Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

18650 og 2170 er navn som beskriver størrelsen på battericellen, kjemien inni varier fra bruksområde til bruksområde og Tesla bruker egne propertiære batterikjemier.

I følge Evil er det Panasonic som eier batteriene og som bestemmer alt for Tesla :wink:

*Panasonic bruker egne propertiære batterikjemier.

Det er korrekt. Det er jo derfor det er litt dårlig stemning omdagen.

Tesla har et stort og verdensledende forskningsteam på batterikjemi og har i følge linken nedenfor utviklet sin nye batterikjemi i samarbeid med panasonic som produserer disse cellene kun for Tesla.

Andre kilder sier at det er Tesla som eier IPen for de nye cellene:

Gir ingen mening at Teslas forskning skal bli Panasonic sin IP så det trenger du en kilde på.

Jeg fant litt nyere artikler enn de du posta. Som egentlig setter store spørsmålstegn rundt Tesla og batterier. Jeg konkluderer at Tesla ikke besitter noe superhemmelig shit som er langt forran alle andre og at de er ekstremt avhengige av Panasonic.

https://seekingalpha.com/article/4234813-battery-tech-panasonic-leaving-tesla-dust

Denne artikkelen tar det ganske greit opp.

The result may be that Panasonic leaves its American partner in the dust. Worse for Tesla, it is a sign that its battery technology, often thought of as industry-leading, may not be so ahead of the curve as once thought.

At Pana også har signert avtale med Toyota kan forklare hvorfor Elon er sur.

1 Like

Jeg må innrømme at Visa-kortet napper litt…

Under 400k for standard modellen :wink:

1 Like

Ja, men om jeg skal se litt frem i tid personlig trenger jeg litt mer plass. Men den er utrolig flott, synd kvaliteten virker noe varierende. Og litt hissige priser på dekk og lakk.

Ser den kommer på 415 tusen med 8 dekk og grå lakk.

Den seeking alpha artikkelen der var som å lese se og hør, er kun tabloide spekulasjoner basert på ingenting. Ingen av konklusjonene i artikkelen gir noen mening heller.

Hvorfor skal Panasonic sitt samarbeid med Toyota ha noe å si for samarbeidet med Tesla?
Hvordan svekker det samarbeidet Tesla sin posisjon med sin egen IP?
Han mener Panasonic er misfornøyd med at Tesla ikke produserer nok Model 3, men Panasonic kan heller ikke levere nok celler til å øke produksjonen. Elon sier de må pushe Model 3 med de mindre batteripakkene for å kunne levere flere biler. Er generelt mye dårlige bidrag på seeking alpha.

Hele utgangspunktet om at forholdet mellom Panasonic og Tesla har blitt dårlig er også basert på spekulasjoner.

1 Like

Seeking Alpha er som en blogg, Evil, alle kan skrive der…

Nå bestiller jeg snart!!!

2 Likes

Kan bekrefte at den videoen er ganske on point med tanke på ride quality og alt det der. Jeg snakker dog med erfaring fra AWD og ikke Performance.

Tror ikke SR+ er mye dårligere med 5.6s 0-100. Det sparker det og, for 100 000 mindre.

2 Likes
3 Likes

så det er dette overskuddet Elon musk ser for seg…

fra E24.no:

632 prosent vekst for kinesisk Tesla-konkurrent

3 timer siden · Fredrik Kampevoll

Den kinesiske elbilprodusenten BYD overskudd i første kvartal av 2019 økte med 632 prosent, skriver Reuters. Veksten kommer etter sterk etterspørselen etter selskapets nye bil. Overskuddet havnet med det på 111,4 millioner dollar.

Til sammen solgte de 117.578 biler i årets tre første måneder, som er 5,2 prosent høyere enn året før.

Til tross for den sterke veksten, så havner de under forventningene selskapet selv presentere forrige måned, hvor de signaliserte en forventet vekst på 800 prosent. De sterke tallene kommer etter at kutt i subsidiene til elbiler ga et kraftig fall.

– «New energy»-biler er forventet å fortsette å selge godt i andre kvartal, og salg og inntektene vil forsette en sterke veksten, uttaler selskapet i forbindelse med fremleggelsen av tallene.

Blant investorene bak det kinesiske selskapet er Warren Buffet.

2 Likes


Ikke bare Tesla relatert, men AMA fra folk som forsker på batterier.

2 Likes

https://seekingalpha.com/news/3457920-tesla-plus-5-percent-filing-raise-2b?sfns=mo
Tesla henter cash!

Emisjon på 5%? :stuck_out_tongue:

ikke lenge til nå…

1 Like