That drag cofficient altså. Tesla Semi < Bugatti Chiron
Jeg liker Tesla Semi ganske godt til tross for at den ikke er særlig sexy. Men den har vokst på meg siden lanseringen så det går seg vel til etter hvert. Enormt bra drag coefficient som antakelig forsvarer og forklarer designet…
@Dormancy i Norge er det en del regler til hviletid som sikkert kunne latt seg kombinere med ladestopp, men alt dette forutsetter jo utvikling av disse Megachargerne, som enda ikke er planlagt.
Såvidt jeg har skjønt så skal de nye V3 superchargerene kunne lade fire biler samtidig på 250 kW. Det er derfor sannsynlig at Tesla kan bruke det samme oppsettet med en egen kabel for å lade en lastebil med 1 MW. Mulig dette er kun rykter, men Tesla har helt sikkert planlagt dette. Blir dog egne ladere for lastebiler, men teknologien vil sikkert være den samme.
Blir interessant å se hvor disse kommer til å bygges, kanskje noen installeres i samarbeid med kunder.
Ja, man kan jo se for seg en modell hvor f.eks ASKO/COOP bygger ut megachargere på distribusjonslagerene og på sentrale plasser hvor hviletid ofte slår inn på sjåførene deres. Man når f.eks ganske langt med 800km fra Trondheim eller Oslo. Andre store logistikkorganisasjoner har nok allerede nå stålkontroll på hvor de trenger ladere og hvilke kapasiteter de trenger.
Så lenge Tesla får skalert opp batteriproduksjon tror jeg markedet er klart.
V3 har et 1MW kabinett som står for fordelingen til selve laderne, og de har bygd enda heftigere saker innenfor Powerpack segmentet sitt, så kan fort bli ganske heftig mye strøm som går inn i de Semi’ene.
Ganske syke mengder strøm som skal overføres…
Sier litt om investeringsviljen. Når skal det slutte å blø?
Om de tallene for r&d stemmer for Tesla vs andre bilmerker er det jo rimelig insane.
Viktige poenger.
Mobileeye solgt 15 mia, tesla sin bedre løsning kan tillegge halvparten av mcap pt. Pluss på egen ai chip. Pluss på batteribusinessen. Pluss på solcellebutikken.
Ikke så crazy mcap allikevel kanskje?
Med tanke hvor kjapt de får produkter til markedet, så er det ikke så rart at det går med så mye penger til R&D.
Batteriene er panasonic sine
Chippen dems er ikke såå fantastisk. Nvidia har bedre chipper men de bruker mer strøm.
I prosessorverdenen, så er ytelse pr watt kanskje den faktoren som betyr mest. Samtidig, de har laget en prosessor for en spesifik oppgave, den blir da nødvendigvis mer effektiv enn en generell GPU som er blitt tweaket litt.
Der det ser ut som Tesla er noen år foran konkurrentene er hva de klarer å få ut av batteriene, svært imponerende spør du meg. Jeg ble veldig overrasket over hvor crap Audi E-Tron m.fl. var mot Model 3.
Ja Tesla er mye mer effektive motorer enn alle andre ser jo de nye S og X motorene gikk fra 93 til 97% effektivitet.
Er ikke så lang tid siden japanske biler var noe rare greier, så kom Koreanske, nå er også Amerikanske biler i vinden, ihvertfall elektriske…det er ikke mange år til kinesiske biler selger bra i Norge…se hvor langt Tesla har kommet på kort tid.
BYD er alt annet enn rart hvert fall av disse. Berkshire har vel rundt 10% som de kjøpte under finanskrisen.
Kan fort bli mer rekkevidde på S og X.
Jo, i X og S, i 3 så har de laget et eget batteri med større celler som gjorde at de fikk ned vekten 20%