Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Lurer pÄ om Tesla stÄr foran en kjip smell nÄr Usa vÄkner? Jeg hÄper i hvert fall pÄ det :slight_smile: Bare for Ä ha sagt det sÄ digger jeg Tesla, det er bare det at den er sÄ ekstremt hÞyt priset. Jeg mener det er en bilprodusent mer enn et teknologiselskap. Hvis jeg har rett er den alt for hÞyt priset.

Vanskelig Ä si om den vil droppe ned nÄr amerikanerne vÄkner, siden det er handel i premarket, men jeg satser pÄ en aldri sÄ liten nedgang
!

De produserte 260 stk Model 3 gjennom tredje kvartal. Det mÄ vel sies Ä vÊre lavere enn forventet.

1 Like
2 Likes

MÄ si jeg synes det virker fristende med en short i Tesla de neste 1-3 mÄnedene. Om produksjonen sliter sÄ kan det fort komme en korreksjon nedover her. I tillegg tenker jeg det skal en del til for at aksjen gÄr veldig mye oppover andre veien. Stopp pÄ 400 og kanskje se om en fÄr den ned under 300. Hadde vÊrt gÞy med litt cash Ä avse til denne.

2 Likes

Tror ikke jeg hadde turt.
Men sÄ hÄper jeg at markedet blir overflommet av Model 3 ogsÄ :blush:

1 Like
1 Like

Hvorfor kjÞpe Tesla modell 3 nÄr du kan kjÞpe Opel Ampera E?

Ja jeg synes ogsÄ det, men Teslaaksjen lever sitt eget liv. Det er jo litt spesielt, at et selskap som produserer en kvart million biler i Äret skal ha samme markedsverdi som selskaper som produserer 10 millioner.

Tesla prises som et tekselskap men er i mine Ăžyne fĂžrst og fremst en bilprodusent.

Sikkert mange som synes Tesla er et gjevere merkenavn enn Opel? Nordmenn er forresten som kjent storkjĂžpere av Tesla; det kan jo hende at middelklassen i andre land heller kjĂžper Opel fordi det er billigere. I Norge er det viktig(ere) hva naboen tenker enn Ă„ kjĂžpe det rimeligste alternativet (?).

Ja, noen tenker nok i de baner.

Samtidig er det flere og flere som kjĂžper el-bil fordi det er tilnĂŠrmet gratis ettersom du slipper bensin, bompenger, Ă„rsavgift.
Da er pris/rekkevidde viktig

For oss er avskrivningen pÄ el-bilen ca. like mye som bensin, bompenger og Ärsavgift pÄ en fossil-bil som blir brukt i pendling.

SpÞrsmÄlet var ogsÄ litt dypere enn det kunne virke som:
Jeg tror Tesla er for sent ute med Modell 3. De andre aktÞrene er allerede pÄ banen med biler som har lenger rekkevidde, OG som er billigere.
Norge alene er ikke et stort nok marked for Tesla. Hele markedssegmentet til Modell 3 blir tatt av andre merker.

1 Like

Hvilke andre modeller? ampera-e er vel den eneste som kan skilte med samme rekkevidde som model 3. Leaf, golf etc ligger fremdeles bak.
For ikke Ă„ snakke om det estetiske perspektivet. De fleste vil vel si en model 3 er noen hakk penere enn de andre elbilene i segmentet.

1 Like

Enig


Enig
 Derfor litt vanskelig Ä si. Saken er i hvert fall (tror jeg) at vi om noen Är vil se resultatet, at Tesla stort sett er en bilprodusent, og at markedsverdien er alt for hÞy i forhold til andre merker. At Tesla ligger sÄ langt foran andre i teknologi tviler jeg litt pÄ.

Det er ikke sÄ mange som kan konkurrere med Tesla pÄ distanse akkurat nÄ, men de er vel stort sett en del billigere!

Nissan Leaf 2.0 for eks.

De kommer nye modeller lÞpende, alle kobber pÄ spreng nÄ.

Gammel sak, men fĂžrste jeg fant.

Sier du at gitt samme pris, sÄ ville du valgt Ampera leller Leaf over model 3?
Da er du i et stort mindre tall, mener ihverfall jeg. De er heller ikke i samme bil klasse.

Musk varslet at produksjonen kunne gÄ pÄ noen smeller.

Jeg tror de reiser seg, og at den tryggere investeringen ligger i Ă„ treffe bunnen som denne stĂžyen gir.

1 Like

Produksjon av Tesla er en fadese. At folk finner seg i sÄ rÊva kvalitet er for meg helt utrolig. Av de nÊrmere 50 teslaer vi har hatt igjennom bygget her sÄ har INGEN vÊrt i nÊrheten av Ä vÊre ok. Min 3 Ärige datter hadde klart Ä gjÞre en bedre jobb med Ä sentrere paneler og fÄ alt av glipper til Ä se likt ut. Samme gjelder lakkering med svÊre sig pÄ det meste av kanter.

1 Like

Absolutt ikke!

Prisen er jo ikke lik

NÄ er jeg nysgjerrig og litt lat, hva er prisene for Opel Ampera og Tesla Model 3? Regner med at du mÄ ha den stÞrste batteripakken pÄ Model 3, sÄ de fÄr ca lik rekkevidde?

Jeg kjÞpte en P85D og gledet med fryktelig. FÞrste kjÞreturen var antiklimaks. Til en bil rundt millionen forventer man noe mer. Kvaliteten pÄ knappene pÄ styret minnet meg om knappene pÄ en gammel ghetto blaster til 129,- pÄ Obs.

En kompis lakkerer biler og skrur fra hverandre de fleste merker. Ikke en eneste Tesla er lik, sier han.

En dag jeg skulle stÞvsuge bilen dro jeg opp matten pÄ gulvet. Da kom hele festet med opp fra gulvet.

Taket i front er festet med 4-5 klipps. Irriterende skrapelyder fra taket “fikset” Tesla ved Ă„ hekte av ene klippsen.

Lokket til ladingen skal sprette opp nÄr man klikker pÄ en knapp, men det fungerer 1 av 10 ganger.

Digger Elon, men kvaliteten pÄ bilene er rÊv, som @hakon sier.

1 Like

Ja. For min del er det ikke at jeg ikke har troa pÄ Tesla som selskap. Det er mer at de er veldig overpriset(priset hÞyere enn ford som selger omkring 4 millioner biler i Äret). Hvis Tesla skal slite med produksjonsproblemer sÄ vil det kunne ta enormt lang tid fÞr de tjener i nÊrheten av nok penger til Ä kunne forsvare dagens selskapsverdi. PÄ kort sikt tror jeg produksjonsproblemene kan dra ned kursen. Oppsiden blir ogsÄ mer og mer begrenset nÄr verdien pÄ selskapet er sÄ hÞy som den er.

Det er absolutt bare det som er saken for meg. Det virker vanvittig overpriset i forhold til andre merker.

NÄr det kommer til kvaliteten pÄ Teslas biler er det veldig interessant. Norge er Teslas desidert stÞrste marked i forhold til folketall. Hadde verdensmarkedet fÄtt vite om Nordmenns vurdering av kvaliteten tror jeg kursen ville fÄtt seg enda en dupp.

1 Like

Hvordan er kvaliteten pÄ din nye Model X, @Konamixx? :slight_smile: