Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Da var det offisielt, EL (Tesla) har vunnet kampen om neste generasjons drivlinje i biler.
De virkelige trendsetterne her i verden har talt. FÞrst VHS, sÄ Tesla.

image

Virker ikke som forholdet mellom Tesla og Panasonic er fullt sÄ iskaldt som ryktene skulle ha det til.

3 Likes

Ser ut til at det Ä reservere elbil fortsatt kan vÊre butikk, bestilte e-Niro, mÄ ut med 382.000, fÄr mer for den enn Teslaen jeg har bestilt, dvs jeg indirekte fÄr Teslaen for rundt 375.000

SĂ„ dere som gidder og har sjansen, samt tĂžr, reserver det som er interessant.
Jeg vurderte VW ID, men gadd ikke Ä stÄ i kaoskÞ.
Men nÄr Skoda kommer med Vision ett eller annet mÄ jeg vurdere Ä reservere.

Kan bli bra trykk pÄ elbilene som kommer til neste Är hvis de tar inn moms pÄ elbil


2 Likes

Hvis de har litt vett i skallen, sÄ Þker de moms satsen over f.eks 5 Är, med 5% i Äret, sÄ slipper de Ä drepe ny-elbil-salget :stuck_out_tongue:

4 Likes

Har de det da? :wink:

Jeg tviler

3 Likes

Ser TM3 SR+ stÄr med levering i juni nÄ, selv om en hukker av pÄ hengerfeste. Jeg synes Tesla faktisk leverer bedre enn de fleste i sÄfall.

1 Like

Hvis man leser litt pÄ forum virker det som om det vil ta mer tid. Slik jeg kjenner Tesla vil de vÊre ekstremt optimistiske i anslagene sine da det sannsynligvis er fÄ som kansellerer kjÞpet sitt bare fordi de plutselig mÄ vente en mÄned ekstra. Synd, men sant.

1 Like

Det er ogsÄ forespeilet 3-5 mÄneder. Jeg hÄper pÄ slutten av juni, men betyr ikke veldig mye da vi er pÄ ferie sgs hele juli.
SĂ„ tre mĂ„neder for meg vil si rett etter ferien😊

Edit: har aldri gleda meg eller vĂŠrt sĂ„ forventningsfull til ny bil noen gang fĂžr. Samtidig er fallhĂžyden stor, skulle nesten tro jeg var en aksjonĂŠr som satsa alt pĂ„ to kort, Funcom og PCIB😊

2 Likes

Du er i det minste vant til stor fallhĂžyde da :nerd_face:

1 Like

HĂ„per ikke opplevelsen blir tilsvarende aksjekursen i PCIB den siste tida, da blir jeg bilsyk! :joy:

Å kjĂžpe Model 3 er som Ă„ kjĂžpe PCIB pĂ„ 7kr eller pĂ„ 56kr :wink:

SchrĂždingers kjĂžp.

1 Like
1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-20/tesla-s-profit-target-is-kilimanjaro-like-climb-wedbush-says

SlÄr meg at handelskrigen til USA passer max dÄrlig for Tesla. De har investert heftig i Kina og ligger laglig till for motangrep om Kina skal hevne huawei.

2 Likes

Usikker pÄ om det er sammenlignbart. Etter hva jeg har forstÄtt, elsker kinesere bilene til Tesla og kjÞper dem tross hÞy toll. At de nÄ ogsÄ fÄr pÄ plass egen fabrikk i Kina med sannsynlig oppstart av produksjon allerede i Är gjÞr at jeg heller tror at Tesla er sterkt rustet i handelskrigen mellom USA og Kina. Det virker ikke som andre amerikanske og vestlige selskaper er like godt rustet.

Jeg er veldig spent pÄ hva hÞsten vil bringe av nyheter fra satsingen i Kina.

2 Likes

AltsÄ, worst case.

Se pÄ hva som skjedde med alle oljeselskapene sine investeringer i Iran nÄr usa skrudde til de Þkonomiske sanksjonene hardt.

At kinesere elsker tesla er bra, at Tesla har puttet milliarder i annlegg der er nÄ et problem. Fordi man ikke vet utfallet av handelskrigen.

1 Like

Kina og USA er stor grad avhengig av handel med hverandre, kanskje USA mer enn Kina (tenk alle teknologiske duppeditter som produseres og som vanskelig kan produseres andre steder), sÄ jeg anser sannsynligheten for en lÞsning fremfor full krig som mest sannsynlig pÄ sikt. At det skal brukes mer med fjÊrene litt til er nok derimot ganske sikkert. Jeg tror ikke Donald er tjent med full krig om han skal ha noe hÄp om vinne valget neste Är.

I forhold til Kina er Iran bitteliten, sÄ boikotten der er neppe i samme liga.

1 Like