Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

De fleste dupeditter av avansert karakter produseres utenfor kina, så shippes de til kina hvor de skrus isammen.

Funfact, kina er en av verdens største kulepenn produsenter. Men de lager ikke kulene til pennen. fordi det er high tech og kina har ikke maskiner som er nøyaktige nok.

Tingen er at det som nå skjer med Huawei og DJI er ganske alvorlig og en enorm opptrapning av krigen.

1 Like

Ja, veldig lett å glemme at Asia er ganske så mye mer enn bare Kina…!

Yep, og det er en grunn til at Taiwan sørger for å gjøre den mest avanserte delen av jobben hjemme. mens kina gjør den delen som lett kan flyttes videre til andre land.

Minner meg om laksebransjen, hvor fisken sendes til Kina for filetering og sløying før den shippes tilbake til Europa (og det til konkurransedyktig pris). Vanskelig å bli klok på.

Nå kjører Tesla på med gratis superlading til evig tid om du bestiller mod X/S inventory som kan leveres før utgangen av Juni. Da var kvartalspresset igang igjen :sweat_smile:

4 Likes

Captain broomstick :joy:

1 Like

:grin:

Om noen er interesserte i å skaffe seg en er denne linken gull!

1 Like

En parentes: Elendige innbytter å få hos Tesla i det minste. Min bil er i følge finn minst verd ca 180 tusen. Tok for moro og sjekket innbytte, kunne få 72 tusen.

1 Like

Har hørt om flere som sliter veldig med å få solgt fossilene sine nå om dagen. Det kan hende det har noe med det å gjøre.

2 Likes

Jeg kunne få 160k i innbytte for min Ioniq, solgte i dag for 215k, lå på Finn i 15-20 timer…

2 Likes

Jeg regnet ikke med å få mye, men ned mot 1/3 av prisen billigste sammenliknbare bil ligger for på Finn synes jeg er en vits, men de vil naturlig nok ikke ta risk.

Ulykke med Tesla 3 i Sandnes igår.
Fører mistet plutselig bremsene.
Det endte med alvorlig crash.
Bilen er totalskadet. En av passasjerene ble alvorlig skadet.

Eier hadde hatt tilsvarende problem, en uke tidligere, uten at Tesla Motors fant noen feil.

Her ser en faremomenter ved biler basert på 100% elektronikk i motsetning til konvensjonelle biler.

1 Like

Er bremsene på Tesla 100% elektronisk?
Og hva med ratt er det også 100% elektronisk også?
Spør fordi eg ikkje veit.


Sikker det var 3 og ikke S? På bilde så det ut som det var S med dørhåndtak som stakk ut.

Edit: det er Model S, se bakluken:

Da har du rett.
Ikke en god sak for Tesla.
Svært alvorlig for en av passasjerene

1 Like

Dette er ikke en Model 3. Og som med alle saker hvor bremser plutselig ikke virker er det best å holde hodet kaldt å vente på rapporten fra bilen.

Det viser seg altfor ofte at det er fører som av forskjellige grunner har trykket på gassen istedet for bremsen og så fått panikk. Man kan jo se for seg hva som da skjer i en bil med 500hk og torque fra første nanosekund.

4 Likes

Mener å ha lest at begge deler er mekaniske som i “vanlige” biler.


Må vel begynne å nærme seg bunn her. Forhåpentligvis en del støtte i dette området.
Ned 4% i premarket idag også, så er nede på 185 nå.

Når begynner dette å bli interessant for et evt oppkjøp. Apple klarer jo fint å cashe ut dette om de vil.

Fra reddit:

  • Ekte
  • Falsk

0 stemmegivere