Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jeg vet nÄ ikke helt. Ä brenne fossilt for varme utnytter sÄ Ä si 100% av energien, mens en fossil elgenerator nok neppe er i nÊrheten. SÄ selv om varmepumpen er effektiv, sÄ kan det godt vÊre den ikke veier opp for hvor rÊva en fossil elgenerator er.

1 Like

https://www.nettavisen.no/Ăžkonomi/totalhavari-for-tesla-sissener-haver-inn-ekstremgevinst/3423690260.html

– Vi har tjent masse penger. Det utgjorde omtrent 1,4 prosent av vĂ„r fonds avkastning

Vi hadde timet markedet riktig, men tapte pÄ enkeltaksjer. Vi skal ikke tape sÄ mye, sier Sissener, og sikter til tapet pÄ 5,52 prosent.

Imponerende :thinking:

ForĂžvrig

Sissener mener at Tesla er blitt gammeldags, og henger etter markedet. De har store problemer, som det ikke ser ut som toppsjefen Elon Musk klarer Ä hÄndtere med det fÞrste.
– Det er en del ting som ikke henger pĂ„ greip. Det at han legger ned salg- og servicedivisjoner for eksempel. Det Ă„ selge en bil er en helhetlig prosess. Du selger bĂ„de bilen, men ogsĂ„ service etter salget – det er et helhetlig produkt.

SÄvidt meg bekjent sÄ stÄr fremdeles alle service sentrene, og de bygger ut service nettverket, mens salgslokalene fjernes. Men ja de er jo gammeldags, for hvem handler vel ting over nett idag?

Mannen mÄ jo kunne en del fordi han har jo faktisk tjent penger oppigjennom, men han er jo helt pÄ villspor i mye av det han fÞrer ut av seg her.

Han har Solar City som er et pengesluk uten like

Fra regnskapet ser man at omsetning og Cogs for denne delen av selskapet stÄr for omtrent 10% av omsetningen. Positiv bruttomargin, men vil nok vÊre en negativ EBITDA (men ADK er ikke splittet pr divisjon sÄ vet ikke eksakt tall). Cashflow for Ä betjene solcelle anleggene deres var 25M USD, eller 1,5% av den negative cashflowen i Q1.

4 Likes

SĂ„nn ja!

NOK er NOK!

:+1:

Imponerende mÄte Ä kritisere seg selv pÄ.

Regjeringen har sagt at man skal frede elbilfordelene til 2021. Jeg mener det er naturlig at man setter en fot i bakken nÄ, og heller ser pÄ 2020 som en naturlig start pÄ Ä fjerne noen av de mange fordelene.

Det er som om de ikke er en del av regjeringen? :thinking::see_no_evil::joy:

3 Likes

“I Oslo skal mer enn 90 prosent gĂ„ til helt andre formĂ„l enn det bilistene nyter godt av. Det er selvsagt dypt urettferdig. ForhĂ„pentligvis ser de andre partiene i regjeringen nĂ„ det Frp har advart mot i tiĂ„r, sier BjĂžrnstad.”

Komisk at han trur at tiltak for feks kollektiv og sykkel ikke hjelper bilistene ved Ă„ avlaste veiene. Man ser jo i store byer at Ă„ bygge stĂžrre veier for mer biltrafikk rett og slett ikke skalerer opp uansett hva man gjĂžr og kĂž er konsekvent et problem.

Man kan fjerne de andre elbilfordelene, men er fortsatt for tidlig Ä innfÞre moms sÄnn som konkurransebildet er nÄ. Selv om utvalget er mye bedre er kapable elbiler fortsatt litt for dyre.
Feks halv moms fra 2021 og hel moms fra 2022 er sikkert en bedre lĂžsning. Å holde andelen diesel- og bensinbiler nede i byene er ogsĂ„ en investering i folkehelsen, forurenset luft gĂ„r utover helsen selv med nivĂ„ene vi har i norske byer.

4 Likes

Man burde bli betalt for Ă„ kjĂžre elbil. Det er jo enda et handikap uten like.

Helvetes Frp’ere altsĂ„.

Hvor er klimaspÞrsmÄlet oppi bompengeregnskapet?

Jeg og kona var Ă„ prĂžvekjĂžrte Tesla 3 i gĂ„r, hun hadde ikke sett bilen annet enn pĂ„ veien. Vi fikk en Performance, vi trilla sakte ut fra butikken, sĂ„ var jeg «forsiktig» borti pedalen pĂ„ industriomrĂ„det, hun fikk nakkesleng og holdt pĂ„ Ă„ daue😂.
Er glad jeg ikke skal en slik

Vi synes bilen er bra vi, det er mye klaging pÄ hvor dÄrlig sammenskrudd ting er, dÄrlig finish osv osv, for meg tror jeg bilen blir ok.
Men jeg sammenligner ikke en bil til under 400.000 med en til 800.000 heller da

