Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Konstruerte short narratives er jo @Evilfreud sin yndlingslektyre. :grin:

1 Like

Forrige gang @Evilfreud prata om short, så var det her:

2 Likes

Og jeg treffer fryktelig bra til tider.

Hadde du bare puttet pengene der kjeften er :sunglasses:

Hender jeg gjør det også!:

2 Likes

Fantastisk setup for en grovisburn, men jeg lar den ligge.

1 Like

Tror ikke vi har behov for å vite hvordan du tjener penger :wink:

:face_with_monocle:

2 Likes

No demand!

kjør forsiktigt…

:exclamation::red_car:

1 Like

Her ser det ut som om det er en som har brukt NoA (Navigate on Autopilot) der den ikke skal brukes (ennå). Den er kun tenkt brukt på veier med flere felter der motgående kjørefelt er adskilt med en barriere.

For øvrig litt rart at den tillater NoA på en vanlig vei. Sikkert en bug og forhindres av en årvåken sjåfør. Man må tross alt bekrefte filskift før bilen gjør noe.

3 Likes


Wedgen ble plutselig en pen kanal, og det kan muligens bli brudd opp om ikke lenge. Ligger å lurer på MA50 nå. Også rett før skyen begynner å bli veldig positiv.

Svarer deg her så vi ikke sklir heeelt ut i NEL tråden.

Men hva sier det om hydrogensatsningen da? De stiller jo ikke engang til start i dette kappløpet. De står ved kiosken og spiser spinat sammen med @Fornybar.

Joda, Tesla har ventet siden 2012 på konkurrenter som skal levere samme rekkevidde som de. De ligger med andre ord 7 år foran på rekkeviddefronten pr nå.

De som har prøvd seg halvveis så langt er vel, Audi, med sin E-tron, men der har de problemer med leveringen, samt innkalling grunnet problemer med bilene.


Så det er ikke bare bare å lage elbiler, selv om man har laget mange biler før. Drivlinjen er helt ny og batterier spesielt, er mangelvare for øyeblikket. Det er to ting Tesla gjør bedre enn alle konkurrentene for øyeblikket.

Servicenivå og kvalitet på bodywork og lakk er jeg helt enig i at Tesla ligger bak de store europeiske.

Fikk forsåvidt en forklaring fra en Ford mekaniker på hvorfor panelgapene på Tesla er så store. USA har helt andre krav til dette en europeere, og da alle Teslaer blir bygd i USA så følger de den standarden. Han sa det var store forskjeller på en Ford kjøpt i Norge og en Ford kjøpt i USA. Nå har jeg ikke sjekket om dette medfører riktighet, men det var det Fordkaren sa.

2 Likes

It’s not just Model X that outclasses the competition in the efficiency department. Model 3 has earned an EPA rating of 116 MPGe, surpassing the 2016 Nissan LEAF (112 MPGe) and rivalling the smaller Chevy Bolt (119 MPGe). There are a few other EVs that beat Model 3 in efficiency, but as Tesla pointed out in its earnings report, none has all-wheel drive.

Så Nissan lager like effektive biler? :thinking:

Additionally, the curb weight of Model 3 long range RWD is only 3% heavier than its gas powered equivalents.”

Den er jo litt morsom, for elbiler skal jo være så tunge pga batteriene :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det stemmer nok det du sier om hvilke marked de produseres mot. Tesla er bilens svar på Apple, og har hatt enorm suksess omsetningsmessig mtp motor, rekkevidde og spekket med teknologi. Når det kommer til batteri så er ikke infrastruktur god nok til at alle kan kjøre el, med mindre man monterer paneler og graver ned batterier hjemme og begynner å produsere strømmen selv. Dette taler jo for andre energikilder, og det handler vel i bunn og grunn hva markedene bestemmer seg for. Pr nå leder vel strøm bra, behovet for rekkevidde derimot vil nok kanskje flate ut på der Tesla er i dag, og dit kommer mange fra allerede neste år. Alle VW nye elbiler er produsert som autonome og de vil få sine egne batterifabrikker. Teslas forsprang tror jeg skrumper bra inn de neste årene.

1 Like

Det håper jeg virkelig, men jeg er ikke overbevist.
Se feks Leaf, jeg synes ikke Nissan akkurat har tatt kvantesprang…
VW har nærmest stått på stedet vil frem til nå.
Tror du Tesla hviler på laurbærene mens de andre går videre?
Hvis jeg blir fornøyd med Tesla blir det Tesla neste gang også.
Jeg har vært fornøyd med VW, samme med Kia, men ingen av de har klart å levere bilen jeg ønsker meg. Det klarte Tesla…/

Haha. DENNE GANGEN ER DET ANNERLEDES. Nå skal de store knuse Tesla. Nå kommer de.

Føler jeg har hørt dette leeeenge nå.

En Tesla er ikke bare en bil, men man må nok prøve en for å forstå det. Edit: Akkurat som mora til @Konamixx - man må bare prøve

6 Likes

Energimessig er det jo galskap å gå for hydrogen da effektiviteten er så lav. Totalbelastningen av et utbygd fylletnettverk for hydrogen vil jo være betraktelig mye større enn EL ladenettverket (som forøvrig begynner å bli bra etablert allerede idag). Argumentet med at overskuddsenergi kan benyttes er rimelig dødfødt, da det også er mer effektivt for EL, og det ikke kan være store andel av et slikt nettverk som kan driftes slik.

Når det gjelder rekkevidde har Musk sagt at det ikke er lenge til det kommer en med 400 miles(643km). Ryktes at det er neste generasjon S/X som kommer med dette på høsten engang.
Tror heller ikke rekkevidde slutter å bli et tema for elbiler før de oppnår paritet med fossile biler.

Bygd som autonome biler og fungerende autonome biler er jo to forskjellige ting. Her blir det bigdata som vinner, og pr nå er det virkelig ingen som når Tesla til stortåa engang, og de øker forspranget for hver eneste kilometer en Tesla kjøres.
Når det gjelder batterifakbrikker så har jeg ikke hørt noe om det. Jeg vet at VW investerer i batterifabrikken til Northvolt, men det er fremdeles en stund til de er igang. Første 1/4 av fabrikken skal være klar ila 2020 og når hele fabrikken er done vil de kunne produsere 32GWh pr år. For ordens skyld produserer Tesla Gigafactory 1 ca 23GWh idag, og guess what, begrensningen til Tesla og produksjon av biler pr Q1 var nettopp tilgang til batterier, selv om de alene har tilgang til 23GWh pr år.

1 Like