Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Hvor ulik mener du at prisen er? @sparkonge

Ampera starter pÄ 330.000, leaf pÄ 280.000 sÄvidt jeg vet, og Model 3 ca 330.000.

@VargVemund Tesla er et energi selskap.

Markedet for elbiler vil Þke eksponensiellt, og det er plass til alle aktÞrer som Þnsker Ä henge seg pÄ. Hovedbottleneck er batterier, og det er kun en produsent som har sikret seg pÄ tilgangssiden der.

@pdx Jeg er storfornĂžyd jeg :slight_smile: Kjenner meg jo litt igjen i det @hakon sier om avstand mellom panelene, men synes han overdriver en god del :stuck_out_tongue:
Hadde en del smĂ„feil pĂ„ den gamle Model S’en men synes den nye X’en virker bedre skrudd sammen, sĂ„ de bedrer seg jo. Men ja, jeg er enig i at kvaliteten neppe nĂ„r helt opp til tyske premium modeller, selv om jeg har kompiser som har hatt mye problemer med sine bayerske biler.

@Christian
Model 3 : 345km, 330k kr ryktes vel. Endelig pris er det vel ingen som vet enda.
Model 3 LR : 499km, uvisst pris
Ampera-E : 380km, fra 315k kr

2 Likes

Tesla appelerer til meg pÄ grunn av designet, samt skjermstÞrrelse og IT-faktor (ja, jeg vet
). Ingen produsent av elektriske biler kan mÄle seg med dette i dag. Dette gapet er konkurrentene i ferd med Ä tette. Se bare pÄ Mercedes sin nye storsatsing, Jaguar IPace og den nye fra Porsche. Oh lord, sÄ mye fett som kommer om 2-4 Är.

2 Likes

Kansje shorterne fĂ„r triggeren de har ventet pÄ 

Viktig Ä bemerke at dette ikke er krise, og noe som kan tas pÄ neste service.

I bilbransjen er slike tilbakekallelser helt normalt, dog i varierende stÞrrelser, og skjer nesten mÄnedlig for de ulike bilmerkene. For stÞrre merker varierer det mellom ulike modeller, og med en bred modellportefÞlje blir det derfor ofte innkallelser.

2 Likes

Fordelen for TSLA er at feil ofte kan lÞses via softwareoppgraderinger, men ikke denne vel og merke. Da jeg spurte pÄ forrige service om Hyundaien vÄr hadde fÄtt noen firmwareoppgraderinger som de kunne installere sÄ de pÄ meg som jeg var helt sprÞ. De store henger etter.

3 Likes

Dette er frontruta pÄ en kliss ny X. Kan det fikses? Nei, det er inni ruta. Og det er et problem med mange! Sjekk nÞye over fÞr dere tar imot bilen deres. Denne kunden hadde fÞlgende feil: Haha vi gikk over denne X i gÄr. Knirk i bakdÞra, glasset lÄ en cm lavere i ene hjÞrnet enn resten av taket. Venstre bakskjerm satt en cm for lavt og gnagde pÄ baklykta. Kunne stikke fingern inn under bagasjeluka i topp pÄ samme side. Bagasjelokket ligger for hÞyt oppe nÄr det er lukket OSV lister rundt pÄ bilen lÞsner og detter av.

Og han her var heldig da kompisen hans sin virka ikke engang bakluka pÄ.

5 Likes

Du har helt rett, de store henger etter pÄ over-the-air oppdateringer. Har du bilen inne til service og det er obligatoriske firmware eller softwareoppdateringer ifbm. innkallelse, skal dette selvfÞlgelig tas der og da uten spÞrsmÄl.

Jeg har hatt en Ärelang diskusjon med Tesla angÄende hologram/striper i ruta som var der ved levering, de blÄnekter og sier at dette er normalt.

Har ogsĂ„ to “dimples” pĂ„ frontfangeren som jeg ogsĂ„ har sett pĂ„ andre biler men pĂ„ den ene siden hos meg er den mye stĂžrre, dette ble ogsĂ„ avfeid som “ytre mekanisk pĂ„virkning”

so
 min konklusjon er at neste gang jeg henter en ny bil hos Tesla mÄ jeg ha med en uavhengig fagmann som gÄr over bilen da dette er feil som en vanlig bruker lett overser i gleden over Ä hente en ny bil.

3 Likes

Helt korrekt. Det samme gjelder sĂŠrlig frontfangere hvor det er bulker og riper etter div montering og “herjing”. Kanskje jeg skal begynne Ă„ selge en slik inspeksjonstjeneste :slight_smile: fastpris pĂ„ 1500,-

7 Likes

Hvis du vil skaffe firmaet ditt litt gratisreklame, sĂ„ kan du lage en side hvor du gĂ„r igjennom typiske problemer pĂ„ Tesla (og andre biler). Type: “Tingene du mĂ„ sjekke fĂžr du henter din nye Tesla”. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Det hadde jeg gladelig betalt, til og med for vÄr billigbil, Hyundai Ioniq!
Men da mÄ du ha en pakke for fÞrstegangs besiktigelse, 2-3-4 osv nÄr de forsÞker Ä utbedre!
Jeg vet ikke hva klargjÞrerne gjÞr, men de fjerner ihvertfall ikke metallpartikler! Det beste hadde vel vÊrt Ä fÄtt bilen fÞr de forsÞker Ä klargjÞre


Bare det at folk fÞler de mÄ ha med seg fagmann ved overlevering burde jo vÊre en vekker for Tesla.

1 Like

Det beste er at man ser over bilen uten at de rÞrer den. Tar den til meg og jeg coater den herfra til evigheten nÄr jeg klargjÞr den og alle er fornÞyde :slight_smile:

1 Like

Tesla driter fullstendig i det. Han med ruta satt utenfor og ringte de. Ingen av de i skranken gadd Ă„ ta telefonen. SĂ„ da gikk han nonchalant inn og forbi de og dro med seg rette vedkommende ut til bilen :joy:

3 Likes

Jeg var med da en bekjent skulle hente ut sin splitter nye Model X fra Tesla i Oslo. Etter Ä ha pÄpekt en rekke feil og kosmetiske skavanker sÄ sa selgeren til slutt at vi mÄtte huske pÄ at bilen var en Tesla bygd i USA og ikke en en Europeisk bil som for eksempel BMW eller Mercedes.
Fin beskjed Ă„ gi til en som har betalt godt over en million for en ny bil :joy:

4 Likes

Der er lĂžsningen. Mercedes :blush:

2 Likes

MB diesel? ALDRI!
Folk syter over at Tesla er dyr, hva vil en tilsvarende elektrisk MB koste?
Tesla X fra 680.000 er vel et kupp?
Skal en lage denne med premium spec mÄ en nok legge pÄ endel titalls prosent.

2 Likes

Det kan godt hende, men til Teslaens forsvar skal det sies at den er jo helt vill Ă„ kjĂžre! :smile:

2 Likes

Det er en Amg til en million ogsÄ :slight_smile:

1 Like