Men vi hadde en sÊrdeles hyggelig tur, og glasstaket digga vi, utrolig luftig kupé. Kona prÞvde baksetet, hun var ikke veldig imponert over det, men kanskje 80-90% av tiden er vi 1 og maks 2 personer i bilen.
En bil, for det er bare en bil, har aldri frembrakt sĂ„ mye fĂžlelser hos meg noengang. Men jeg er ikke sĂ„ godt vant, har hatt bare nye biler siden 2002, fĂžr det en ett Ă„r gammel, samt en gammel Skoda med hengerfeste som vi har hatt siden 2014(bare den vi har nÄ )
Totalt 7 i tallet, Octavia, Touran, Tiquan og de siste to elbilene, Soul og Ioniq.
Alle har vĂŠrt greie biler, men ingen har vĂŠrt gĂžy som Tesla.
Jeg digger dashboard i Tesla 3, jeg synes det ser utrolig bra ut. NÄ har jeg fÄtt prÞvd det ut litt ogsÄ. Jeg vil ikke ha noe annet!
Jeg vil ikke ha tusen pÄ tusen av knapper spredd rundt forbi!
Feks adaptiv cruise: hÞyre hendel ned en gang, aktivert. Justere hastighet dreie pÄ hÞyre hjul pÄ rattet (det er to), koble ut cruise, trykk inn knappen pÄ samme hendel eller trÄ pÄ bremse.
Justere volum pÄ lyd: dreie pÄ venstre hjul pÄ rattet.
Ratt, sete og speil justeres en gang og lagres, opp til 8-10 brukere eller noe slikt, vet ikke.
Disse nĂžkkelkortene tror jeg, gjentar: tror, kjĂžper en for noen tiere og aktiverer selv.
Mobilapp har jeg ikke peiling pÄ da jeg ikke har fÄtt bilen enda, men skjerm, dashboard osv er konge synes jeg.
SĂ„ fĂ„r vi hĂ„pe at ikke Tesla gĂ„r konk etter at jeg har fĂ„tt bilen, heller fĂžr da😉

4 Likes

Tesla har vel nesten aldri hatt mer cash for hÄnd enn nÄ og burn raten fra forrige kvartal snur de nok fort.

Det som er litt sykt er hvordan teorien om at Musk kan bli margin callet har fÄtt sÄ mye oppmerksomhet og har levd sÄ lenge. De mÄ jo med vilje ignorere at han eier over 50% av SpaceX som er verd 33,3 mrd $

Er nok samme historien nÄr alle artikler skriver at etterspÞrselen etter bilene deres faller og at Tesla er i trÞbbel. Model 3 selger jo som hakka mÞkk og sÄ klart gÄr det nedover med etterspÞrselen til model S og X pÄ slutten av livssyklusen til produktet, det ser man jo med alle produkter. Har troa pÄ at etterspÞrselen kommer til Ä gÄ opp igjen nÄr det kommer en full refresh med et nytt visuelt uttrykk i lÞpet av Äret. Kanskje den nye drivlinjen allerede har hjulpet, men er nok nye refreshen som skal til Ä fÄ de tilbake der de var. Regner med Elon er lei av at folk sier at Tesla egentlig ikke er luksusbiler etc, sÄ i tillegg til nye adaptive stÞtdempingen sÄ fÄr sikkert Model S og X et nytt mer luksuriÞst interiÞr med HUD og masse andre greier. Begge modellene er jo da soleklare vinnere i sine segmenter.

2 Likes

Er HUD viktig? Vi er pÄ vei mot selvkjÞring

Eneste bil jeg har prÞvd med HUD var Hyundai Kona. Spar meg for noe slikt
fÄr en visning i frontruta, kanskje.

2 Likes

BMW sin hud funker veldig bra. SkjĂžnner ikke at andre bilfabrikanter bruker den varianten. Mazda sin ser jo knotete ut.

For min del er det uaktuelt Ä gÄ tilbake til en bil med forstyrrende elementer i synsfeltet. HUD er bare en et oppmerksomhetssug.

1 Like

Jeg synes ogsÄ at BMW sin HUD er veldig bra, etter Ä ha brukt et slikt system en stund sÄ legger man ikke lenger merke til at det er der. Men nÄr du lurer pÄ hva fartsgrensen er og hvor fort du kjÞrer sÄ er det der rett foran deg, du slippe Ä flytt blikket.

1 Like

MÄlet mÄ jo vÊre at bilen vet hva fartsgrensen er. Det gjÞr den nÄr en bruker adaptiv cruise.
Jeg er kjapp med Ă„ legge inn cruisecontrol


https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-03/tesla-s-secret-source-of-cash-unmasked-as-gm-and-fiat-chrysler?utm_campaign=socialflow-organic&utm_medium=social&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business&utm_source=twitter

:thinking:

Hva slags utlÄnspolicy har Tesla for prÞvekjÞring, 2 timer, over natta, over helga?

her er den norske versjonen om noen sliter med englandsken


Vi hadde to timer, fikk plussa pÄ en halv time ekstra, det var en som hadde fÄtt bil over pinsehelga.
Er bare Ă„ spĂžr, jeg ville nok ikke hatt bil over helga, til neste dag hadde vĂŠrt greit


Merkelig Ă„ spinne dette til noe som virker mĂžrkt og hemmelighetsfullt.
Har vĂŠrt kjent en stund dette?

At de casher inn pÄ sin unike markedsposisjon er da bare smart. At GM og Fiat mÄ ty til dette trikset er mer hoderystende.

4 Likes

Det morsomme er jo at disse pengene er motatt og sikkert brukt for lenge siden.

Uten disse pengene hadde vel Tesla vĂŠrt i skifteretten allerede.

SkjĂžnner ikke helt det resonnementet.

TSLA er en attraktiv storystock med en karismatisk elsk/hat leder og trofaste fĂžlgere.

Å snakke om chapter 11 etc. er et konstruert short narrativ; om det kniper, sĂ„ fikser de penger.

(IMHO)

4 Likes