Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

StĂžttes fullt ut. Kanskje best eksemplifisert ved Kia, som kun vil levere noen hundre e-Soul og e-Niro resten av Ă„ret med tusenvis pĂ„ ventelister. Årsak? Visstnok “batterimangel”. Vil ikke overraske meg om problemet “plutselig” er lĂžst nĂ„r kalenderen viser 01.01.2020, da de nye og strengere utslippsreglene i EU trĂ„r i kraft (bygge opp lager av biler nĂ„ for sĂ„ Ă„ pumpe ut biler fra 01.01. for Ă„ gi en “boost” til Ă„ redusere snittutslippet).

Ellers blir det spennende Ä se om noen kommer i nÊrheten av Ä hente igjen forspranget Tesla har opparbeidet seg. BÄde nÄr det kommer til ladenettverk, autonomi (Big Data) og forbruk er forskjellene relativt store per nÄ.

4 Likes

Tror du den omstillingen er gjort over natten? Problemet er som @Evilfreud har nevnt fÞr; de har sÄ mange milliarder investert i bensin/diesel teknologien sin, at de ikke kan kaste den pÄ dÞr. Derfor trenerer de sÄ det synger etter, og lar Tesla jobbe seg opp enda stÞrre forsprang.
Tesla jobber dessuten med Ă„ sikre seg vertikalene, som selvkjĂžring, og viktigst, batteriproduksjon.
Folk tror at tradisjonell bilindustri kan snu seg pÄ en femÞring Ä ta opp kampen, men sÄ lett er det ikke.

Den nÊre histore har jo eksemplet pÄ giganter som ikke greide Ä snu pÄ forretningen.

Kodak og Nokia er jo kjent. Begge disse selskapene sviktet i Ä snu businessen, Kodak laget den fÞrste digitale bilde-chippen, men greide ikke Ä snu businessen til digitalfoto. Nokia var dominerende pÄ mobiltelefon, men greide ikke Ä snu businessen til smarttelefoner. Det var ikke fordi at de ikke sÄ utfordringene, de greide rett og slett ikke Ä endre selskapene til Ä mÞte de nye behovene.

Kanskje kommer vi til Ă„ se noe tilsvarende i bilindustrien.

Edit: Nokia gikk ikke over ende, de kastet til slutt inn hÄndkleet og brukte deler av pengesekken til Ä kjÞpe alcatel-lucent og er en stor spiller i telekom-verden.

3 Likes

Fantasktisk dÄrlig PR for Audi, blokkerer Superlader for Ä prÞve Ä konvertere teslaeiere til en bil med dÄrligere rekkevidde og ladenettverk.

Likte en teori jeg leste om at de ansatte i Audi sannsynligvis ikke fÄr lov til Ä markedsfÞre mot fossilbil-eiere fordi de ikke er klare til Ä selge masse elbiler nÄ, og derfor mÄ gÄ mot eksisterende elbileiere - som er idiotisk fordi det er sÄ fÄ av de.

Tesla er enn sÄ lenge de eneste med klampen i bÄnn og begge hendene pÄ rattet (kunne sikkert dratt en autopilotvits her) :slight_smile:

4 Likes

Nokia var en stor spiller i den verdenen fÞr de kjÞpte Alcatel-Lucent. Men den verdenen ble jo ogsÄ rammet av store giganter som ikke kunne omstille seg.
Som for eks Nortel Networks.

ETron kan lade pÄ Teslas ladenettverk sÄvidt jeg vet.

Nokia var en stor spiller pÄ 3G/4G, ikke pÄ backhaul/IP, fÞr de kjÞpte Alcatel-Lucent.
NĂ„ kan de “matche” Cisco/Ericsson pĂ„ IP/4G. NĂ„ har de sin egen IP-lĂžsning for Ă„ frakte 4 og 5G-trafikk.

Artig at det faktisk finnes en europerisk leverandĂžr av total infrastruktur, mens man driver og krangler om man skal tillate Huawei. Ingen snakker om Ă„ bruke europeiske leverandĂžrer. BĂžr man egentlig tillate Cisco?

