Elsykkel eller vanlig sykkel?
Det som er helt sykt er det lave energiforbruket.
Hvis vi ser litt stort pÄ det og sier at en liter diesel/bensin begge inneholder energi tilsvarende 10 kWt.
Min Ioniq er det mulig Ä kjÞre under 1 kWt per mil, altsÄ 10 mil pÄ energimengde tilsvarende 1 liter fossilt drivstoff.
I praksis sÄ kjÞrer en et sted mellom 5 og 10 mil pÄ en liter fossilt drivstoff.
En moped klarer ikke 10 mil, den klarer kanskje 5 mil, altsÄ et forbruk pÄ 0,2 l per mil.
SÄ en Ioniq og en Tesla 3 som sies Ä vÊre like effektiv eller enda mer effektiv enn Ioniq, bruker altsÄ mindre drivstoff enn en moped.
PÄ min elektriske terrengsykkel som har en Bosch CX krankmotor og stÞrste batteri pÄ 500 Wt, altsÄ tilsvarende 0,05 liter fossilt drivstoff, sÄ holder dette til mange mil terrengsykling. En runde jeg sykler sÄ ofte jeg kan blir rundt 10 km, da inkludert bratte bakker som er knotete Ä sykle og mÄ trilles, av disse 10 km er ca 6 km i terreng og resten er til og fra pÄ vei. Batteriet vil jeg tro rekker til fire slike turer, jeg lader normalt annenhver tur.
SÄ pÄ en slik tir bruker jeg ekstra energi tilsvarende 0,01 liter fossilt drivstoff.
Det viser for sykt ineffektivt det er Ä kjÞre rundt med oljebrennere, som igjen for mange gjÞr det hele skremmende hvordan vi skal finansiere velstanden vÄr.
Kanskje vi heller burde stilt oss spÞrsmÄlet om vi skulle redusere litt pÄ krava?
Vi skal «feire» 17.mai i Auschwitz, selvsagt tar vi flyâŠi ferien reiser vi med bobilen sĂžr i EuropaâŠalt dette koster penger, mye penger, har ogsĂ„ store utslipp. Det som har desidert minst utslipp er utrolig nok turen med bobilenâŠhadde den vĂŠrt elektrisk og ladet pĂ„ sol- og vindkraft hadde det miljĂžmessig vĂŠrt en nobrainer for Ă„ si det pĂ„ nynorsk.