Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

" Exclusive: Tesla expects global shortage of electric vehicle battery minerals - sources"

2 Likes

dette mener jeg styrker min teori…

  • enten fullsatsing på Hydrogen-teknologi

  • Skape en revolusjonerende batteriteknologi med en HELT annen sammensetning, uten å måtte grave opp i alle kontigenter rundt om i verden.

Hvorfor?
At det produseres for lite er jo ikke et større problem enn at produksjon må økes.
Som artikkelen også sier er det ikke bare batterier som øker behovet, men all elektronikken vi bruker idag.
Lithium har vi mer enn nok reserver av idag iforhold til forbruk, og alt lithium kan i teorien gjenbrukes, det er bare ikke funnet en kosteffektiv måte å gjøre det på enda, men det kommer nok med tiden.
Nikkelforbruket i batterier er jo knapt merkbart i forhold til bruken i stålindustrien.

2 Likes

Lurer fælt på hvem/hvor Tesla har funnet disse ingeniørene/samarbeidspartnerene,siden selskapet tydeligvis bare knuser alle andre kjente veletablerte tungvekterene innen bilindustri.

meget bemerkningsverdig,-tror det blir en rekyl av “Know-how” innen alt av den teknologien Tesla sitter på idag tror jeg.

Det blir steintøff konkurranse,det er det ingen tvil om!

Tesla har mer data. Mens andre i beste fall har noen hundre test biler som samler data…

Så kjører ALLE teslabiler med “ghost mode” dvs bilen simulerer hva den ville gjort konstant og sender dataen til tesla.

Som google sier. Det handler ikke om hvem som har bestl algoritmen, men hvem som har mest data!.

Absoultt, for å optimalisere algoritmer og AI så er det data som trengs. Og det at de har produsert en egen IC chip optimalisert for FSD, er helt fabelaktig.

Det som trengs er data, ekstremt mye data. Algoritmene finnes allerede. Chippen til Tesla er ikke super, eller ninjarask. Men den bruker bare 100W. Nvidia sin bruker ca 400-500W.

Så den er altså super? Og ekstremt mye bedre enn den de benytter nå.

Hvis bedre betyr svakere og tregere så ja.

Den bruker mindre strøm og den er svakere. Jeg tipper Tesla har brukt mye tid på å finne ut hvor lite datakraft de trenger for å så skaffe en brikke som gir akkurat så mye datakraft ved så lavt strømforbruk som mulig.

Denne er ganske bra og forklarende

De har laget en chip spesialdesignet for deres egne algoritmer, som er mange ganger kraftigere enn den forrige og bruker mye mindre strøm enn hva som ellers ville vært tilgjengelig.

Selvfølgelig er det en avveining mellom datakraft og strømforbruk :blush:

Det er jo akkurat det som gjør at de er flere år foran konkurrentene…?

Briken deres er kraftigere enn en brikke fra 2016 og langt svakere enn dagens brikke. Tesla er forran fordi de har latterlig mye mer data enn nestemann på listen. Og det er hele nøkkelen nok data. Fordi Musk har hatt vision om selvkjørende biler fra dag 1 og fordi alle bilene ( usikker om du må opte inn eller om det er automatisk) kjører ghost mode.

Synes du ser litt A4 på dette. Chipen til NVIDIA skal fremdeles inn i en bil og trekke fra batteriet med kjøling osv… Enn så lenge har vel chipen til Tesla 3x så mye prosessorkraft per watt og det mener jeg man må vurdere ganske kraftig så lenge det er i en farkost med en finite strømkilde.

En annen viktig forskjell er ar vi faktisk vet veldig lite om tesla sin chip. Vi har kun skryteversionen til Tesla og utifra det ver vi at dens viktigste attribut er at den bruker lite strøm og er svakere enn det som er på markedet. Som artikkelen tar opp er det for nye de ikke sier til at vi faktisk kan få et realistisk bilde av hvor «god» den er. Som nok er mindre enn
Skrytestorien.

Jeg ser ting fra datasiden, siden det er det som er nøkkelen og der alle kriger i flere ulike bransjer. Tillgang til data er alt. Det andre kan kjøpes

1 Like

Jeg tenker det er greit å ta ting som kommer fra Teslafanbois sider med litt salt :wink:
Derfor valgte jeg å poste noe fra theverge som er ganske oppegåendeo g nøytrale teknisk.

Ark invest har vel også et analysemål hvor de mener noe sånt som 4000USD pr tesla aksje er innenfor.

1 Like

Fiat skal betale Tesla 2 milliarder dollar over tre år. Det var mye mer enn jeg forventet og sammen med pengene de henter nå så får Tesla en god del handlingsrom framover.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-03/fiat-flags-2-billion-regulatory-credit-bill-for-next-few-years

2 Likes

Egentlig latterlig det er lov, men genialt for begge parter.

1 Like

Damn. Skulle kjøpt på 23x tallet ja. Disse pengene + emisjonen de kjører vil gi bra handlingsrom for Tesla. Største skjæret i sjøen er vel passert nå. Globalt herredømme neste!

4 Likes