Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

jeg senser et massivt gjentagelse av historien til “Kodak”-moment et sted i fremtiden med denne El-bil satsingen.

jeg blir meeget imponert om Musk/Tesla faktisk klarer Ä gjÞre profitablel butikk utav denne EV-jungelen som er der ute nÄ.

Cathie Wood`s kursmÄl pÄ 4 000 :heavy_dollar_sign: skal nok testes j*vlig hardt fÞrst.

1 Like

Ser ikke helt hva som er et bedre alternativ enn elbil framover


3 Likes

Elsykkel eller vanlig sykkel?:blush:
Det som er helt sykt er det lave energiforbruket.
Hvis vi ser litt stort pÄ det og sier at en liter diesel/bensin begge inneholder energi tilsvarende 10 kWt.
Min Ioniq er det mulig Ä kjÞre under 1 kWt per mil, altsÄ 10 mil pÄ energimengde tilsvarende 1 liter fossilt drivstoff.
I praksis sÄ kjÞrer en et sted mellom 5 og 10 mil pÄ en liter fossilt drivstoff.

En moped klarer ikke 10 mil, den klarer kanskje 5 mil, altsÄ et forbruk pÄ 0,2 l per mil.
SÄ en Ioniq og en Tesla 3 som sies Ä vÊre like effektiv eller enda mer effektiv enn Ioniq, bruker altsÄ mindre drivstoff enn en moped.

PÄ min elektriske terrengsykkel som har en Bosch CX krankmotor og stÞrste batteri pÄ 500 Wt, altsÄ tilsvarende 0,05 liter fossilt drivstoff, sÄ holder dette til mange mil terrengsykling. En runde jeg sykler sÄ ofte jeg kan blir rundt 10 km, da inkludert bratte bakker som er knotete Ä sykle og mÄ trilles, av disse 10 km er ca 6 km i terreng og resten er til og fra pÄ vei. Batteriet vil jeg tro rekker til fire slike turer, jeg lader normalt annenhver tur.
SÄ pÄ en slik tir bruker jeg ekstra energi tilsvarende 0,01 liter fossilt drivstoff.

Det viser for sykt ineffektivt det er Ä kjÞre rundt med oljebrennere, som igjen for mange gjÞr det hele skremmende hvordan vi skal finansiere velstanden vÄr.
Kanskje vi heller burde stilt oss spÞrsmÄlet om vi skulle redusere litt pÄ krava?
Vi skal «feire» 17.mai i Auschwitz, selvsagt tar vi fly
i ferien reiser vi med bobilen sĂžr i Europa
alt dette koster penger, mye penger, har ogsĂ„ store utslipp. Det som har desidert minst utslipp er utrolig nok turen med bobilen
hadde den vĂŠrt elektrisk og ladet pĂ„ sol- og vindkraft hadde det miljĂžmessig vĂŠrt en nobrainer for Ă„ si det pĂ„ nynorsk.

1 Like

To morosame karar som prÞvekjÞyrer den saftigaste elbilen ein kan fÄ kjÞpt i Norge i dag.

1 Like

Egentlig er flyreiser billig i forhold til skaden det utgjÞr pÄ miljÞet.
Man mÄ jo trekke pÄ smilebÄndet nÄr man snakker med noen som slÄr seg pÄ brystet over Ä ha plukket et par plastflasker i vÄr lokale strandsone, samtidig som de har to turer til syden i Äret. :slight_smile:

Selv er jeg stadig mer lysten pÄ elbil, men har ikke lyst til Ä inngÄ store kompromisser pÄ plass. NÄr man er vant med romslig 7-seter sÄ blir mye av det som finnes ganske smÄtt - eller dyrt. Model X og E-tron til 900 frognertiere er ikke aktuelt.

3 Likes

Det e plukke plast gjÞr det triveligere lokalt, og en fÄr iallfall hindret at plasten havner i havet igjen.
Reiser en pÄ sydenturer osv, sÄ er det tross alt bedre Ä plukke plast Ä reise pÄ sydentur, enn ikke Ä plukke plast Ä reise pÄ sydentur.
Alt engasjement hjelper, det viktigste er Ä fÄ endre folks mÄter Ä tenke pÄ.
Jeg fikk meg iallfall en vekker nÄr temaet mikroplast ble satt pÄ dagsorden.
Samme med Greta Thunberg, den bevegelsen som nÄ er satt i gang blant ungdommer hÄper jeg ikke stopper.

1 Like

Helt enig, men Ă„ redusere til 1 sydentur og heller ta en tur i fjellheimen som nr 2 hadde utgjort mer.

Redusere til 1 sydentur og en fjelltur, samt en time eller ti Ä plukke plast nÄr en er ute pÄ tur allikevel?:wink:
Jeg slÄr meg absolutt ikke pÄ brystet, men jeg tenkte faktisk Ä hÞre med datteren pÄ 14 om vi skulle ta en tur, ta med hver sin bÊrepose Ä fylle opp.

2 Likes

bilde
Dette var rimelig kult!

5 Likes

Det sÄ ikke sÄ dumt ut nei. :slight_smile:

Var pÄ EU-kontroll med en 9,5 Är gammel Toyota og de oppdaget rust pÄ noe stag som mÄtte byttes. De tok det pÄ goodwill uten at jeg ba om det. Det er sÄnn service som gjÞr at man kommer tilbake som kunde.

5 Likes

YIPPIIIIIII!!!

12 Likes

For de som setter pris pÄ god service fra forhandler og er vant til dette. Og eventuelt vurderer Tesla som neste bil, kan det kanskje vÊre lurt Ä vente. Ikke spesielt opplÞftende lesing det her.

https://www.nettavisen.no/okonomi/katastrofalt-norsk-fall-for-tesla/3423681821.html

Tesla Stavanger har vel rimelig greit rykte? Ihvertfall det inntrykket jeg har.

Det er nok ogsÄ et innslag av the loud minority i rapporteringen fra Teslas kunder. Selv har jeg ingen problemer Ä skrive hjem om, men jeg ble ikke spurt av de som laget omdÞmmerapporten :grin:

Gratulerer med Ă„ ha holdt ut til konfigurasjonen du Ăžnsket kom, @Duogdu :joy:

2 Likes
3 Likes

Reserverte Kia 23/12-17, var egentlig Kia fan, men BOS har fÄtt meg til Ä endre mening.
FĂ„r se om jeg fortsetter Ă„ vĂŠre Tesla fan etter Ă„ ha blitt eier.
For jeg er fan, stor fan, av Tesla, spesielt mtp utviklingen av selvkjĂžring.
Bare standard autopilot synes jeg er tildels imponerende. Feks at autopiloten fanger opp hvis et vogntog bremser flere biler fremfor en, holder kjĂžrefelt perfekt, men har fortsatt noen nykker.
PrĂžvde Performance i gĂ„r, det er noe av det sykeste jeg har vĂŠrt med pĂ„! Anbefaler alle som har en liten jente eller gutt i seg Ă„ prĂžve. Det er den rĂ„este Berg og dalbane x 1000​:joy::joy::joy:

1 Like

Hvilken konfigurasjon har du bestilt?

image

Konkurrentene kan ikke gjĂžre noenting rett.

1 Like

Kanskje du heller burde se pÄ denne?

2 Likes

4 Likes