Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Ref dÄrlig infrastruktur og mangel pÄ strÞm , nope!

En elbil bruker ca. 3750 kWh i Äret. Det blir det ikke mange TWh av totalt sett. Elbilene blir nevnt som en lÞsning pÄ det Þkende kraftoverskuddet. Det blir de neppe, til det bruker de for lite strÞm.

2 Likes

:sweat_smile:

1 Like

https://www.hafslundstrom.no/strom/privat/stromforbruk/2025

Vw har akkurat tegner avtale med en by i sverige om Ä bygge en svÊÊÊÊr batterifabrikk. De tegnet ogsÄ en svÊÊr avtale med green mountain i Norge om Ä bygge datasenter. Arbeidet der har foregÄtt en stund og fÞrste server gÄr pÄ om et par mÄneder. Tyskerene gir gass nÄ :slight_smile:

1 Like

Jepp, skrev om den lenger opp. Blir Ä produsere like mye som gigafactory 1, bare at den fabrikken skal levere til flere bilmerker og andre som trenger batterier. Og GF1 er idag flaskehalsen i model 3 produksjon. Northvolt fabrikken er ogsÄ bare 1/4 ferdig i 2020, sÄ da snakker vi vel om produksjon pÄ >10GWh pr Är i starten. Ser det stÄr 16GWh i linken din.

2 Likes

ForÞvrig en haug med inventory model 3 biler nÄ. Gi meg rentekampanje sÄ er jeg game Elon!

Mistenkter at de bare sender masse biler over, og selger de enten som inventory eller konfigurerte biler. Det er jo sÄ fÄ options at de treffer uansett.

2 Likes

Kommer de siste ti dagene nÄ for Ä booste salget litt :stuck_out_tongue:

1 Like

HÄper Sissener faktisk lukket shorten sin med god gevinst nÄr kursen var under 200 dollar.

3 Likes

Ser ut som Tesla har nedjustert prisene sine nÄ:

De har fjernet standard range model S/X og man kan kun kjÞpe long range eller performance nÄ. Long range model S koster 781 900 kr nÄ sÄ ser ut som prisen er nÊrmere det standard range lÄ pÄ.

Her er ogsÄ nye Model 3 priser, usikker pÄ hvor mye de er endret, men det ser ut som det er performance som har gÄtt ned mest:
Model 3 SR+: 367 700 kr
Model 3 LR: 450 000 kr
Model 3 performance: 499 900 kr
Performance modellen begynner Ä bli relativt billig hvis man vil ha en sportsbil som ogsÄ gjÞr 0-100 pÄ 3,4 sek og kan kjÞre pÄ bane.

Disse bilene kommer stort sett fullt utstyrt til disse prisene sÄ dette er kanskje ogsÄ en del taktisk posisjonering i forhold til feks porsche taycan som kommer til Ä ta seg godt betalt for ekstrautstyr.
EDIT: Det er mulig det bare er performance model prisene som har gÄtt ned i Norge.

5 Likes

Vet du noe om 3 RW LR med hengerfeste? Spþr for en slþv venn som nyter livet i Italia😂
Har ikke behov for LR, venter pÄ SR+, men hadde vÊrt kult med laaang rekkevidde hvis vi feks skulle tatt en tur sÞrover Europa med personbil


Ser hvit perle er standard nÄ, tÄler den mer enn den sorte? Virker Ä vÊre mange som sliter med dÄrlig lakk og jeg er litt OCD der.

415 for SR+ m/8 hjul, krok og fete sommerfelger
 :blush:

Om du er OCD pÄ lakk burde du vÊre forsiktig med Tesla. Lakken er veldig tynn og de brede hjulbuene er magnet for smÄstein.

1 Like

Satte pĂ„ skvettlapper foran pĂ„ X’en for Ă„ redusere slitasjen noe pĂ„ hjulbuene bak, tror det har hatt effekt.

2 Likes

Det koster pluss minus 15000 og foliere hele bilen, da har du ett ekstra lag. Ellers kan du lakkforsegle /vĂŠre flink med vask og polering (flere ganger i Ă„ret) da er mye gjort.

1 Like
1 Like

Er vil liten sjans Ä fÄ noen til Ä foliere en Tesla for 15.000? Ikke en 3 engang, eller?
Det er vel ogsÄ stor variasjon pÄ kvalitet pÄ folie, og ikke minst arbeid?
Jeg ville ikke satt bilen inn pÄ ei svart bakgÄrdsjappe


Noen som virkelig har troen pĂ„ Tesla “in the long term”?

Hva skjer nĂ„r de store bilselskapene tuller ut den ene “folke” elbilen etter den andre med et logistikksystem som virkelig fungerer.

Vil Tesla kunne ta den kampen og gjĂžre det godt?

1 Like

Tesla ER elbil i folks Þyne allerede, og langt framfor i teknologiutviklingen pÄ mange mÄter. Dessuten er markedet gigantisk og rommer nok flere.

For meg er spĂžrsmĂ„let mer “hvem av de store eksisterende kommer til Ă„ gĂ„ under, og hvem kommer til Ă„ bli dominerende i EVsegmentet sammen med Tesla?”

7 Likes

Vi fÄr vente til 2035 Ä se hva de kommer ut med. Pr nÄ er det jo ingen som prÞver engang. Og de som presterer best kommer med biler som tilsvarer en 2014 Tesla. Holder med @Fornybar for en gang skyld.

3 Likes

Tja. Sikkert halvhjertet nÄ men nÄr de virkelig slÄr pÄ stortrommen?

En ting er sikkert, Tesla i den format de har nÄ med den lagerorganiseringen til de prisene, sÄ er Tesla langt ned pÄ min liste.

1 Like