Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Har sett Tesla rundt omkring, både i Tyskland, Sveits og Italia, en hel del Model 3.
Både Norsk reg og fra de respektive land.
Har ikke talt, men mye mer enn fire, så Tesla både i Garda og Bardolino.

Jada, har sett flere før (har vært her hvert år de siste 10 årene), og “nabogasthauset” har et par slike små teslaldere på veggen (destination-chargers?). Men flere av de jeg har sett tidligere har også vært norsk da, så mange Teslaer rundt her er absolutt ikke tilfellet. Ekstremt mye bil ellers da :wink:
Har lyst på å ta en tur med Tesla hit selv neste år! Må kjøpe en først :blush:

1 Like

Det er eneste grunn for å gå fra SR+ til LR, å kunne kjøre langt effektivt, men jeg har ellers null behov for lenger rekkevidde enn SR+.

Du kommer aldri til å ville kjøre noe annet enn Model 3 etter du har hatt den litt.

2 Likes

Selv om jeg aldri har kjørt model3 er jeg relativt sikker på at du tar feil :wink:

1 Like

Sånn tror jeg stemmer bedre

5 Likes

Hvordan er kvaliteten på Mod3 ?
Jeg er vant til Toyota/Lexus-kvalitet. Dvs null problemer.
Håper på ærlige svar

Tja. Hvis man har prøvd litt forskjellig så kanskje man har et annet syn. Det er helheten i kjøreopplevelsen. Som å kjøre en stille luksusgokart med instant torque. Det får man ikke andre plasser enn i Model 3 og nye Model S :blush:

1 Like

Min bil er feilfri og det er alt jeg kan svare for. Men generasjonen som kjøper Tesla er veldig bevisste sine rettigheter og alle feil blir derfor høylydt proklamert på nettet. I tillegg er meningsfæren full av kontrære konservative, og disse blåser opp hver minste sak samtidig som de ikke går av veien for å finne opp egne fakta rundt Tesla :blush: @Evilfreud er spesielt flink til dette her på TI.

Sånn er det når Tesla er det nye Apple.

1 Like

Tingen med feil er jo at folk ønsker å ha feilfrie biler. Og når man er godt vant med biler som sviver og sviver er det dumt når noen bygger dårligere kvalitet enn bransjens standard.

1 Like

Jeg tror ikke på det der. Mine foreldre og andre i generasjon Toyota/Nissan/Volvo har alle kjøpt biler med defekter rett ut av fabrikken. Det er faktisk ganske vanlig. Forskjellen er at de ikke har Facebook eller Twitter men forholder seg til leverandør.

Nei man kan jo velge å ikke tro at folk opplever feil eller må vente lenge på service.
Så kan man unskylde Tesla med at de selger mange biler. Still.

Tesla gjør mye bra, og det skal man skryte av, samtidig er det viktig å få frem de tingen de er dårlige på.

3 Likes

Kan man si at de etablerte bilmerkene ligger omtrent like langt bak Tesla på software som Tesla ligger bak på produksjon/service ?

1 Like

Service tror jeg kun handler om kapasitet. Så den bør Tesla klarer å fikse.

Batteri og Motor ligger Tesla forran, hvor langt forran strides de lærde om. Men jeg tror de ligger lenger fremme på Motor enn på Batteri kontra resten.

SW er ekstremt vanskelig å si. Tesla pusher ut SW tidlig. Andre virker langt mer konservative. Samtidig vet vi at alle Teslaer kjører skyggemodus, dvs at de later som de kjører av seg selv for å sammle data. Dette er jo også grunnen slik jeg tolker det til at EU har begrenset hva Tesla har fått lov til å aktivere av selvkjørende features ( Tesla fans mener jo at dette er EU som beskytter egen bilindustri.

Lakk og bygg problemen til Tesla bør være enkle å fikse. Men sålangt går det tregt å bli bedre.

Personlig så blir det å foliere bilen jeg skal ha i februar, og sansynligvis er bygg kvaliteten gått opp. Er jeg riktig heldig har de fått skalert opp service centrene også.

SR+ modellen er litt interessant synes jeg. Trenger ikke veldig rekkevidde.

Går det an å kjøpe den med et sett Aero-felger og be dem sette piggfri på, og så kjøpe et sett felger fra en annen forhandler? Jeg kan får 4 sommerhjul på 18» for ca 11 tusen.

Da har man bil på vei for 396 tusen med 8 dekk og krok.

Selger jeg dieseldyret og spytter i så vil den koste 4400 pr mnd å betale ned over 5 år. Ikke galt når man trekker fra dieselkost og litt årsavgift.

1 Like

Vinterdekk virker som tilvalg uansett… Har du prøvde å ringe dem å sjekke?

Eneste minuset med SR er bakhjulsdrift. Som er grunnen til at det blir Long Range på meg. 560km WLTP er jo heller ikke negativt.

Får gjøre det. LR er også aktuell med Dual motor og lang rekkevidde, men blir jo fort opp mot 500 da.

Er spent på holdbarheten på karosseri og kostnad på bremsebytte osv… Vil tro det koster en del å flikke på kalippere og bremser generelt på Performance.

Vil Tesla øke prisene snart pga. svak krone? Hva tenker folket?

Tror ikke det skjer på et dag-for-dag opplegg, så de ser sikker an utviklingen over tid.

Prisene har forøvrig økt betraktelig etter introduksjonen av Raven-utgavene. Ca 100kNOK på en S i august vs juni-juli.

Er mye klaging på dårlig lakkering i døråpninger, plasser hvor det er mer eller mindre synlig osv, hvis bilen jeg får utlevert er slik dropper jeg å kjøpe den, da får de beholde den, så blir det sannsynligvis en ladbar hybrid med hengerfeste i stedet, frem til Skoda eller VW kommer med et elektrisk alternativ.