Absolutt ikke. Har du noen kilde som sier det?

Tesla supercharger har en modifisert type 2 kabel, sÄ du kan fysisk koble noen biler pÄ den, men det mÄ foregÄ en handshake fÞr det skjer noe, og det blir fort verre for andre biler Ä gjennomfÞre

Det stemmer ikke, Tesla har tilbudt andre Ä bruke nettverket men da mÄ de ogsÄ vÊre med Ä betale for det. Har ikke skjedd enda.

3 Likes

Ja jeg fant utalelsen fra Elon, Leste bare at diverse Etrons har vÊrt observert plugget i Tesla ladere i perioden fÞr lansering av bilen. Og flere diskuterte om Tesla virkelig skulle Äpne opp for andre. Det skapte ogsÄ endel rabalder pÄ ulike Tesla forum fordi Tesla fans ikke ville dele pluggene sine. Og skal man tolke siste salgsfremstÞt mot Teslakunder pÄ Tesla ladere sÄ blir det nok heller ingen deal der igÄrden.

I EU kjÞrer de jo pÄ med CCS plugger som betyr at pluggen fysisk passer. Men som @pdx sier Elon vil ha penger for Ä Äpne opp og de andre fabrikantene vil ikke vÊre med Ä spleise. Som er fornuftig nok.

Har ale teslaene som selges i Norge CCS nĂ„, eller er det kun model3? Å kunne bruke CCS hurtigladere i tillegg til Tesla sine superladere er jo veldig greit.

In February, Tesla updated its charging connector support page in Europe to show that the new CCS adapter is standard on “all custom order Model S and Model X vehicles from February 1.”

Mao fÄr man med adaptere enn sÄ lenge.

Hva er egentlig fornuftig med Ä ikke bli med pÄ et verdensomspennende superladenettverk? Kanskje fordi de kunne risikert Ä selge flere biler som de ikke kan levere pga kapasitet og intern konkurranse?

En hver elbil de selger med tap er en ICE de ikke selger med gevinst.

Ingen bÞr lure seg selv til Ä tro at de store bilprodusentene er interessert i Ä selge mest mulig nÄ.

Det er fornuftig av Elon og ville ha penger av de andre produsentene, og i god Elon stil stiger nok den summen for hver ladestasjon som settes opp.

Dette mÄ jo ha et enormt potensiale for Ä redusere kost og Þke produksjon.

Electrek: Tesla reveals revolutionary new wiring architecture to help robots build upcoming cars like Model Y.

5 Likes
4 Likes

Ergrer meg litt at jeg ikke dumpet noen aksjer fÞr kvartalspresentasjonen. Det er jo etter hvert blitt ganske vanlig at aksjen tanker nÄr kvartalstallene blir kjent. Godt jeg har litt cash tilgjengelig for Ä kunne plukke opp noen «billige» aksjer nÄr bÞrsen Äpner igjen i dag. :grin:

For Þvrig hadde jeg egentlig ventet mer positive tall fra Tesla fremover, men virker som investeringsviljen er veldig stor fortsatt. Koster sikkert skjorta Ä fÄ i gang produksjon av Model Y i Fremont og Model 3 i Kina. Sistnevnte er for Þvrig vanvitttig imponerende. I januar fantes det ikke noen fabrikk og nÄ er de allerede i godt i gang med Ä sette opp produksjonslinjen. Man mÄ bÞye seg i stÞvet for kjapt det har gÄtt. Er det kineserne som er sÄ vanvittig kjappe eller er det Tesla som er sÄ superagile? Kanskje en kombo?

1 Like

Tesla mÄ selge godt i Norge, etter en tur pÄ veien i ferien er jeg nesten sjokkert over hvor kort tid det er mellom dem. Tror nesten det er flere Teslaer rundt enn Toyotaer


1 Like

Tror det ja. Etter 10 dager i syd-tyskland har jeg sett 4 stykker. 1 italienskregistrert og 3 tyske. 2 stk model 3, en S og en X.