av tesla semien her:
https://www.motortrend.com/news/tesla-semi-truck-everything-we-know/

500 miles rekkevidde fulladet og 400 miles rekkevidde med 30 minutter lading gjør vel egentlig ladetid til et ikke-problem.
Man kan jo også installere ladere der man laster lastebilen, men jeg vet ikke hvor lenge en lastebil vanligvis står i ro der?

Lurer på hva slags tidslinjer Tesla har for å øke produksjonen av battericellene sine, fordi det kommer til å gå med en haug med celler per lastebil.

2 Likes